شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
تعدادی از NGOها (سمن­ها)ی فعال در محیط زیست، از جمله رفتگران طبیعت، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست، کانون آینده نگری ایران، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، انجمن کوهنوردان ایران، انجمن بوم آب و آفتاب، و... با صدور بیانیه مشترکی –که در سایتها و مطبوعات انعکاس وسیعی یافته- اعلام کردند: تفاهم‌نامه‌اي که میان سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگري براي تبديل عرصه‌ی مفید جزیره‌ی آشوراده به گردشگري امضا شد معنایی جز تغییر کاربری این جزیره ندارد. ما سازمان‌های مردم‌نهادِ فعال در حوزه‌ی محیط‌زیست، در کنار شماری از انجمن‌های دیگر، خواهانِ لغو تفاهم‌نامه‌ی یادشده هستیم
      در این بیانیه آمده است:  وظيفه‌ی سازمان حفاظت محيط زيست حفاظت، پيشگيري و ممانعت از هر نوع آلودگي و اقدام مخربي است كه منجر به از بين رفتن تعادل اكولوژيك طبيعت مي‌شود. این سازمان قائم‌مقام قانوني دولت در مناطق چهارگانه است و نه تنها حق واگذاري مناطق را نداشته، بلکه حق واگذاري مديريت منطقه به قصد تغيير كاربري را هم بدون اخذ موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع ندارد. از این رو، تفاهم‌نامه‌ي یادشده غيرقانوني است.
      این بیانیه می افزاید: به موجب قانون الحاق ايران به كنوانسيون تنوع زيستي مصوبه سال ١٣٧5 مجلس و قانون الحاق ایران به کنوانسیون رامسر، دولت ايران متعهد به حفظ تنوع زيستي و شبكه‌ی مناطق حفاظت‌شده‌ی كشور و حفظ تالاب‌های بین‌المللی کشورمان شده است. از این رو، موافقت با هر گونه اقدامی که باعث فروپاشی تمامیت اکولوژیکی در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست شود منجر به خدشه‌دار شدن اعتبار دولت ايران نزد مجامع بين‌المللي ــ از جمله يونسكو، اتحاديه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت، كنوانسيون رامسر، كنوانسيون حفاظت از تنوع زيستي و حتا کنوانسیون محیط زیست دریای مازندران ــ مي‌شود.
      این NGOها در بیانیة خود آورده اند: هيچ يك از ما مخالف بوم‌گردي (اکوتوریسم پایدار) آشوراده نيستیم، اما آنچه موجب نگرانی شده موافقت سازمان محیط‌زیست با اجرای طرحی است که در اسم طبیعت‌گردی است اما در واقع گردشگری تجاری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار