شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
علی جنتی در اهواز؛
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ترويج نماز در ميان جوانان را نيازمند توليدات فرهنگي مناسب دانست و گفت: نماز مي​تواند دستمايه آثار فاخر فرهنگي هنري باشد. ضروري است مساجد را نه تنها براي برپايي نماز بلكه براي برگزاري فعاليت​هاي فرهنگي نيز آماده كنيم.
  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بيست و سومين اجلاس سراسري نماز گفت: پيچيدگي​هاي وضعيت فرهنگي جامعه به گونه​اي است كه براي ترويج فرهنگ نماز به خصوص در ميان جوانان بايد از شيوه​هاي جذاب بهره گرفت، زیرا جوان امروز لحن تحكم و نصيحت را نمي​پذيرد.
 
علی جنتي در روز نخست اين اجلاس که امروز (10 دی) در اهواز برگزار شد؛ اظهار كرد: آنچه كه بيش از همه موارد در چنين محافلي مورد توجه است، اين است كه پشتوانه ستاد اقامه نماز و فعاليت​هاي فرهنگي، اهتمام جدي و پيگيري​هاي منظم رهبر معظم انقلاب اسلامي است. در طول اين دو سه دهه گذشته ايشان در همه دوره​ها با ارسال پيام، راهگشاي فعاليت​هاي فرهنگي در زمينه ترويج فرهنگ نماز بوده​اند.
 
وي ادامه داد: اين پشتوانه، زمينه همدلي را در موضوع ترويج فرهنگ نماز در همه اركان فراهم كرده است. نماز سراسر نجوا با خداوند است و از طرفي محتواي آن بسيار پرمغز و داراي صورت ظاهري اعجاب‌انگيز و سرشار از صوت​هاي زيبا است.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: عرفاي فاضل و علما، نماز را مانند جويباري بهشتي توصيف كردند كه انسان گناهان خود را در آن شستشو داده و به مغفرت الهي اميدوار مي​شود. كوتاه‌ترين راه ارتباط با خداوند دو ركعت نماز عشق است و جراحتي كه از گناهان بر روح و جان انسان مي​نشيند با مرهم نماز التيام پيدا مي​كند.
 
جنتي افزود: همه زنگارها با نماز زدوده مي​شود. نماز معراج مومن است و معراج تمرين كردن پرواز از تنگناي اين ملك به فراخناي ملكوت است. اگر بال پروازمان در آتش عصيان نسوخته باشد و حال پريدن داشته باشيم، درهاي اين آستان هميشه به روي ما باز است و هر روز با چند بار پريدن از اين ملك فاصله گرفته و به ملكوت دل مي​بنديم.
 
جنتي اظهار كرد: هيچ عامل عبادي ديگري همچون نماز اين‌گونه در مراحل تكامل انسان كارگشا و پيش‌ برنده نيست. اگر انسان حقيقتا نمازگزار باشد و همه چيز را به جز ياد معبود هنگام نماز فراموش كند، هيچ‌گاه سقوط نمي​كند.
 
 وي ادامه داد: نمازگزار حقيقي كسي است كه حتي خداوند به ياد اوست و دلش آرام و قلبش در همه حال مطمئن است. هيچگاه احساس ندامت نمي​كند و در سخت​ترين شرايط همچون حضرت زينب كبري(س) جز زيبايي نمي​بيند.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: سبك زندگي اسلامي كه همواره مورد توجه و عنايت و تاكيد رهبر معظم انقلاب بوده، بيش از هر چيزي با فراگير شدن نماز تحقق پيدا مي‌كند. مهم‌ترين فعاليت فعالان فريضه اقامه نماز، كوشش براي گسترش فرهنگ نماز در جامعه است و هرگاه نتيجه فعاليت​ها اين باشد كه نماز در بطن جامعه راه يافته و آثار آن را در رفتار مردم جامعه بتوان مشاهده كرد، آن هنگام است كه مي​توانيد لبخند رضايت بزنيد.
 
جنتي اظهار كرد: بايد نماز را به گونه​اي به نوجوانان معرفي كنيم كه احساس كنند اين فريضه يارشان است نه بارشان. كار شما از بهترين معامله​ها با خداوند است زیرا موجب تحديد كج​راه​ها و باورهاي غلط مي​شود.
 
وزير فرهنك و ارشاد اسلامي نماز را مهمترين سلاح مقابله با جنگ نرم دانست و گفت: نماز جوان را از گرداب وسوسه​ ها نجات مي​دهد. با توجه به اين‌كه شبكه​هاي ماهواره​اي، شبكه​هاي اجتماعي و فضاي باز مجازي، فرهنگ ديني و اسلامي و ايراني ما را تهديد مي​كند بنابراين فقط با مصونیت بخشيدن به جوانان مي​توان آنها را در مقابل تهديدهاي جنگ نرم دشمن حفظ كرد.
 
جنتي فراهم كردن شرايط اقامه نماز در مكان​هاي عمومي و اداري را ضروري دانست و گفت: با فراهم كردن اين امكان به بهترين شكل، مردم نماز را در مكان​هاي عمومي به جماعت اقامه مي​كنند.
 
وي ترويج نماز در ميان جوانان را نيازمند توليدات فرهنگي مناسب دانست و گفت: نماز مي​تواند دستمايه آثار فاخر فرهنگي هنري باشد. در حال حاضر حدود 19 هزار كانون فرهنگي هنري مساجد كشور در اين زمينه فعاليت مي​كنند. ضروري است مساجد را نه تنها براي برپايي نماز بلكه براي برگزاري فعاليت​هاي فرهنگي نيز آماده كنيم.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با ابراز تاسف از آمار پايين كساني كه نمازشان را در مراكز عمومي و مساجد مي‌خوانند گفت: علی‌رغم همه تلاش​هايي كه براي ايجاد فضايي مناسب براي برپايي نمازهاي جماعت و احداث مساجد و نمازخانه​ها در بين راه​ها و روستاها و همچنين همه تلاش​هايي كه براي اعزام روحانيوني وارسته به اين مكان​ها صورت گرفته است، اما درصد افرادي كه از مكان​هاي عمومي و مساجد براي برپايي نماز استفاده مي​كنند پايين است؛ لذا ضروري است براي اين موضوع فكري كرد.
 
جنتي اظهار كرد: نظام جمهوري اسلامي و دولت منتخب مردم، همواره به امر نماز اهتمام جدي داشته​اند و امروز دستاوردهاي ستاد اقامه نماز نيز در ترويج فرهنگ نماز گسترده و متنوع است كه اين دستاوردها را مي‌توان در قالب برخي فعاليت​هاي فرهنگي و نمايشگاهي مشاهده كرد.
 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
نوید قائدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment جناب وزیر
سلام علیکم
بهتر است بجای ابراز تاسف ریشه یابی نمایید که دلیل چیست که جوانان با مساجد قهر کرده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار