اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
گفته می‌شود این دیوار به‌دلیل گودبرداری‌هایی که در اطراف آرامگاه با هدف طرح توسعه حرم دانیال نبی انجام شده فروریخته است
 دیوار ضلع غربی مقبره دانیال نبی‌ به دلیل گود برداری های اطراف این حرم فرو ریخت، کاشی‌های دوره قاجار و پهلوی اول پس از ریزش دیوار به‌شدت آسیب دیده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، به‌ دنبال طرح توسعه مقبره دانیال نبی، امروز سه شنبه بخشی از دیوار ضلع غربی این اثر تاریخی ـ مذهبی ارزشمند در شوش ریزش کرد، آنطور که دوستداران میراث‌فرهنگی خبر داده‌اند، گودبرداری‌هایی که چند روز پیش در اطراف مقبره برای احداث مسجد و پارکینگ صورت گرفته بود سبب ریزش کاشی‌های دوره قاجار و پهلوی اول شده است.

 طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) با هدف توسعه صحن‌های حرم با مشارکت اداره اوقاف و اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان به مدت دو سال درحالی آغاز شده که پیشتر فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی نقدهایی بسیاری را درخصوص اجرای این طرح وارد کرده بودند.

هدف توسعه حرم دانیال نبی بود

سخنگوی انجمن دوستداران رئیس میراث فرهنگی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با تخریب این دیوار می‌گوید: طرح توسعه حرم دانیال نبی در سال ۹۲ توسط دفتر فنی اداره اوقاف مطرح شد. هدف از این طرح نیز باز زنده‌سازی رواق‌های سالن‌های منتهی به ضریح بود.

دیوار مقبره نبی دانیال 

مجتبی گهستونی می افزاید: اگر چه سازمان میراث‌فرهنگی این طرح را به تصویب رسانده اما به نظر می‌رسد منتقدان جدی طرح توسعه دانیال نبی همچنان بر این باورند که پیشنهادات دیگری می‌تواند برای این طرح توسعه مورد نظر قرار گیرد.

وی تصریح می کند: درحال‌حاضر دوستداران میراث‌فرهنگی و کارشناسان سازمان تمام تلاش خود را می‌کنند که با نظرات کافی، رعایت عرصه و حریم انجام بگیرد و گودبرداری‌ها به‌صورت معدود و با عمق کم انجام شود. از سوی دیگر افزودن الحاقات به بناهای تاریخی غیرقانونی است اما توجیه افرادی که مجوز گرفته‌اند و همچنان اصرار به ساخت رواق‌ها دارند این است که در گذشته رواق‌هایی وجود داشته و اکنون به‌دنبال باززنده‌سازی آن هستند.

گهستونی تاکید می کند: دیواری که هم‌اکنون آسیب دیده مربوط به دوره قاجاریه بوده است.

دیوار مقبره نبی دانیال 

وی در پایان می گوید: سازمان اوقاف با هدف ترویح فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در استان خوزستان تخریب و دوباره‌سازی ۲۰ بقعه مهم خوزستان را در دستور کار قرار داد که از پرچالش‌ترین پروژه‌های اوقاف در خوزستان در دوره‌ مدیریت‌های گوناگون بوده است. تخریب بقعه علی‌بن مهزیار اهوازی، بقعه سلطان ابراهیم، امامزاده صالح، شاهزاده احمد، هفت‌شهیدان و غیره ... از آن جمله‌اند.

دیوار مقبره نبی دانیال 

به گزارش خبرگزاری مهر، فعالان میراث‌ فرهنگی معتقد هستند که، ساخت و ساز در شبستان به بنای اصلی این آرامگاه لطمه وارد می‌کند و اگر طرح توسعه با حساسیت و دقت کامل صورت نگیرد صدمات جبران ناپذیری به بنا وارد می‌شود.

اما چرا باید بعد از هشدارهای فراوان کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی مسئولین به فعالیت خود پافشاری می کنند که اینک باید شاهد ریزش بخش عمده‌ای از دیوار این مقبره تاریخی با ارزش باشیم.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار