اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۷۱۴
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
عبدالرحیم سوارنژاد

چندي پيش هنگام عبور از خيابان نگاهم به سوپر ماركتي تازه تاسيس افتاد ، پشت پيشخوان مغازه فردي آشنا ايستاده بود ،از پشت شيشه هاي ته استكاني عينكهايم به دقت اما پر از تعجب نگاهي دوباره انداختم شايد اشتباه مي كنم و خطاي باصره باشد و يا چهره فرد برايم تداعي شده است ! هرچه جلوتر مي رفتم بيشتر يقين حاصل مي شد كه درست ديده ام ، فروشنده سوپري يكي از مسئولين و مديران ارشد سالهاي بسياري از عمر آموزش و پرورش خوزستان بوده است كه زحمات زيادي در خدمت به دانش آموزان و فرهنگيان داشته و به افتخار!! بازنشستگي نائل آمده است و به دليل بي محلي مسئولين در استفاده از تجربه هاي مديريتي ايشان همراه فرزندش به اين شغل شريف!! روي آورده است تا در اين اوضاع بيكارنماند و خود را سرگرم كند!!

با ديدن چهره دوست داشتني اش در پشت پيشخوان مغازه سردم شد و در اين يخ زدگي كه با مزاج سالمندم سازگار نيست از خودم كه در زمره بازنشستگان فرهنگي هستم هم بدم آمد كه چرا اين وضعيت را تحمل مي كنم !! دمي كنارش ايستادم و مزاحم كاسبي اش شدم با همان لحن شيوا و كلام مودبانه اش برايم تعريف كرد از شرايطي كه بعد از بازنشستگي بر وي گذشت، در اوج غصه داري و دلتنگي از گلايه هاي آن مرد، نقش كانونهاي بازنشستگان در ايجاد اشتغال و فضاي شاداب و با نشاط و كار آفريني و حفظ كرامت و شان همكاران را يادآوري كردم ، سر تكان مي داد و تاييد مي كرد ولي حوصله نداشت تا به چالشهاي موجود ورود كند و حاضر نبود اندكي از وقتش را به بيان نامهربانيها بگذراند و مسيري جديد را جستجو مي كرد!

گفتم اگر كانون بازنشستگان در راستاي تكريم اين قشر فرهيخته پيشكسوت بتواند باخلاقيت برنامه سازي كند و با ابتكار اجرانمايد و با تعامل بتواند منابع و ظرفيتها را شناسايي و به خدمت بگيرد و در كنار اين موارد ، اعضاي مسئول هيئت مديره فرصت كافي به فعاليت هاي موثر اختصاص دهند و از امورات غير بپرهيزند و همت خود را در اين مسير بكارگيرند و اندكي از سفرهايشان بكاهند هم مي توانند به درستي به مديران مشورت دهند و تجربه خود را منتقل نمايند و هم مي توانند با روشهاي اصولي اعتماد پيشكسوتان را فراهم آورند و با پروسه اي منطقي و كارآمد از عزت و كرامت بازنشستگان دفاع كنند و مشكلات را كمتر سازند و با كارآفريني ،مشكلات و آسيبهاي ناشي از فاصله گرفتن از سيستم را به حداقل برسانند و اين خلا را به خوبي پر كنند و همچنين با ايجاد سامانه پيامكي ضمن اطلاع رساني در برنامه هاي مختلف مي توانند اعضا را براي ارائه طرحها و همراهي باسيستم آموزش و پرورش فراخوان نمايند تا از هدر رفت تجارب گرانبهاي آنان جلوگيري شود و خدمت رساني بهتري فراهم آيد .

با خود گفتم چرا مديران ارشد آموزش و پرورش كه پاك كار كرده اند و منافع جمع را بر منافع فردي ترجيح داده بايد بعد از بازنشستگي به مشاغل نازل روي آورند و بالعكس ديگران در حصاري امن به سوداي خويش بپردازند و شايسته ترين نيروهاي كيفي به دليل اين رويه گوشه عزلت برگزينند و از نجابت دم فروبندند!؟ وقتي تصوير معلم بدين شكل در جامعه به نمايش گذاشته شود چگونه مي خواهيم اعتماد اجتماعي را فراهم آوريم؟ مشتريان اين مغازه كه در كلاس درس اين معلم بوده اند و سخنان اخلاقي اش را استماع كرده اند چگونه باور خواهند كرد و در مسير واقعي توجه به منافع مردم قدم خواهند گذاشت؟ چرا فردي كه تا چند ماه پيش در شوراي آموزش و پرورش استان نظرات كارشناسي اعلام مي نمود و براي حل مشكلات راهكار ارائه مي كرد بايد در زماني كوتاه فاصله اي عميق با دستگاه پيداكند و سيستم از تجاربش بي بهره شود و هزينه هايي بر دستگاه به دليل خلا اطلاعات و نداشتن راهكارهای کارشناسی تحميل گردد؟ 

به راستي كانون بازنشستگان با اجماع نيروهاي توانمند و سازماندهي اصولي بازنشستگان نمي تواند اتاق فكر و مشاوري امين و كارآ براي دستگاه قرار گيرد تا با آسيب شناسي منطقي مشكلات را كمتر سازد و تحول را در درون سيستم شتاب بخشد؟ در كنار اين نقيصه در روند موجود بازهم در نگاه پيش كسوتان فرهنگي اين پرسش ديده مي شود كه كانون بازنشستگان براي كارآفريني و ايجاد نشاط بازنشستگان چه اقدام عملي نموده است ؟ براي پاسخ به سئوالات نبايد ديگران را به علت عدم همكاري مورد مؤاخذه قرار داد بلكه نحوه پيگيري و نوع گفتمان به دليل نامتناسب بودن با ظرفيت و قابليتهاي اداري و عدم همخواني با مطالبات مخاطبان و نيز ايده آل گرايي امكان تحقق نداشته اند و بايد اين انتقاد را پذيرفت و شيوه اي بهتر براي مديريت كانون انتخاب نمود و روش كنوني را تغيير داد و در مقام پاسخگويي نه به گزاف روي آوريم و نه به لطيفه اي بسنده كنيم و بگذريم بدانیم كه آخرتي هست و بايد پاسخ داد.

همكاراني كه هنوز به اين افتخار بزرگ بازنشستگي نائل نشده ايد يادتان باشد اين شتر دم درب خانه همه كارمندان مي خوابد، مواظب باشيد كه خشم و كينه شتري خيلي خطر ناك است و براي شتر ،خوردن خار از همه غذاها لذيذتر و محبوبتر است! همچنين به دليل وجود كوهان بر گُرده اش نمي تواند سواري به كسي بدهد ! و براي سواري خوردن بر كول شتر بايد كجاوه بست كه هزينه بسيار دارد! نشستن بر كجاوه آشكار است و سوار بر كوهان نمي توان دولا دولا شد پس سعي كنيد امكانات براي اين قشر فراهم كنيد كه عنقريب به اين اردوگاه خواهيد پيوست هر چند كه امروز در نزد مديران خيلي شوكت و منزلت داشته باشيد!

با خود گفتم خموش باش و خوش باش كه اين نيز بگذرد و بسيار ديده اي و تجربه كرده اي ولي نگاه بر فروشنده اي كه خود يك سرمايه بود آزارم مي داد ، احساس كردم بايد مدير كل آموزش و پرورش را به عنوان رييس مجمع عمومي كانون بازنشستگان هشدار دهم تا با تشكيل مجمع فوق العاده ،افراد جوان و كارآمد را به اين عرصه وارد نمايد كه با برنامه ريزي بهتر و بيشتر و با وقت كافي ، خدمات به پيش كسوتان افزايش يابد و بداند اين نقيصه را به خود نگيرد!

من بازنشسته ام كه براي نسل جوان الگو و عبرت قرار مي گيرم و هنوز گوشهايي نگران صداي من است و چشمهايي كه سرنوشت مرا مي جويند و پيگيري مي كنند !

اين رسم خوبي نيست بايد مدير كل آموزش و پرورش چاره اي براي دلجويي از پيشكسوتان تعليم و تربيت بينديشد و رودربايستي را كنار بگذارد ، روا نيست كسي كه تا چند روز پيش از مشاوران و نزديكان درون سيستم بوده اند در چنين وضعي قرار گيرد و ديگران نيز نبايد چنين شوند، با بازنشستگان مهربان باشيد كه مهرباني را ترويج كرده اند و بذر مهر پاشيده اند و خود در انتظار مهر ماندند و بي مهري هر روز دل را شكسته تر مي كند و چه كارهايي براي خون كردن دل نمي شود! ما از همه براي شما آشناتريم ولي در غريبه پنداري تعمدي ملوليم و غربت بازنشستگي رنج دشواريست كه مي توان با تدبير از اين درد كاست .

خدا رحمت كند مرحوم علي مقيمي معلم بازنشسته اي كه دل دريايي داشت و مهربان بود چون كتابهايش و هنوز صدايش را در گوش دارم از روي نيمكتهاي چوبي مدرسه كه سروده بود:

كابينت ستاره و سوسن

ديواره پر گل نيلوفر

نرگس هفت ساله آهوان شوريده

ياد بگير از سايه ي كوتاه و

مهرباني را ببر

تا كهكشانهاي بي همسايه 

و فهميدم تكريم نيز كلمه اي سياست زده است كه در غربت فرهنگ دست و پا مي زند و كمرهاي خميده اي كه گوشهايشان از شنيدن بلوفها و لاف زدن غريبه ها سنگين است و در هواي كز كرده پاييزي كه همه زرد روي شده اند اميد به باريدن ندارم ! فقط گريه مي كنم براي فردا و روزهاي از دست رفته و دلم مي سوزد براي كساني كه سر را به زير خواهند انداخت هر چند امروز زبان به تفاخر بگشايند. و شكوه ام را پيش خدا خواهم برد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۳۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
1
0
comment اين فردي را كه اشاره مي كنيد هر كس كه باشد نشان مي دهد كه با رابطه در اين منصبها نشسته است وگرنه به اين شغل روي نمي آورد و به كار پژوهشي و فرهنگي مي پرداخت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
0
comment جاي تاسف دارد كه نگاه به معلم در زماني باشد كه به كلاس مي رود و بعد از آن از انتفاع ساقط مي شود!! هر كس خودش شخصيتش را مي سازد و چنين افرادي خود انتخاب كرده اند زيرا راههاي ديگر براي سرگرم شدن هست حتي با مطالعه مگر خيلي از بازنشستگان كارآفرين نيستند؟
comment
احمدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
0
comment آقاي سوارنژاد مگر خودت بازنشسته نيستي؟ چرا شما اين كار را نكرديد؟ و بعد از بازنشستگي بيشتر زمان اشتغال به كار فرهنگي روي آورده ايد و با اينكه منصبي نداشته ايد ولي ترجيح داديد عزت خود را حفظ كنيد حالا كانون بازنشستگان كه چند نفر بازنشسته مانند شما در آنجا هست بايد براي ايشان چكار كند كه نكرده است؟ هر كس خودش مقصر است و نبايد ديگران را متهم كرد همين كاري كه شما مي كنيد مردم بهتر از زمان اشتغال شما را قبول دارند
comment
لاهيجاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
1
0
comment چرا نقش كانونهايي كه نه بودجه دارند و نه مورد حمايت مسئولين قرار مي گيرند مي گويي ولي از استاندار كه مشاوران آموزش و پروش استاندار از افراد غير بومي كه مدت كمي در خوزستان مدير بوده اند كدام فرهنگي را مورد تكريم يا مشورت قرار داده است بجز افراد غيربومي مركز نشين كه هيچ شناختي از اين استان ندارند و سالهاي دور بر مسند نشسته اند !!! انصاف به خرج دهيد و حداقل اندكي استاندار را هم در اين وضعيت مقصر بدانيد و كانونها با حمايت استاندار مي توانند منبع ايجاد كنند و خدمت ارائه نمايند
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
1
0
comment هر كس مسئول عمل خويش است وكسي را نبايد مقصر نمود ضمن اينكه عزت و ذلت به دست خداست و ما انسانها وسيله هستيم چرا ايستاده ايم تا كسي بيايد براي ما كاري انجام دهد؟ خيابان انوشه لشكرآباد اهواز را آيا دولت سرمايه گذاري كرد؟ همت و پشتكار و كارآفريني اين شرايط را رقم زد و سرنوشت افراد سست اراده انزوا خواهد بود
comment
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment چه خوب شد يكي پيدا شد و از بازنشستگان و غربت آنان نوشت
comment
اسكندري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
1
0
comment خيلي ها مي توانند مثل شما باشند مگر مزدي ميگيري؟ سرخودت را به نحوي گرم كرده اي پس كانون را مقصر قلمداد نكن برادر من
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment درود خدا بر تو باد كه دل شكسته ما را در يافتي
comment
صفري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment فقط آموزش و پرورش به اين منوال است و بقيه سازمانها پيشكسوتان را تكريم مي كنند و مي توانند از امكانات مانند شاغلين استفاده كنند بايد ديدگاهها را تغيير داد تغيير آدمها ي مدير كاري از پيش نخواهد برد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
1
0
comment همه فرهنگیان قبل از بازنشستگی حتما شغل دوم وسوم داشته باشندتا مشکلی برنخورن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment انتخابات هيئت مديره كانون در بهمن ماه برگزار مي شود و براي تغيير در مديريت آن وارد شويد
comment
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment پيشكسوتان براي جامعه بركت و مايه حركت هستند و جامعه اي كه پيشكسوتان را براند متوقف خواهد ماند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment بندگان خدا بازنشستگان!!!!
comment
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
1
0
comment پف،،پف،، پف... پفك نمكي!!! و فروشگاه با تنوعي كه دارد به آدم آرامش مي دهدحداقل اين مزيت را دارد بقيه مزيتهايش را كنار بگذار
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment خيالت راحت باشد كه ديگر هيچكس از ما الگوبراي اين نسل قرار نمي گيرد و الگوها را ماهواره ها دارند تحميل مي كنند و متاسفانه بيكار نشسته ايم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment روزي پاسخ نامهربانيها را خواهند گرفت
comment
اميدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment متاسفانه توجه به پيشكسوتان خيلي كمرنگ شده است و به همين دليل مشكلات افزايش يافته اند چون از تجارب بزرگان استفاده نمي شود و حرمتها شكسته مي شوند و اين درد مهلك است.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment شوراي آموزش و پرورش براي عزيز كرده هاي غير بومي خوب است نه براي افراد صاحب نظر در استان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment خوبه كه رفته سوپر ماركت گذاشته ولي معلمهاي مسافر كش را نديده اي!؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment واقعا" شترسواري دولا دولا نمي شود
comment
معلم ابتدايي بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment آخرتي هم هست و اين بازنشستگان هم خدايي دارند و به خدا واگذارشان مي كنيم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment با آنچه كه بايد باشد خيلي فاصله دارد پس انتظار نبايد داشت كه بتواند بازنشستگان را ساماندهي كند چون در ساماندهي نيروهاي شاغل درمانده است!!!
comment
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment براي فتح دل يك نگاه كافيست چرا دريغ كنيم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment نعمتها را خداي متعال فقط براي شكر گزاري قرستاد و واي بر احوال كساني كه شاكر نيستند و از اين نعمتها مي توان بازنشسته ها را بر شمرد
comment
دورقي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
چرا منتظريم تا كسي كاري براي ما انجام دهد بايد خودمان كارآفرين باشيم و از ديگران انتظار نداشته باشيم اين آقايي را كه اشاره داشتيد معلوم است مبتكر و خلاق نيست و در دوره مديريتش موفق نبوده است و حال و روز كنوني او چنين پيامي مي دهد من هم او را نمي شناسم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment احسنت خدا به داد دل ما برسه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment هميشه درب بر همان پاشنه نمي چرخد و بايد چرخش و پوست اندازي مديريت را قبول كنيم تا تحول بوجود آيد شما فكر مي كنيد تا آخر عمر بايد يك نفر حكومت كند و ديگران از او تبعيت كنند كمي نگاه را تغيير دهيم و آن مدير بازنشسته با حضور در سوپر ماركت سوزني به خود زد تا جوالدوز ديگران را درك كند ...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
0
comment متاسفانه بازنشستگان همت خود را از دست داده اند و در برابر مشكلات بي خيال هستند اگر به نحوي خود را بر سيستم تحميل نمايند ضرورت وجود آنها بيشتر احساس مي شود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
comment
0
0
comment كارت منزلت كه براي بازنشستگان صادر مي گردد چه سودي دارد و به چكار مي آيد ؟ چه خدماتي ارائه مي دهند و براي اتوبوس و قطار و سينما چه امتيازي براي بازنشسته قائل مي شوند.
فضاهايي مخصوص بازنشستگان بسازيد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
comment
0
0
comment چنين نبوده چنين نخواهد ماند.كارهاي بزرگتر از اينرا مردم درسايه ايمان و توكل بر خدا انجام داده اند جاي نگراني نيست
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
comment
0
0
comment دهه فجر مبارك باد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
comment
0
0
comment او خواهد آمد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
comment
0
0
comment چه خوب بيد مهربوني هردوسر بيد هردوطرف بايد براي رفع مشكلات همت كنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار