اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
یادداشت از حسین عبدالعزیزی

توصیه‌های گهربار رهبر معظم انقلاب درباره رسانه‌ها خط‌مشی رسانه‌ها را روشن می‌سازد؛ لزوم هوشیاری رسانه‌ها در تعقیب این خط مشی و نقش سازنده آنها در بلوغ فکری جامعه از اولویت‌های عملیاتی رسانه‌هاست.

 «مطبوعات در نظام جمهورى اسلامى، کجاى کارند؟ که هستند و چه هستند؟ آیا زاید و سربارى هستند؟ زینت‌المجالسى هستند؟ یا نه؛ یک عنصر حقیقى و مؤثّر و اجتناب‌ناپذیر و سازنده‌اند؟ نظر ما، البته، معطوف به نکته دوم و جمله اخیر است. ما معتقدیم که مطبوعات براى نظام جمهورى اسلامى، یک مقوله تجمّلاتى و تشریفاتى نیست. بنابراین، افزایش آن، تنوّع آن، کیفیّت یافتن آن، و اگر خطایى دارد، تصحیح آن، جزو کارهاى اساسى در این نظام است، مطبوعاتى که طریق سلامت بپیمایند و بنا بر عناد و بدجنسى نداشته باشند.

...این گونه مطبوعات، در هر رشته‌اى قلم بزنند - سیاسى باشند، فرهنگى باشند، اقتصادى باشند، درباره مسائل خارجى حرف بزنند، در خصوص مسائل داخلى حرف بزنند - و هر کارى که بکنند، به نفع نظام حرکت کرده‌اند. چرا؟ چون بر مایه آگاهى مردم مى‌افزایند. موضع مطبوعات در جمهورى اسلامى، این است».(بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 13/2/1375)

این مقدمه بخشی از سخنان و توصیه‌های گهربار رهبر معظم انقلاب به رسانه‌های کشور بود. بر اساس این مقدمه باید تاکید شود که برخی تهاجم‌های فرهنگی و لزوم پرداختن رسانه‌های به این امر بسیار حائز اهمیت است. همچنین با درایت و آگاهی کامل با این امر برخورد شود؛ زیرا که اگر برخورد نشود ممکن است نتیجه معکوس بده که این نفع جامعه نخواهد بود. رسانه‌ها نیز باید نسبت به این امر هوشیارانه برخورد کنند و نباید از این نکته غافل شوند که نقش رسانه‌ها در خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن بی‌بدیل است.

رسانه‌ها؛ هدایت‌گر افکار جامعه

رسانه‌ها هدایت‌گر افکار عمومی جامعه هستند و اصحاب رسانه باید در مقابل سیاست‌های تفرقه‌پرداز دشمنان هوشیاری کامل داشته باشند. باید تاکید شود که هدف اصلی رسانه‌های استکباری تفرقه‌افکنی در جوامع بشری است و رسانه‌های جمعی غربی در تلاش‌اند تا افکار عمومی را به سمت مسیرهای نادرست هدایت کنند. پیشگیری از برنامه‌های جدید دشمن به‌ویژه مبارزه با توسعه تفکر تکفیری از مهم‌ترین وظایفی است که بر عهده رسانه‌ها قرار گرفته است و نقش هم‌افزایی اصحاب رسانه، تبیین و ترویج گفتمان ولایت با موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، بررسی آسیب‌های ماهواره و تعامل بیشتر اصحاب رسانه با دستگاه‌های اجرایی استان است.

پرهیز از ترویج نگاه منفی‌بین و روحیه ناامیدی

متأسفانه مشاهده می‌شود که در بین برخى افراد، نگاه بدبینانه‌ای وجود دارد و روى نقاط منفى تکیه می‌کنند. در رسانه‌ها و غیررسانه‌ها مرتباً منفى‌بافى می‌کنند و تا صحبتی می‌شود می‌گویند شما نمی‌گذارید ما واقعیات را بگوئیم. باید گفت بیان واقعیات خوب است اما باید تمام واقعیات و نقاط مثبت را نیز بیان کرد. اگر این نقاط مثبت را نگوییم، مسائل را وارونه منعکس خواهیم کرد. البته نقاط منفى وجود دارد ولی صرف ترویج دیدگاه سلبی و منفی واقع‌بینى نیست و برآورد درستى از اوضاع به ما نخواهد داد؛

بیان نکات منفی باعث ناامیدى می‌شود و منجر به ضرر اجتماعى خواهد شد. نباید از این موضوع چشم‌پوشی کرد که همواره دشمن مى‌خواهد مطالب خود را در بین مردم به‌ دروغ و فریب منعکس کند که نقش رسانه‌ها در این امر بسیار تاثیرگذار است؛ البته باید باید مراقب باشیم که افکار عمومی شهروندان را مشغول مسائل فرعی نکنیم و نقش هوشمندی رسانه‌ها در بلوغ فکری جامعه را جدی بگیریم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
عبدالهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
comment
0
0
comment مطلب زیبایی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار