اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۴۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
چند پيشنهاد ساده براي فعالين روابط عمومي
حسن نسيمي :  همواره رابطه ي بين فعالين روابط عمومي و رسانه ها با فراز و فرود هايي همراه بوده و هست . امروزه با همه گير شدن  برنامه هاي ارتباطي در فضاي مجازي و تشكيل گرو ه هاي مختلف اين چالش  به مراتب نمود بيشتري يافته. در اين راستا بخش عمده اي از عدم تعامل بين روابط عمومي و رسانه به ديدگاه و رويكرد مدير آن  دستگاه بر ميگردد كه البته نقش روابط عمومي در اين راستا مي تواند تاثير گذار باشد .

بسياري از دوستان روابط عمومي  از عدم تعامل مدير دستگاه متبوع خود با روابط عمومي گله مند بوده و اين عدم تعامل گاهآ روابط عمومي آن دستگاه با رسانه ها را دچار مشكل مي كند. اما آنچه در اين رابطه اهميت ويژه اي دارد نوع برخورد فعال روابط عمومي با رسانه ها است. روابط عمومي ها اگر به اين درك برسند كه روابط عمومي دستگاه هستند و نه تريبوني براي مديران به خودي خود اين چالش به نقطه ي قوتي براي ايجاد ارتباط دو سويه با رسانه ها بدل خواهد شد. ناگفته پيدا است كه  آن روابط عمومي كه بتواند  فارغ از وظايف توصيف شده و چهار چوب هاي اداري  ارتباط صحيح و دوستانه اي با خبرنگاران و رسانه ها برقرار كند پيروز ميدان عرصه ي خبر است. 

متاسفانه گاها مشاهده مي شود كه روابط عمومي ها و برخي رسانه ها بدون در نظر گرفتن منافع ملي و منافع استاني فضايي ايجاد مي كنند كه مخاطبين و جامعه هدف خود را مورد بيشترين آسيب رواني قرار مي دهند. در نوع رابطه بين روابط عمومي و رسانه آن چيزي كه بيشترين نقش را در تعامل سازنده ايفا ميكند رابطه ي خارج از قرار دادهاي اداري است. جداي از نوع رابطه سازماني و اداري كه در شرح وظايف اداري فعاليت روابط عمومي ها مكتوب آمده نوعي از رابطه كه شايد در هيچ كتاب و رساله اي  به صورت قانون نوشته شده اي نيامده و مغفول مانده  استفاده از قدرت خلاقيت در نوع ارتباط و شناخت فضاي رسانه اي است. در اين گفتار چند نكته ي كليدي ارايه شده كه تا حدي تجربه موفق برخي دوستان در عرصه روابط عمومي است. 

1 –  اولين نكته براي ايجاد ارتباط با رسانه شناخت خط مشي و نگرش هاي سياسي رسانه هاي فعال استان است. متاسفانه گاهي اخباري از سوي روابط عمومي ها منتشر مي شود كه نه تنها ارزش خبري ندارد بلكه بيشتر تبليغ براي مديراني است كه  عملكرد آن ها از سوي برخي رسانه ها با سئوالاتي همراه است و ارسال اين اخبار براي رسانه هاي منتقد نه تنها مثبت نبوده بلكه دست آويزي براي به چالش كشيدن دستگاه مي شود.

2 –  در اين رابطه تشكيل بانك اطلاعاتي جامع از رسانه ها ، شماره همراه و ايميل خبرنگاران  ضروري است
3 -  هر از گاهي با يك تماس تلفني و يا يك پيامك ولو كوتاه جوياي حال خبرنگار شويد
4 – بايد در نظر داشته باشيد كه خبرنگاران مايل به توليد خبرهاي انحصاري هستند لذت بهتر است هر از چند گاهي خبري را براي يك خبرنگار خاص ارسال كرده اين كار او را خوشحال مي كند.
5 – تعداد تيراژ يك نشريه نبايد نقشي در نوع ارتباط با رسانه ها داشته باشد. خبرنگار يك هفته نامه و يك روزنامه كم تيراژ به همان اندازه داراي شخصيت حرفه اي است كه يك خبرنگار رسانه پر تيراژ دارا است. پس بايد خبرنگاراني كه در رسانه هاي كم تيراژ فعاليت مي كنند نيز مورد تفقد قرار بگيرند.
6 – هر از چند گاهي ترتيبي دهيد تا ديدارها و نشست هاي صميمانه  مدير مسئولان رسانه ها و خبرنگاران  با مدير دستگاه برگزار شود تا مدير و خبرنگار در يك فضاي كاملا دوستانه ساعاتي در كنار هم باشند . اينگونه سوئ تفاهم ها و سئوالات بي پاسخ اهالي رسانه كه امكان دارد در نشريات مطرح شود در آن جلسه پاسخ داده شود.
7 -  هر از چند گاهي خبرنگاري را به محل كار خود دعوت كنيد و با اهداي هديه اي كوچك ترجيحآ كتاب از او تقدير كنيد. 
8 – با مديران رسانه ها  ارتباط داشته باشيد و اگر خبرنگار جديدي در حوزه ي فعاليت شما مشغول به كار شد به او تبريك گفته و از خبر نگار قبلي نيز تشكر كنيد.
9 – خبرنگاران جديد را به محل كار خود دعوت كنيد و سازمان و نهاد خود را براي او معرفي كنيد تا در تهيه خبر و گزارشات خود دچار اشكال نشود.
10 – روابط عمومي كارآمد روابط عمومي است كه دائمآ از اتفاقات درون سازماني خود آگاه باشد. بخش نامه ها و دستورالعمل هاي جديد را رصد كنيد و آن ها را با خبرنگاران در ميان بگذاريد.
11 – با دانستن اتفاقات درون سازماني حس اعتماد خبرنگار به شما پرورش پيدا مي كند لذا از اتفاقات سازمان خود اظهار بي اطلاعي نكنيد كه با تكرار اين اتفاق خبرنگار به شما بي اعتماد شده و براي كسب اطلاعات  موثق مورد نياز خود سعي در ارتباط با ديگر افراد سازمان به ويژه مدير دستگاه ميكند.
12 – بايد به خبرنگاران اجازه ي انتقاد بدهيد. مطمئن باشيد خبرنگاران دشمنان شما نيستند. آن ها كاستي ها را بهتر و با ظرافت بيشتري مي بينند و با انتقاد است كه دستگاه پويا و كارآمد تر مي شود.
13 – خبرنگاران را در انتخاب تيتر آزاد بگذاريد . البته مي شود خيلي دوستانه تيتر مورد نظر خود را به او پيشنهاد دهيد.
14 – در صورت امكان از مديرتان بخواهيد هر مدت به يك بار با حضور در دفتر رسانه ها از نزديك با خبرنگاران آن رسانه ديدار صميمانه داشته باشد.
15 – بايد در نظر داشت كه خبرنگاران حقوق بگير سازمان ها نيستند و نبايد انتظار داشت هر وقت اراده كرديم در جلسات اداري ما حاضر شوند. گاهي نياز است كه خبررا در روابط عمومي تنظيم  كرده و براي خبرنگار فرستاد.
16 – خبرنگاران حوزه ي فعاليت سازمان خود را با حفظ شان و احترام با اسم كوچك صدا بزنيد. به اين طريق او با شما احساس صميميت مي كند.
17 – به دليل اينكه خبرگزاري ها خبر هاي توليدي كار مي كنند و از درج اخباري كه در ديگر رسانه ها درج شده خودداري ميكنند بهتر است از جلسه و فعاليت دستگاه خود گزارش تهيه كرده و براي خبرنگاران خبرگزاري ارسال كنيد. به اين طريق خبرنگاران در ويرايش و تنظيم خبرآزاد خواهند بود و يك گزارش با ويرايش هاي متنوع و تيترهاي مختلف كار خواهد شد.
البته شكي نيست كه دوستان فعال در روابط عمومي داراي شيوه هاي گوناگوني در نوع ارتباط با رسانه ها هستند. هرآن چه كه در اين گفتار آورده شد تجربه ي شخصي حقير بوده و همان گونه كه در ابتدا اشاره شد اين روش قانون نوشته شده اي در هيچ كجا نيست. در پايان ياد آور مي شود اگر به دنبال موفقيت در عرصه روابط عمومي هستيد با مدير خود دوست باشيد و بدانيد رسانه ها در تحقق اهداف سازماني شما ، به عنوان دو بال پرواز هستند. مواظب دوست خود و بال هاي پروازتان باشيد. ايام به كامتان
حسن نسيمي
روابط عمومي اداره كل تعاون،كار و رفاه اجتماعي خوزستان

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
مهدی آل کثیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
comment
0
0
comment دورود بر حاج نسیمی کارت درسته بخدا عالیه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
comment
0
0
comment سلام.
مثل همیشه با شور و حرارت نوشتی جناب نسیمی.
موفق و موید باشی.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار