اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
به گزارش باغملک نیوز ..ایمان رحیمی هزاروند رییس هیات کشتی شهرستان باغملک در این خصوص ادعان داشت :ورزش از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از عوامل سلامتی در همه جوامع شناخته شده است . و در سالیان اخیر اقدامات بسیاری درسطح دنیا به صورت آکادمی و دانشگاها برای اصولی بودن ورزش و سلامتی ارائه شده است . وجود کتب و دانشگاهاو رشته مختلف ورزشی ، مقاله ها و.... گواه این موضوع است که بحمدالله تمامی مردم و مسولین به رابطه ورزش و سلامتی آگاهی کامل دارند . اما در خصوص ورزش اخلاق بنیاد و اخلاق محور کشتی وضع به مقداری متفاوت است چرا که این یکی از ورزشهایی است که به سفارشهای زیادی شده است . کُشتی نوعی ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یکدیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یا بی‌تعادل کردن حریف خود تلاش می‌کنند.
کشتی یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین ورزش‌های دنیا است و احتمالاً در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل در جنگ‌های تن‌به‌تن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده‌است. شواهد بسیاری از حضور کشتی در تمامی تمدن‌های آغازین بشری وجود دارد.
نام کشتی از کمربندی به نام کُستی گرفته شده که پارسیان و زرتشتیان هنگام غروب آفتاب به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. کشتی گرفتن به معنی کمر یکدیگر را گرفتن است. اصل آن در زبان پهلوی، کُستیک و در زبان فارسی دری گُشتی خوانده می‌شود.
البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ.م وارد المپیک شد. در المپیک باستان قهرمان کشتی پس از قهرمان پرتاب دیسک مهمترین پهلوان یونان شمرده می‌شد. داستان رقابت اودیسه و آژاکس که هومر در ایلیاد روایت کرده‌است از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین داستان‌های مربوط به کشتی است.
رحیمی هزاروند افزود : سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهمترین سبک‌های ملی و محلی کشتی می‌توان به انواع کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، و سامبو در روسیه اشاره کرد.
تقریباً تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته‌اند، تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی، که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد کشتی‌گیران اجازه همین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیرنظر فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) برگزار می‌شود.
رییس هیات کشتی شهرستان باغملک در خصوص کشتی این شهرستان گفت : شهرستان باغملک در سال 1374 رشته کشتی در سبک آزاد را شروع کرده است و تاکنون به لطف مربیان و پیشکسوتانی همچون حیدری ، منجزی ،رسولی ، برادران شیخی، برادران جانفزا، مرحوم نجف اسدالهی ، مرحوم هوشنگ رحیمی هزاروند ، مجید تامرادی ، امیر زنگنه ، کاظم بهزادی رییس اداره ورزش و جوانان و اصغر حقیقت تاکنون ادامه داشته است و قهرمانان و پهلوانان بسیاری را در طی این چند سال پرورش داده است . وی افزود : شهرستان باغملک را شاید با جمهوری داغستان مقایسه کرد چراکه ازسال شروع کشتی در این شهرستان صدها خردسال، نونهال ، نوجوان ، جوان و بزرگسال برای یک بار هم که شده پا روی تشک گذاشته و با اصول کشتی آشنایی دارند و تعداد گوش شکسته های این شهرستان بسیار است .
ایمان رحیمی هزاروند گفت: استعداد های بسیاری در این شهرستان وجود داشته و دارند اما به دلیل عدم حمایت تاکنون به جایی نرسیده و نمی رسند. وی افزود : یک دست صدا ندارد چرا که یک نفر به تنهایی و بدون حمایت نمیتواند تیمی را به قله هی بالای موفقیت برساند ، در مسابقات مختلف کشتی در سطح استان و کشور هستند تیم هایی که با چندین مربی و سرپرست و پشتوانه مالی مناسب و حمایت و همراهی چندین مسول در مسابقات شرکت میکنند ولی ورزش کشتی و تیم کشتی حتی توانایی هزینه ایاب و ذهاب کشتی گیران را ندارد چه برسد به هزینه های شامل ورودی ، خوابگاه های معمولی و غذای کشتی گیران که این هم جای سوال دارد و هم جای تفکر .
مربی کشتی باغملک اظهار داشت : شهرستان باغملک از سال 1374 تا کنون تنها با یک تشک مشغول تمرین و آموزش کشتی می باشد که به علت فرسودگی رویه تشک کشتی از بین رفته و پاره شده است و بارها آن را با سوزن و نخ و چسب تعمیر نموده ایم ولی چاره ساز نشد وجوابگوی کشتی گیران نیست. وی گفت: در این سال ها به علت بنیه ضعیف مالی و سطح درامدی خانواد و همچنین عدم توجه مسولین به این رشته ورزشی چند سالی در رکود کامل به سر برد بطوری که حتی نامی از این شهرستان قهرمان پرور در سطح استان مطرح نبود .
ایمان رحیمی هزاروند به برخی مشکلات ورزش کشتی اشاره کرد و گفت : مشکلات وعدم حمایت مانعی برای پیشرفت هر ورزشکاری است ، مشکلاتی که کشتی گیران با آن روبرو هستند شامل فرسوده شدن تشک کشتی ، دور بودن سالن کشتی نسبت به مرکز شهر ، عدم حمایت مسولین ، کمبود شدید امکانات ورزشی از قبیل آدمک ، توپ و وسایل بدنسازی ، نبود اسپاسر جهت حمایت تیم های اعزامی .و ...... وی افزود : از سال 1385 تا کنون تمرینات و به صورت مداوم در حال آنجام است و با همین وضع و هزینه های شخصی خود کشتی گیرا به مسابقات اعزام شدند و مدال ها و مقام هایی را درسطح استان و کشور به ارمغان آوردند . مربی کشتی شهرستان باغملک گفت : سال 93 سالی پر باری برای کشتی چند ساله باغملک بود. رییس هیات کشتی شهرستان افزود : در سال 93 تیم های کشتی باغملک ده ها مسابقه استانی و برون استانی اعزام شدند و چندین مقام استانی و کشوری را کسب نموده اند . 
1- محمد ممبینی مقام اول ون 73 نونهالان استان و مقام دوم کشور 
2- محمد قربانزاده مقام سوم وزن85 نونهالان استان و مقام چهارم کشور 
3- دانش عیوضی مقام سوم وزن 35 نونهالان استان و مقام ششم کشور 
4- بهزاد تیموریان مقام سوم وزن 32 نونهالان استان 
5- مصیب بیشباز مقام دوم وزن 38 استان و اعزام به مسابقات کشور
6- عابد اشکوه مقام نماینده استان در مسابقات کشوری 93
7- مهرداد جاویدان نماینده استان در مسابقات کشوری 93
8- ابوافضل علیزاده وزن 47 نماینده استان در مسابقات کشوری 93
9- امیر حسین طاهری مقام اول وزن 30 استان و اعزام به مسابقات کشوری
10- محمد باقر جاویدان مقام سوم بزرگسالان استان 
11- مجتبی ناصری مقام دوم استان 
12- میثم پیشباز 
13- پژمان رحیمی هزاروند داری چندین مقام در مسابقات چند جانبه درون استانی 
14- مسلم نوروزی 

ایمان رحیمی هزاروند افزود : در حال حاضر درصدد شرکت به مسابقات قهرمانی استان در رده های سنی نوجوانان ،جوانان و بزرگسالان هستیم که به علت فرسودگی رویه تشک کشتی که از بین رفته و پاره شده است بروی ابری و تشک پاره در حال تمرین هستیم و از مسولین خواهشمندیم با توجه به نیاز شهرستان و وجود استعداد های جوان و نوجوان در این شهرستان همکاری خود را در خصوص رویه تشک مبذول نمایند. 
وی گفت : اعزام کشتی گیران و شرکت در چند دوره مسابقات استانی و برون استانی و کسب مقام های اول ، دوم و سوم استانی توسط کشتی گیران باغملک نیازمند هزینه می باشد که همه هزینه های پرداختی مسابقات شخصی بوده است و این در صورتی است که کوچکترین شهرهای استان با امکانات کامل و هزینه کامل به مسابقات اعزام می شوند . 
رییس هیات کشتی گفت : تاکنون نامه ها و درخواست های زیادی را به ادارات و نهاد های استانی و شهرستان فرستاده ایم که شاید کمکی صورت گیرد ولی ....
از طرف هیات کشتی به آموزش و پرورش نامه داده ایم که حال که توانایی کمک ندارید از کشتی گیران دانش آموز در مراسمی تجلیل شود تا هم ایجاد روحیه و انگیزه ای برای کشتی گیران شود و هم دانش آموزان در صورت تمایل به سمت ورزش ترغیب شود و به سمت هنجارهای اجتماعی کشیده نشوند ولی این برنامه تا کنون صورت نگرفته است .
به شهرداری نامه زده ایم در صورت امکان مکانی در مرکز شهر به ورزشهای کشتی، کبدی ، زورخانه اختصاص دهد که این نامه هم بی جواب به بایگانی رفت . وی افزود : به اداره ورزش و جوانا که متولی ورزش شهرستان نیز هست درخواست تشک و سالنی در سطح و مرکز شهر را داده ایم چرا که مسافت سالن کنونی از مرکز شهر دور می باشد و بیشتر علاقه مندان که در رده های سنی نونهالان و خردسالان هستند به علت مشکلات مسافتی و ایاب و ذهاب قید کشتی و شاید ورزش را زده اند که باتوجه به پیگیری های آقای بهزادی رییس اداره ورزش و جوانان ارسال مکاتبات زیادی با استان هنوز پاسخ مثبتی از استان صورت گرفته است . 
به فرماندار به عنوان مسول شورای ورزش شهرستان درخواست تشک و کمک مالی داده ایم که به علت مشکلات مالی فدراسیون و اداره کل که چند سالی است به هیچکدام از هیات های شهرستان کمکی نشده است هنوز چشم انتظاریم حمایت مسولین هستیم . 
در پایان از همه عزیزان و ورزش دوستانی که در هر زمینه ای به به ورزش شهرستان و بخصوص کشتی کمکی نموده اند تقدیر تشکر می نمایم و اگر نامی از قلم افتاد صمیمانه عذرخواهی می نمایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار