اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
طبق آمار متاسفانه سالانه در تمامي فصول سال بويژه فصل سرما تعداد زيادي از هم استاني¬-های ما بر اثر خفگی با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست مي¬دهند و يا با معلوليت¬هاي شديد ذهني و رواني مواجه مي شوند.

 اين در حالي است كه اكثريت اقشار جامعه از مسمومیت های ناشی از اين گاز هيچگونه اطلاعي ندارند. چون مونوكسيدكربن گازي بي رنگ، بي بو و بي مزه است و مسموميت با آن به راحتي اتفاق مي افتد، همچنین اين گاز سريع در هوا پراكنده شده، و چون لايه اي تشكيل نمي دهد، قدرت انفجار و احتراق ندارد.

دكتر فريده يونسي رييس دفتر تحقيق، توسعه و آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه از خواص عجيب گاز مونوکسید کربن اين است كه پس از مسموميت در حالي كه فرد مي خواهد از محيط بگريزد به علت كاهش قدرت عضلاني موفق نخواهد شد، افزود: نشانه های مسموميت حاد و مزمن با مونوكسيدكربن مي تواند طيف وسيعي از علائم را شامل شود كه در بيماري هاي مختلف ديده مي شود. 

وی افزود: متاسفانه بسياري از علائم شبيه به سرماخوردگي است و فرد دچار آب ريزش بيني، سردرد و سوزش چشم مي شود.

یونسی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشتر افراد در اين مواقع فكر مي كنند به دليل سردي هوا دچار سرماخوردگي شده اند و سعي در خوابيدن دارند.

این دکتر داروساز تصریح کرد: نشانه هایی همچون سردرد، بي اشتهايي، حالت تهوع، فراموشي، سرگيجه و تحريك پذيري در مسموميت¬هاي مزمن به دليل شباهت با علائم ساير بيماري¬ها تشخيص مسموميت با مونوكسيد كربن را مشكل مي سازد.

رييس دفتر تحقيق، توسعه و آموزش مردمی و اطلاع رسانی افزود: جوشكارها، مكانيك¬ها، آتش نشانان، افراد شاغل در ترمينال¬هاي اتوبوس، افسران پليس، رانندگان تاكسي، افرادي كه با مواد شيمايي آلي كار مي¬كنند و تمام كارگراني كه محيط هاي بسته از چراغ نفتي استفاده مي كنند در معرض خطر مسموميت با مونوكسيد كربن هستند. 

یونسی تاکید کرد: نوزادان، زنان باردار، سالمندان، افراد با سابقه داشتن بيماري هاي قلب و ريه و افراد مبتلا به بيماري¬هاي خوني بيشتر از ساير افراد دچار عوارض ناشي از مسموميت با مونوكسيدكربن مي شوند. 

وی در پایان با بیان اینکه پيشگيري تنها راه اجتناب مسموميت با مونوكسيدكربن است، گفت: به اين منظور بخاري، شومينه، آبگرمكن و هرگونه وسائل گازي بايد توسط افراد متخصص طبق دستورالعمل كارخانه سازنده نصب شده و از وصل بودن دودكش و عدم انسداد آن اطمينان حاصل شود.
حسین عبدالعزیزی 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار