اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۰۲۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
فرودگاه اهواز و لزوم افزایش ظرفیت جابه‌جایی در آن
50 هکتار از کل 280 هکتار فرودگاه اهواز در اختیار بالگردهای هوانیروز قرار دارد که به گونه‌ای مسیر طرح توسعه فرودگاه اهواز را دچار مشکل کرده و به اظهار برخی کارشناسان در این زمینه برای این سه بالگرد مساحت 3 هزار متر مربع نیز کافی است.
صنعت گردشگری از مهم‌ترین صنعت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها شده و زمینه‌سازی برای رشد رونق این صنعت در استان خوزستان نیازمند زیرساخت‌هایی‌ست که فرودگاه از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با اقدامات اخیری که صورت گرفت و سال 1393 به گونه‌ای سال احیای گردشگری خوزستان تلقی شد، چقدر در زمینه حفظ میراث فرهنگی، همراهی دستگاه‌ها در تسهیل امر گردشگری را شاهد بودیم؟!

میراث فرهنگی یک هویت است و همه در حفظ این هویت باید کوشا باشیم؛ جمله‌ای است که در بسیاری از محافل بر سر زبان‌هاست.

از واژه گردشگری گردش و سر زدن به همه نقطه‌ها برمی‌‌آید و در این مهم نیز باید تمام دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در روند اجرا و سهیم بودن در این گردش مسئولیت دارند، همتی بکنند.

در نشستی که آبان‌ماه سال جاری استاندار خوزستان با رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران داشته است، عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان میراث فرهنگی هر کشور را به مثابه پدر و مادر و هویت آن جامعه دانست و گفت که باید به خوبی از آن حفاظت و مراقبت کرد و این موضوع یک شعار نیست بلکه یک اعتقاد است که باید به خوبی در جامعه نهادینه شود.

از اقدامات مهم و ارزنده استاندار خوزستان به منظور حراست و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی استان، اختصاص یک هزار و 300 میلیارد ریال معادل حدود 450 میلیون دلار برای ترمیم زیرساخت‌ها و احیای گردشگری استان است که این مبلغ نه در استان بلکه در سطح کشور نیز بی‌سابقه است.

استاندار خوزستان اعتقاد دارد که اگر متولیان میراث فرهنگی و تاریخی و مجموعه مدیریت در یک جهت و به موازات یکدیگر حرکت نکنند، تعارض پیش می‌آید؛ اما آیا در مجموعه مدیریت استان، تنها در راس استان این اعتقاد وجود دارد یا همه دستگاه‌ها همسوی استاندار حرکت می‌کنند؟

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نیز در جلساتی که در خصوص میراث فرهنگی برگزار شده بود اعتقاد داشت که آثار باستانی جزو هویت ما هستند و بر اساس دستور استاندار همه کارهای توسعه و عمران شهری با هماهنگی و مجوز سازمان میراث فرهنگی اجرا می‌شود و اگر تعارضی پیش آید، طرح‌ها با هدف حفظ آثار باستانی اصلاح می‌شوند.

در این زمینه گذری بر فرودگاه‌های خوزستان و به ویژه فرودگاه اهواز داریم که از دستگاه‌های مهم و تاثیرگذار در امر گردشگری و تردد توریست‌ها به این استان است.

فرودگاه اهواز در عین اینکه چهارمین فرودگاه به لحاظ جابه‌جایی بار و مسافر در کشور است اما این فرودگاه کوچک‌ترین و کم‌عرض‌ترین فرودگاه کشور است؛ این فرودگاه پس از فرودگاه‌های مهرآباد تهران، مشهد و شیراز چهارمین فرودگاه پرتردد کشور است که در سال گذشته 2.5 میلیون نفر جابه‌جا از طریق این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند.

در شش ماه نخست سال جاری نیز یک میلیون و 555 هزار از طریق این فرودگاه در 10 هزار و 30 پرواز جابه‌جا شدند؛ تعداد پروازها از این فرودگاه نیز روزانه 80 پرواز است.

با توجه با این حجم گسترده جابه‌جایی مسافر و بار توسط فرودگاه اهواز و مساحت کم این فرودگاه، اهمیت طرح توسعه فرودگاه اهواز که مدتی است در حالت رکود به سر می‌برد، مشخص‌تر می‌شود.

با پیگیری‌هایی که در زمینه توسعه این فرودگاه صورت گرفت، مشخص شد رکود طرح توسعه فرودگاه اهواز مشکل خاصی ندارد و تنها در بخشی از این فرودگاه که بالگردهای هوانیروز وجود دارند، با مواردی مواجه شده است.

در این فرودگاه 50 هکتار از کل 280 هکتار فرودگاه در اختیار بالگردهای هوانیروز قرار دارد که به گونه‌ای مسیر طرح توسعه فرودگاه اهواز را دچار مشکل کرده و به اظهار برخی کارشناسان در این زمینه برای این سه بالگرد مساحت 3 هزار متر مربع نیز کافی است.

با توسعه فرودگاه اهواز و افزایش ظرفیت جابه‌جایی در آن، ظرفیت پذیرش در فرودگاه از هفت فروند به 13 فروند افزایش می‌یابد و این حجم جابه‌جایی به دو برابر نیز می‌رسد.

توسعه فرودگاه اهواز در زمینه گردشگری سلامت، که از طرح‌های مهم و مورد تاکید دولت و وزارت بهداشت است تاثیر بسزایی دارد و با جابه‌جایی بیماران از کشورهای همجوار به استان خوزستان کمک شایانی می‌تواند در توسعه گردشگری سلامت داشته باشد.

در بخش گردشگری طبیعت و میراثی نیز وجود یک فرودگاه با کیفیت و وسیع با ظرفیت جابه‌جایی بالا در استان حائز اهمیت است و در این مهم نیز تاثیر مثبتی بر روند گردشگری استان دارد.

سید شریف حسینی در این خصوص گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، توریست فرهنگی و سلامت را باید در خوزستان رونق بخشید که برای این کار باید زیرساخت‌‌ها مهیا باشد و یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها داشتن فرودگاه مناسب در شهر است.

وی با بیان اینکه البته پیش از آن باید فرهنگ جذب توریست در استان داشته باشیم، افزود: در حال حاضر 68 پرواز در هفته در فرودگاه اهواز انجام می‌شود که شرایط موجود در فرودگاه اهواز کفاف این کار را نمی‌دهد.

حسینی گفت: استان خوزستان را باید از شرایط موجود خارج کنیم و توریست سلامت باید در این استان اتفاق افتد؛ چرا بیماران عراقی برای درمان به سایر کشورها و یا حتی سایر شهرهای کشور بروند و هزینه درمان بپردازند؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر درمان بیماران در این استان انجام شود، بیمار هزینه کمتری خواهد پرداخت و گردش مالی در استان به وجود می‌آید و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: برای این کار باید ابتدا زیرساخت‌ها را در استان به وجود آورد و فرودگاه یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها است؛ البته در حال حاضر فرودگاه اهواز در حال توسعه است و امیدواریم روند توسعه آن به سرعت پیش رود.

حال که قرار است در حوزه میراث و گردشگری استان اقدامات شایسته صورت گیرد، داشتن امکان جابه‌جایی و حمل و نقل مسافران مناسب و درخور شان این استان امری مهم و ذومنفعه عام برای استان است که باید به آن پرداخت.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۴
comment
comment
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
comment
0
1
comment با سلام.
احتراما با تشکر و قدردانی نسبت به انعکاس و درجه موضوع حائز اهمیت توسعه صنعت گردشگری تحت عنوان زیبنده و کارشناسی"طرح توسعه فرودگاه اهواز را از رکود خارج کنیم." بدینوسیله نکته مهم ذیل را یادآوری مینماید.
توسعه و رئنق گرفتن یک فرودگاه آنهم با درجه و سطح بین المللی و واقع شدن در یکی از مراکز استراتزیک صنعتی/اقتصادی نیازمند گسترش و رونق گرفتن تمامی ارکان-اجزاء و نهادهای مستقر در یک فرودگاه میباشد.لذا امتیاز-ویژگی بسیار مهم استقرار پایگاه اصلی و عملیاتی شرکت هواپیمایی نفت با قدمت 86 ساله و اولین سازمان هواپیمایی در کشور از موارد مثبته و تاثیرگذار در طرح توسعه فرودگاه بیت المللی اهواز بوده و خواهد بود.اخیرا ملاحظه میگردد ارکان اصلی شرکت یاد شده(شرکت هواپیمایی نفت ایران) عبارتست از:
الف:منابع انسانی تخصصی.شامل خلبانان. مهندسین ارشد تعمیرات هواپیما.مدیران تخصصی و دیگر کارمندان با سنوات خدمتی و تجارب مفید سی ساله خود که همگی از افراد بومی و کارکنان رسمی شرکت ملی نفت ایران میباشند طی دو ماه گذشته بدلیل بازنشستگی اجباری ناگهانی.
ب:بفروش رساندن اموال.داراییهای شرکت.
بفروش رساندن یک فروند هواپیمای مسافربری عملیاتی و قابل بهره برداری مدل توئین آتر(ساخت کشور کانادا)در هفته گذشته در کشور امارات عربی متحده(دوبی) به مشتری اروپایی در شرائطی که بدلیل تحریم.تامین هزینه های ارزی.عملیات انتقال ارز به منابع خارج از کشور. حال آنکه تهیه پیچ و مهره های هواپیمایی را با قیمتهای ارزی چند برابر و از طریق واسطه هابا ریسک بالا خرید و وارد کشور مینمایند رفتاری مغایر با مفاهیم حفظ و تقویت شالوده ها و اصول توسعه - رونق را رقم زده است که به تبع آن طرح توسعه فرودگاهی را نیز تحت تاثیر آثار و عواقب منفی حاصله قرار خواهد داد.
با آرزوی موفقیت روز افزون عزیزان زحمتکش و دست اندرکاران پایگاه خبری شوشان
comment
خوزستاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
comment
0
1
comment با سلام.
در فرودگاه اهواز يك شركت هواپيمايي بنام شركت هواپيمايي نفت وجود دارد كه مقر اصلي اين شركت ميباشد. متاسفانه اين شركت با برنامه ريزي قبلي اقدام به كاهش نيروي انساني بومي و همچنين كاهش ناوگان خود را دارد تا در آينده از اين استان برود و يا لااقل حضور خود را در فرودگاه اهواز كمرنگ تر كند.
حال فرودگاه اهواز كه ميتواند با تقويت اين شركت هواپيمايي قدم مثبتي را در توسعه هر چه بيشتر خود انجام دهد چه كاري را در جهت جلوگيري از فروپاشي شركت هواپيمايي نفت انجام داده است؟
با تشكر از عزيزان سايت شوشان
comment
ميثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
comment
0
1
comment با سلام
فرودگاه اهواز در مسير طرح توسعه؟؟؟ !!!
از اون حرفا بود ها!!!!!!!!!!
comment
بهمیی عزت الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
comment
0
0
comment با تشکر و قدردانی بسیار از توجهات عالی اتان .
سربلند باشید و برقرار
آمیین .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار