اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۳۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
روز هفدهم دي ماه روز درگذشت غلامرضا تختي كشتي گير نام آور ايران است كه در بيداد گذشته مرگش را خودكشي گفتند اما پس از 47 سال هرگز مردم اين نوع مرگ را براي پهلواني چون تختي باور نكردند و با بهت و اندوه بسيار بيرقهاي سياه را در فراقش بر سر درب ورزشگاهها و بازار و محله ها افراشتند و هر سال يادش را گرامي مي دارند ،

در ميان ورزشكاران متعددي كه در 50 سال اخير بوده اند و چشم از جهان فرو بستند چرا نام غلامرضا تختی بيشتر از همه تكرار مي شود؟ با اينكه خيلي از قهرمانان مدالهاي بيشتري در سطح جهاني به دست آورده اند ولي او را جهان پهلوان مي نامند؟ وي كه با قيمت گزافي به تيمهاي خارجي ترانيفر نشد تا بر عوايد باشگاه مربوطه بيفزايد ؟! تختي كه در پايين ترين محله تهران در خاني آباد زندگي مي كرد چرا از شمال تا جنوب نام وي بر زبانها جاريست؟ كشتي گيري بود و پهلوان در زورخانه اي در جنوب شهر نهران اما علت اشتهارش چيست؟ پهلواني بود با لباس ساده و ظاهري ساده تر نه مدل موي داشت و نه مدلباس و نه خودرو آن چناني كه ولي چرا نامش بر سردرب زورخانه ها و ورزشگاهها مي درخشد و هر روز محبوبيت بيشتري مي يابد !؟ 

جهان پهلوان غلامرضا تختي در ميان مردم ماند و با آنها زندگي كرد ، وقتي زلزله شهري را ويران كرد و اهالي را آواره نمود وي با پاي پياده به راه افتاد و كمكهاي مردمي را جمع آوري نمود و به ياري زلزله زدگان شتافت .

رنج و درد رقيبان را وقتي مي فهميد رفيق مي شد و جوانمردانه مبارزه مي كرد و جوانمردي و مروت را به نمايش مي گذاشت .

در مقابل هيچ بنده اي سرتعظيم خم نكرد و خود را بنده خدا مي دانست و خادم مردم و هر چه داشت آن را بركت و نعمت خداوندي مي شمرد و هرچه توان داشت براي مردم كم نمي گذاشت او به مادرش عشق مي ورزيد و احسان به والدين كه صفت مومن است از خصيصه هاي بارزاو بود كه تصاوير به جاي مانده از تختي و مادرش اين محبت و وفا را نشان مي دهد .

غلامرضا تختي رفتار پهلوانانه داشت و همين رفتار از وي يك الگو و نمونه کامل ورزشکار ایرانی ساخت و در دلها جاي گرفت و قهرماني جاودانه شد كه بهترين و خوش رنگترين مدال انسانيت براي هميشه بر سينه او مي درخشد و هيچ ورزشكاري ياراي كسب اين مدال را ندارد مگر اينكه با عبور از سختي ها و شناخت صفات تختي گونه بتواند به آن نزديك شود زيرا ديگر تختي تكرار نخواهد شد مي توان گفت كه تختي معني واژه ها پهلوان است .

تختي همراه با مردم و در كنار آنها ، مومن به دین مردم و اهل نيايش، آشنا به رنج مردم ، دلسوز براي فرهنگ مردم بود و با اين شناخت در عرصه ورزش صدای مردم مي شد و رمز جاودانگی و ماندگاري پهلوان در صدا شدن است و هر گاه كسي براي ابلاغ پيام راهي را انتخاب كند و بتواند در اين مسير پيام را انتقال دهد در دلها جاودانه خواهد شد هر چند آناني كه از صدا مي هراسند بخواهند صدا را خاموش كنند !! نام مسلم بن عقيل، قيس بن مسهر، حضرت زينب كبري و.... به دليل پيام رساني از ديگر نامهاي تاريخي براي مردم آشناتر و ماندني تر هستند 

روز ۱۷دی در قبرستان ابن بابويه شهرري هر سال پهلوانان و دوستداران جوانمردي در كنار آرامگاه تختي گرد هم مي آيند تا جوانمردي و مردم داري پهلوان را بار ديگر تقدير كنند و اين الگوي نمونه را به اين نسل و كساني كه در عرصه ورزش ورود كرده اند معرفي كنند تا بدانند ماندگاري در اتخاذ شيوه و رويه تختي است و مال و مكنت و مدال هرگز قلبها را به تسخير در نخواهند آورد .جهان پهلوان صفتی ویژه و برازنده اوست که مردم صادقانه به او دادند روحش شاد كه شادماني را براي مردم محروم بارها هديه داد و لبخند بر لبهايشان نشاند و سالهاست در 17 دي اشكها را از چشمها سرازير مي كند و صداي ناله ها براي رفتنش بلند مي شود اما نامش سربلند بر بستر تاريخ مانده است او اسطوره شد .
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
comment
1
0
comment مادر دهر دگر همچو توفرزند نزايد
comment
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
comment
0
1
comment گل گفتي استاد واقعا" خوشا آن دوره!!! چه صفايي داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار