اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۵۲۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
براي برداشتن هر قدم بایدبهانه اي داشت ، با آن بهانه ها مي توان گامها را محاسبه كرد و آموخت كه براي رفتن و حرکت لازم است افقهایی را ترسیم کرد و با همان ديدگاه كه در برداشتن هر گام عيان مي شود زمان را در نورديد و رفت تا در آنجايي كه دل مي گويد سكونت گزيد و آرام گرفت كه آرامش نيز بهانه اي براي سرعت بخشیدن گامهاست ! 

قدمهای بی بهانه ،سردرگم به سوي بيراهه مي روند که در حصری مخوف خود را به دیوارها سپرده اند ! و یا در تلاطم دریا به حبابها دل بسته اند ! بها را ندیدن و نرخ بازار را ندانستن است که در سودای گمگشتگی بهانه سودا گری را به بی بهایی حراج می گذارند!

بهانه كه باشد بها را خواهی داشت و همراه با اراده ای که خداوند در ذات هر مخلوق گذاشته است و همان بهانه اي بزرگ خواهد بود براي اينكه گامها را چگونه از زمین برداشت و دوباره به زيبايي بر زمین گذاشت یعنی زندگی را ديد و در هوايي كه پر از بهانه براي زنده بودن است تنفس كرد ، در همه بهانه هايي كه زندگي انسان را مي سازند خالق زيبا پسندي كه اختيار انتخاب داد گذاشتن قدمها را بر زمین به تماشا می نشیند تا بهایت را بداند و شايد در اين بازار يوسفي باشي كه در سودايي از سوي دوست انتخاب مي شوي و فردايت پر از راز است !

و در این انتخاب سرشاز از عبرت براي همه بشريت، فردا ،هلهله خواهد کرد و با اين نمونه كه بهانه اي براي نمايش اقتدار خالق هستي است هر مخلوقي به كُرنش مي افتد به جز آنان كه بهانه ها را نمي دانند!

تاريخ حاصل قدمهاي انسانهاست كه هر كدام به بهانه اي جغرافيايي را در نورديدند و نامي بر آن جغرافيا به انتخاب خويش نهادند بر زميني كه پر از نعمتها است كه برای انسان به امرش بر زمین چشمه زلال جاری گرديد ،درختان سر سبز سربرآوردند و تكثير شدند،شیرین ترین ميوه ها را بار دادند ، طلایی ترین گندمزارها را روييدند و خوشه هايش با هر ترانه باد رقصيدند تا با رخصتش تناول شوند و با علم به توانايي آن كارساز كريم ،نان در سفره هاي آدميان از گندمهاي زمين گذاشته شود مبادا از بهشت به همین بهانه نافرمانی رانده شویم!

هر کس به تماشاي قدمها مي نشيند فراز و فرودهاي بسیار به تماشا خواهد نشست و آنان كه با همتي مثال زدني از دامنه به قله راهي مي شوند ، آرام و با اراده ، گل سرخی به آنها هدیه می کند که زیباترین بهانه را شکار کرده اند و سوداگران در تعیین نرخ یک قدم از اين رهروان درمانده می شوند و سخن شهید مظلوم بهشتي تفسیر می شود که فرمود : بهشت را به بها می دهند نه به بهانه ... و مولا فرمود : تدفی الارض قدمک قدمهایت را محکم بر زمین بگذار .

لازمه برداشتن قدم محکم کمربندهای محکمتر است تا در میانه راه کمر کمان نگردد که از این کمان پیکان تولد نمی یابد و آرش با آن آهنگ مرزبانی نمی نوازد و در نوردیدن زمان می ماند که برای رفتن باید فردا را بهانه کرد و ساخت و میان رفتن و ماندن انتخاب نمود ، در این انتخاب مسیر تعیین می گردد و با تعيين مسير به هر مخلوقي در هستي اثبات مي كنيم که خداوند با اهدا عقل ما را از موجودات ديگرمتمایز نمود و با اين امتياز به انسان خود خشنود گردید فتبارک الذین احسن الخالقین .

در تراكم بهانه ها هوشیارانه در نهایت تهیدستی دستهای دیگران را بگیریم و راه را بهانه کنیم و قدم برداریم تا از راه باز نمانیم انا هدیناه السبیل اما شاکرا" و اما کفورا رفتن را بهانه کنیم تا زود دیر نشود! براي رسيدن بايد شتاب كرد كه برای رسیدن و وصل عقل بهانه خوبي براي اين سفر است

ای عشق همه بهانه از توست

من خامشم این ترانه از توست

آن بانگ بلند صبحگاهی

وین زمزمه شبانه از توست

ای آتش جان پاکبازان

در خرمن من زبانه از توست

و باران بهانه اي براي زندگي است و رويش دوباره سبزه ها و نگاه انداختن بر قله هايي كه هميشه سپيد مي شوند و پاكي را بشارت مي دهند و آنان كه گام برداشتن را مي دانند و تجهيزات ايمني راه را مي شناسند و همراه خويش برده اند قله را فتح خواهند كرد ،

موسيقي ناودانهاي بام ، صداي طرب انگيز زير سقف براي شنيدن است، بهار هم بهانه ای برای بوییدن گلهاي رنگارنگ است كه گُل فروش به رايگان در سبد رهروان مي گذارد و چهچه عندليب كه مست مي كند ، بوییدن را ياد بگيريم و از چیدن بگذریم تا شاخه های زیبا به تولد گلها عادت کنند و هر عابری سری به علامت رضایت تکان دهد و بگوید زندگی زیباست و گلها نیز بهانه زیبایی اند !برای بوییدن گلها باید یادگرفت که فرزند زمان خویش باشیم ، همه دیگرها بهانه اند. و بهاي ما به بهانه هاست.

و گريه نيز بهانه اي براي انتظار ماست و مي توان قدمها ي آمدن منجي را به تماشا ایستاد و از درون اشكها لبخند زد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱۲
comment
comment
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
comment
0
0
comment چه كسي به بهانه راه دست ديگران را خواهد گرفت؟ راه بهانه اي براي رفتن و توقف نكردن است استاد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
comment
0
0
comment كاش زير سقف مي توانستيم صداي باران را بشنويم! بهانه اي مي شد كه نگاهها را به سقف بدوزيم و نگاهي كه بربالا مي افتاد بالايي مي شد و به زمين نمي انديشيد.
comment
سيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
comment
0
0
comment اللهم عجل لوليك الفرج مي تواند بهانه اي باشد براي آمدنش
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment شعر نگو مشکلات استان را مطرح کن رونویسی کردن از مطالب وارسال آن به سایتها کارسختی نیست.از شوشان انتظاربیشتری میرود.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment تاريخ حاصل رنجهاي انسانهاست و چه قدمهايي كه برداشته نشد!! و جغرافيا مشوقي براي برداشتن قدمها بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment كمربندها را محكم ببنديد سفري طولاني در پيش است اي مسافر
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment كاشت يك ميليون درخت در مدارس خبر خوبي بود كه دادي شوشان جان به نظر شما درست است؟ اين خبر چه بهانه اي است؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment پدرم روضه رضوان به دوگندم بفروخت
ناخلف باشم اگر من به جويي نفروشم
بهشت را به بها مي دهند نه به بهانه
comment
محمدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment يه دونه اي بخدا، بنازمت با اين متن و اين هوش كه ظريف مي گويي و زمختان را مي رنجاني و بداخلاقان را نااميدمي كني
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment زبان شعر بالاترين زبانهاست و بايد توصيه كنيم تا شعر بگويند و شعر بخوانند تا فضاي جامعه تلطيف شود به آقاي ناشناس هم مي گويم براي شناخت مشكلات بايد به شعر پناه برد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment كمربندها را بايد محكم بست كه آينده در دستان ماست با سرعت برويم و نايستيم به هر بهانه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment بدنگوييم به مهتاب اگر تب داريم،
من به اغاز زمين نزديكم
نبض گلها راميگيرم
اشنا هستم
با سرنوشت تر اب
عادت سبز درخت
روح من
درجهت تازه اشيا جاري است
بگذاريم بلوغ
زير هر بوته كه مي خواهد بيتوته كند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار