شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۲۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
وزیر نیرو خبر داد:
به آنچه كه در مراجع قانون‌گذاري، شوراي عالي آب و در دولت در اين زمينه تصويب شده، پايبند خواهيم بود.
حمید چيت​چيان در جلسه شوراي اداري استان که امروز، 11 دی‌ماه با حضور معاون اول رييس‌جمهور در محل استانداري برگزار شد، اظهاركرد: به يقين خوزستان استاني است كه وزارت نيرو بيشترين سرمايه​گذاري​ها را در آن انجام داده و هيچكدام از استان‌ها از نظر سرمايه​گذاري در بخش آب به اين استان نخواهد رسيد.

 

وي به احداث سدهاي بزرگ و سلسله سدهاي رودخانه كارون، دز، سد كرخه، و سد روي رودخانه زهره اشاره‌كرد و گفت: اين سدسازي نتايج درخشاني داشته است.

 

وزير نيرو افزود: از حدود 20 سال پيش سرمايه​گذاري​هاي سنگيني در احداث شبكه​هاي اصلي، نوع يك و دو انجام شده‌است و اكنون با توجه ويژه دولت، وزارت كشاورزي نيز براي احداث شبكه​هاي نوع سه و چهار سرمايه‌گذاري‌هاي لازم را انجام داده، به‌طوری که اكنون چهره دشت خوزستان بسيار تغيير كرده است.

 

چيت​چيان در خصوص وضعيت شبكه​هاي فاضلاب در برخي شهرهاي كشور از جمله استان خوزستان، گفت: شبكه فاضلاب در 9 شهر در حال اجراست و احداث تصفيه​خانه در 5 شهر از اين شهرها تصويب شده است كه براي احداث اين تصفيه​خانه​ها تا يك‌ماه ديگر از منابع فايناس استفاده مي​كنيم. با اجراي سريع اين تصفيه​خانه​ها  و اتصال شبكه​هاي فاضلاب به آن‌ها، از ورود فاضلاب​هاي شهري به رودخانه​هاي كارون جلوگيري به عمل مي​آيد كه اين امر تأثيرات بالايي در افزايش كيفيت آب كارون خواهد داشت.

 

وي اظهاركرد: طرح غدير سال​هاست كه در حال اجراست و يك هفته پس از سفر رييس‌جمهور به استان خوزستان، 70 درصد از آب شرب شهر اهواز تحت پوشش اين طرح قرار گرفت و براي آب‌رساني از خط غدير استفاده شد.

 

وزير نيرو به برگشت آب شور خليج‌فارس به بهمن​شير اشاره‌كرد و گفت: براي حل اين مشكل تصميماتي اتخاذ مي​شود.

 

چيت​چيان به سد گتوند نيز اشاره كرد و گفت: علی‌رغم سختي بسيار بالاي كار، اين سد با يك دقت مهندسي بسيار بالايي احداث شد كه بركاتي داشته اما در عين حال مشكلاتي نيز در اين زمينه ايجاد شده است و اكنون به دليل شوري موجود EC آب حدود 300 تا حداكثر 500 واحد اضافه مي​شود و بقيه مشكلات به دليل ورود فاضلاب​هاي شهري، صنعتي و زه‌آب​هاست كه دولت به دليل اهميت ويژه​اي كه براي اين موضوع قائل شد، كميته​اي را تشكيل داد كه تا سه ماه آينده نتايج استخراج مي​شود و قطعا تدابير درستي براي حل مشكلات در اين حوزه اتخاذ خواهد شد.

 

وزير نيرو در ادامه در خصوص آب‌رساني به روستا نيز اظهاركرد: طرح 7 مجتمع روستايي امسال به اجرا در آمد و 7 طرح ديگر نيز طي زمان باقيمانده امسال و سال آينده در دستور كار قرار دارند.

 

چيت​چيان در خصوص مشكل كم​آبي در كشور، گفت: در طول 13 سال گذشته ميزان بارش​ها كاهش يافته و بارندگي شرايط ويژه​اي داشته است. علاوه بر اين در كشور با تغييرات اقليمي نيز مواجه بوده​ايم به طوري‌كه نوع بارش​ها هم تغيير كرد. پيش از اين بيشتر بارش​ها به صورت برف بود ولي اكنون به‌صورت باران است و در نتيجه اين تغييرات آب‌هاي تمام رودخانه​ها به صورت جدي كاهش يافت. به‌اين ترتيب صحیح آن بود که شبكه​ها را مطابق بارندگي 10 سال قبل مي​ساختيم تا به دنبال آن در ميان مردم و كشاورزان توقعات در زمينه آب‌رساني افزايش مي​يافت.

 

وي افزود: براي حل مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد و با اطمينان اين‌كه ميزان آبي كه مدنظر است تأمين مي​شود، اقدام به ساخت شبكه​هاي نوع يك و دو كرديم و در جهاد كشاورزي نيز ساخت شبكه​هاي نوع سه و چهار در دستور كار قرار گرفت.

 

وزير نيرو در خصوص مساله انتقال آب در اين جلسه اظهاركرد: همان‌طور كه رييس‌جمهور در سفر خود به استان خوزستان اعلام كرده بود، انتقال آب از سرشاخه​هاي كارون فقط براي مصارف شرب و در زمان ضرورت انجام مي‌شود و مطلقا آب براي مصارف كشاورزي و صنعت در استان​هاي ديگر از سرشاخه​ها منتقل نخواهد شد. ما اطمينان داريم كه مردم خوزستان كه مردمي ولايي هستند، به كمبود و مشكلات ناشي از كمبود آب در استان‌هاي ديگر رضايت ندارند. در نتيجه در خصوص مساله انتقال آب اطمينان داده خواهد شد كه آب تنها براي مصرف شرب منتقل مي​شود.

 

چيت​چيان ادامه‌داد: يكي از چالش​هايي كه در مجلس با آن روبه‌رو شديم و وزير نيرو نيز به اين دليل تا پاي استيضاح رفت، در خصوص احداث تونل بهشت​آباد بود. تونل بهشت​آباد با مشخصاتي كه گفته شد، مطلقا ساخته نخواهد شد اما حداقل آبي كه براي شرب در نظر گرفته شده است منتقل مي​شود. به آنچه كه در مراجع قانون‌گذاري، شوراي عالي آب و در دولت در اين زمينه تصويب شده، پايبند خواهيم بود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
comment
0
2
comment اخه مگه اصفهان مشکل اب شرب داره؟!کوهرنگ3 هم که در داره اب کارون رو میبره اصفهان؛بهشت اباد هم که قرار بود با حجم کم و بصورت لوله اجرا بشه و نه با تونل ولی ظاهرا فشارهای مافیای اب باعث شده ورق برگرده و دوباره تونل بهشت اباد به راه بیافته!!
بابا جان بجای اینکه اینقدر بفکر انتقال اب کارون هستید بهتره برای مشکلات اب شرب مردم خوزستان چاره اندیشی کنید و اب لازم برای اجرای کامل طرح 800هزارهکتاری مقام معظم رهبری رو تامین نمایید.
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
comment
0
6
comment لطفا مقدار این حداقل اب را مشخص فرمایید اقای چیت چیان!!!!
comment
داود1
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
comment
0
6
comment ""تونل بهشت​آباد با مشخصاتي كه گفته شد، مطلقا ساخته نخواهد شد اما حداقل آبي كه براي شرب در نظر گرفته شده است منتقل مي​شود.""
لطفا بفرمایید که این مقدار حداقل به چه میزان است؟؟؟؟؟؟؟؟
شفاف سازی کنید.
کارون را نجات دهید. در مقابل نسلهای اینده مسئول هستیم...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
comment
0
3
comment با انتقال کارون به بهانه تامین آب شرب مخالفیم!
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
comment
0
3
comment یعنی تونل کوهرنگ3 با اون عظمت از پس تامین اب شرب اصفهان برنمیاد که میخوان بهشت اباد رو هم اجرا کنن؟!! اقا شما مردم رو چی فرض کردید؟؟!!
comment
شاهین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
comment
0
0
comment باور بفرمایید به خاطر همین بی عدالتی هاست که آسمان نیز با زمینیان قهر کرده و قطره ای باران یا دانه ای برف به زمین نمی فرستد چون هم وطنان اصفهانی ما به حق خود قانع نیستند و به فکر دزدی آب از زیر زمین با استفاده از پول و پارتی و به قول معروف اعمال فشار گروه های مافیایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار