اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرنگار «نسیم»، یک سال و اندی از زمانی که محمد فرهادی کلید ساختمان صلح را در دست گرفت می گذشت. همه چیز طبق روال عادی پیش می‌رفت و فرهادی هم به دنبال طرح تحول در جمعیت؛ نمایندگان مجلس آنقدر به گزینه‌های پیشنهادی رئیس جمهور بر منسب وزیر علوم رای اعتماد نداد تا نوبت به فرهادی رسید. سرانجام قفل وزارت علوم با انتخاب دکتر فرهادی به عنوان وزیر جدید گشوده شد و این وزارتخانه پس از کش و قوس‌های فراوان عاقبت پنجم آذر با رأی موافق 197 نماینده مجلس وزیر دار شد.

از زمانی که محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم توسط رئیس جمهور انتخاب شد، گمانه زنی‌ها در مورد ماندن یا نماندن وی در صورت فعالیت آن در وزارت علوم آغاز شد. علیرغم آغاز گمانه زنی‌‌ها ولی مسئولین هلال احمر اذعان داشتند؛ فرهادی همچنان قرار است در هلال بماند چرا که به گفته آنان رئیس هلال احمر نقش حاکمیتی داشته و فعالیت اجرایی بر عهده دبیر کل جمعیت است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر  نیز در این رابطه به «نسیم»، گفت: تصدی وزارت علوم همراه با هلال احمر منع قانونی ندارد و دکتر فرهادی نیزعلاقه‌مند به انجام رسیدن برنامه‌های آغاز شده در هلال احمر است. فرهادی پس از آن نیز در حاشیه چندین برنامه این موضوع را تایید کرد.

گرچه فرهادی سخن از ماندن در هلال احمر داشت ولی با گذشت کمتر از 30 روز از تصدی او بر وزارت علوم، گویا مشغله‌های این وزارت‌‌‌‌خانه که ماه‌ها نیز با سرپرست اداره می‌شد آنقدر زیاد بود که وقت چندانی برای رئیس در هلال احمر باقی نگذاشت و سرانجام سه شنبه 9 دی نخستین جلسه شورای عالی هلال با هدف مشخص شدن رئیس جدید برای جمعیت برگزار شد.

در جلسه 9 دی شورای عالی هلال که در حضور رئیس، دبیرکل جمعیت هلال احمر و چهار نماینده رئیس جمهور، نمایندگان مجلس عضو شورا و تعدادی از مدیران هلال احمر برگزار شد، چند نفر به عنوان کاندیدای ریاست به ارائه برنامه‌های خود پرداختند و سرانجام دبیرخانه شورای عالی جمعیت هلال احمر اعلام کرد؛ تا پایان وقت اداری، سیزدهم دی ماه 10 نفر شامل سید احمد موسوی، دبیرکل جمعیت هلال احمر، غلامرضا گنج آبادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران، محمدجواد نخعی، عضو شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما و معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر در زمان تصدی گری مرحوم وحید، مهدی آیتی نماینده سابق مجلس و سرپرست کنونی اداره عمران جمعیت هلال احمر، سید ابوالقاسم موسوی، پیرحسین کولیوند رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر، اکرمی نماینده سابق مجلس، ضیایی معاون آموزش وزارت بهداشت، احمد صادقی رئیس مدیریت بحران تهران و اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران خود را به عنوان کاندید معرفی کرده اند.

*مروری بر سابقه کاری نامزدهای ریاست هلال احمر

ـ اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در کابینه حسن روحانی و استاندار سابق استان کرمان و استان کردستان در دولت های نهم و دهم بوده‌است او پیش از این در دولت سازندگی فرماندار مریوان و در سال ۱۳۷۸ از مدیران میانی وزارت نفت در دولت سید محمد خاتمی بود. وی مدال درجه یک امداد و نجات و مدال درجه ۳ سازندگی را دارد.

ـ سید امیر محسن ضیایی، معاون آموزشی وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی که بر اساس شنیده‌ها احتمال ریاست وی بر جمعیت هلال احمر زیاد است پیش از این قائم مقام معاون پژوهشی دانشکده پزشکی شاهد، معاون آموزشی بخش ارولوژی مرکز پزشکی شهید لبافی نژاد، مشاور پژوهشی رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیه و مجاری ادراری بوده است.

ـ محمدجواد نخعی عضو شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما و عضو هیات مدیره بیمارستان بقیه‌الله است. وی همچنین معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر در زمان تصدی گری مرحوم وحید بود.

ـ میراحمد موسوی، که در حال حاضر دبیر کل جمعیت هلال احمر است، بسیاری او را یکی از 10 پزشک برتر در حوزه دست در ایران می‌نامند، او فوق تخصص جراحی ارتوپدی و از یادگاران جنگ تحمیلی است. فعالیت موسوی در هلال احمر نیز از دلایلی بوده که برخی معتقد به حضور او در هلال احمر به عنوان رئیس هستند.

ـ مهدی آیتی، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی از شهرستان بیرجند و درمیان بود. وی از جمله نمایندگان متحصن در مجلس ششم بود. صلاحیت وی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان رد شد.

ـ پیرحسین کولیوند، رئیس کنونی سازمان امداد و نجات و مدیر بیمارستان‌ خاتم‌ الانبیاء(ص) است وی پیش از این ناظر وعضو کارگروه بهداشت درمان حج بعثه مقام معظم رهبری وسازمان حج وزیارت نیز بوده است. به دلیل اینکه وی مدتی است فعالیت هلال احمری داشته، بسیاری معتقدند وی گزینه مناسبی برای ریاست هلال احمر است.

ـ سید رضا اکرمی روحانی و سیاست‌مدار، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور (عبدالرضا رحمانی فضلی) در امور روحانیت و رئیس شورای فرهنگی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران است. وی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، دبیر سابق جامعه وعاظ تهران و نماینده دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی از شهرهای سمنان و تهران است.

ـ سیدابوالقاسم موسوی-جراح ومتخصص بیماری های چشم است که سابقه مدیرعاملی سازمان بیمه خدمات درمانی کشور،فرماندهی دانشگاه علوم پزشکی ارتش و مسولیت های مختلف دیگررانیزبرعهده داشته است.

ـ غلامرضا  گنج آبادی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران و احمد صادقی رئیس مدیریت بحران تهران از دیگر کاندیداهای هستند که سوابق و رزومه آنها توسط اعضای شورای عالی هلال بررسی و نتیجه همه این بررسی ها طی چند روز آینده مشخض می شود.

*سه شنبه؛ جلسه نهایی شورای عالی هلال برای انتخاب رئیس هلال

سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفتگو با «نسیم»، با اعلام خبر برگزاری جلسه بعدی شورای عالی هلال ساعت 6 صبح سه شنبه هفته جاری اظهارداشت: به دلیل اینکه بعدازظهر سه شنبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود و بسیاری از اعضای شورای هلال همچون نماینده‌‌های مجلس و نمایندگان رئیس جمهور در این جلسه باید حضور داشته باشند، جلسه به صبح سه شنبه موکول شده است.

وحید رحمتی افزود:مئطابق قانون اعضاى شوراى عالى طبق مفاد اساسنامه این جمعیت، دو نفر مدیر شایسته را از افراد واجد شرایط به رئیس جمهوری معرفی می کنند . رئیس جمهوری نیز برحسب تشخیص خود، یکی از دو فرد معرفی شده را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر به مدت چهار سال منصوب می کند.

وی خاطر نشان کرد: مهلت معرفی کاندیداهای ریاست جمعیت هلال احمر تا پایان وقت اداری، شنبه، 13دی ماه بود که تا این زمان همان 9 نفر که پیش از این توسط دبیرخانه معرفی شده بودند، برای رئیس شدن، ثبت نام کردند.

شواری عالی هلال احمر متشکل از  16 نفر همچون هفت عضو منتخب مجمع‌عمومی، چهار نماینده رئیس‌جمهوری و نماینده ولی‌فقیه است.

*تصدی همزمان فرهای ما را با اما و اگر مواجه ساخته است

مراد هاشم‌زهی، نماینده مردم نهبندان که یکی از اعضای شورای عالی هلال است، در رابطه با ویژگی مورد نظر شورای عالی هلال در انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر به «نسیم»، گفت: کاندیدای مورد نظر نباید فردی سیاسی باشد و جناحی عمل کند. اهداف وی در راستای اهداف هلال احمر بوده و عزل و نصب‌‌ای آن نیز جناحی انجام نگیرد.

وی با اشاره به اینکه در قانون پیش بینی نشده که برای وضعیت کنونی ریاست هلال احمر چه باید کرد، افزود: اینکه همزمان آقای فرهادی وزیر است و رئیس جمعیت هلال، ما را با اما و اگرهای زیادی مواجه ساخته است و در حال حاضر با قطعیت نمی‌توان گفت که تکلیف ریاست هلال در چنین مواردی چه می‌شود؟ لذا لازم بود رئیس جمعیت هرچه سریع تر انتخاب شود.

همچنین شنیده‌ها حکایت از اختلاف میان نمایندگان رئیس جمهور در معرفی شخصی به عنوان کاندیدای مورد نظر دارد و حرف و حدیث‌های آن دارد. در جلسه نهم دی وزیر بهداشت همچون جلسه‌ای که به انتخاب فرهادی انجامید، در جلسه حاضر شد و در حالیکه یکی از معاونانش او را همراهی می‌کرد، با اشاره به معاون آموزشی خود، ضیایی را کاندیدای مورد نظر رئیس جمهور معرفی کرده است. این مساله اعتراض دو نماینده دیگر رئیس جمهور را به همراه داشت.

*رئیس هلال احمر باید شاخصه‌هایی را برای خدمت گزاری به مردم داشته باشد

محمد دامادی، یکی از اعضای شورای هلال در رابطه با انتخاب کادیدای ریاست هلال احمر گفته است: بی شک رئیس هلال احمر باید شاخصه‌هایی را برای خدمت گزاری به مردم داشته باشد لذا امیدواریم اعضای شورای عالی  با بررسی دقیق صلاحیت کاندیداها انتخاب اصلحی داشته باشند. افرادی کاندیدای ریاست این سازمان هستند، اما این که چه کسی انتخاب می شود نیازمند بررسی دقیق تری است.

وی افزود: انتخاب فرد اصلح در بین کاندیداهای تصدی سازمان هلال احمر در گرو بررسی صلاحیت ها واعلام برنامه های کاندیداهای این سازمان است چرا که بدون ارزیابی سوابق و فعالیت ها نمی توان روی گزینه مشخصی انگشت گذاشت.

این عضو شورای عالی هلال احمر در خصوص ملاک‌های فرد اصلح برای تصدی ریاست جمعیت هلال احمر بیان داشت: بی شک شناخت کافی از هلال احمر یکی از مهمترین الویت‌هایی است که باید در انتخاب ریاست این جمعیت مد نظر قرار گیرد.

حال با با توجه به اینکه جمعیت هلال احمر اهدافی عام المنفعه داشته و بی ‌طرفی و بی غرضی از جمله اصول بشردوستانه آن است؛ امید می‌رود اعضای عالی هلال، نسبت به انتخاب گزینه‌ای اقدام کنند، که فرد تائید شده فارغ از جناح سیاسی رفتار کرده و بتواند گام‌‌هایی موثری جهت انجام فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه بردارد. از طرفی این موضوع نیز برای همگان واضح و مبرهن است که انتخاب فردی که پیش از این فعالیت هلال احمری داشته در پیشبرد بهتر اهداف و برنامه‌های هلال احمر بی تاثیر نیست و سپردن سکان هلال احمر به فردی دارای سوابق اجرایی حائزاهمیت است.

گزارش از فائزه نجارزادگان

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار