اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
معاون رییس جمهور گفت: بحث یک کار بلند مدت و اساسی است و آلودگی هوا مشکلی نیست که به سرعت بتوان آن را حل کرد.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران با تشریح منشاء ریزگردهای اهواز، بر پیگیری اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار در سطح منطقه تاکید کرد.

معصومه ابتکار در گفت‌وگویی تلفنی با سیمای خوزستان با اشاره به وقوع شدید پدیده گرد و غبار در روزهای گذشته در اهواز، اظهار کرد: من امروز در دولت گزارشی از اتفاقاتی که روزهای سه شنبه، پنجشنبه و جمعه در اثر افزایش گرد و غبار در خوزستان و شهر اهواز رخ داد و آثاری که این مساله پدید آورد و همچنین منشا این گرد و غبار، ارائه دادم.
 
وی افزود: بر اساس تصاویر ماهواره ای به دست آمده به نظر می رسد که منشا بخشی از این گرد و خاک از خارج از کشور و بخشی نیز به واسطه منابعی از داخل ایجاد شده است. به دلیل باد شدیدی که ناگهان ایجاد شد و در این چند روز در منطقه وزید و همچنین به دلیل خشکی بسیار زیاد که متاسفانه به علت بارندگی بسیار کم این ماههای اخیر به وجود آمده، مقدار زیادی گرد و خاک به هوا برخاست و این وضعیت را به وجود آورد که شرایط بسیار دشواری برای هموطنان بود.
 
ابتکار با اشاره به تلاش‌های انجام شده در سالهای گذشته در زمینه مقابله با گرد و غبار گفت: در سالهای گذشته تلاشهای مشترکی با کشور عراق برای شناسایی نقاط گرد و غباری که در این کشور عراق به وجود می آید، و همچنین برای اجرای طرحهایی که آن قسمت از سرزمین را بتوان با مالچ پاشی یا کاشت گونه های مقاوم تثبیت کرد، انجام شد.
 
وی ادامه داد: این طرحها به مرحله اجرایی رسید ولی متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی و تغییرات دولت و اتفاقاتی که در عراق افتاد؛ متاسفانه اجرایی نشدند. حتی من سفری در اوایل سال جاری به عراق داشتم و مذاکراتی داشتیم که مرحله اجرایی کار را هم مشخص کردیم ولی اتفاقاتی که در عراق رخ داد و نا امنی ها، عملا موجب شد که طرح‌ها جنبه اجرایی پیدا نکند.
 
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: اخیرا هم با دولت جدیدی که در عراق مستقر شده، مذاکراتی صورت دادیم و وزیر آب عراق که به ایران آمده بود جلسه ای با من داشت و قول داد که پیگیر اجرای طرحهایی که با ما به توافق رسیده و تعهداتی که در این زمینه دارند؛ باشد.
 
بودجه ملی برای مقابله با گرد و غبار مشخص کرده ایم
وی درباره توقف مالچ پاشی و ایجاد نوار سبز بیان کرد: غیر از کشور عراق که به دلیل نا امنی عملا امکان اجرای طرحهای مقابله با آلودگی هوا را ندارد؛ در نقاط دیگر و مخصوصا در داخل کشور خودمان برنامه هایی در دست اقدام داریم. یک بودجه ملی برای مقابله با گرد و غبار مشخص کرده ایم و برنامه هایی در دست اقدام است. در استان خوزستان نیز بررسی های لازم صورت گرفته و به طور اضطراری جلسه ای در استانداری خوزستان و جلسه ای در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است. روز چهارشنبه این هفته نیز جلسه ای در دفتر من با حضور وزرای مربوطه تشکیل خواهد شد و ما تصمیماتی را در ارتباط با ادامه طرحهای مالچ پاشی و همچنین کاشت گونه های مقاوم که سبب تثبیت خاک شود، در پیش داریم.
 
ابتکار گفت: اتفاقات مهمی هم در همین چند ماه در دولت تدبیر و امید رخ داده است؛ از جمله بازگشت آب به هورالعظیم. هورالعظیم به دلیل طرحهای اکتشاف نفت در سالهای گذشته با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست خشک شده بود و ما با پیگیری‌هایی که در چند ماه اخیر داشتیم، موفق شدیم که راه آبهای منتهی به هور العظیم را باز کنیم و اکنون آب به هورالعظیم برگشته و تاثیرات این نقطه که منشا گرد و غبار است، کم کم به حداقل می رسد.
 
وی تصریح کرد: همچنین اهواز میزان زیادی از آلاینده های ناشی از فعالیتهای نفتی را در گذشته داشته که طرح‌هایی تدریجا اجرا شد و این آلاینده ها کاهش یافت. اخیرا هم شاهد پدیده ای بودیم که سبب می شد تعداد زیادی از هموطنان در اهواز دچار ناراحتی‌های تنفسی شوند که با هماهنگی هایی که با وزارت نفت انجام شد، فرآوری نفت سنگین که در داخل شهر اهواز انجام می شد، کاهش پیدا کرد و این کاهش این فرآیند در داخل شهر اهواز موجب شد که ناراحتی های تنفسی و آلودگیهای هوا ناشی از اجرای آن طرحها نیز کاهش یابد.
 
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: تلاش‌ها در حال انجام است و ما پیگیر هستیم و در سطح دولت نیز موضوع از سوی دکتر روحانی، رییس جمهور مورد تاکید است و امیدواریم بتوانیم اعتبارات ویژه ای برای مقابله با آلودگی هوا تامین کنیم.
 
وی گفت: دکتر مقتدایی استاندار خوزستان نیز در جریان تمامی این برنامه ها هست و پیگیر هستند و امیدواریم بتوانیم موفق شویم. بحث یک کار بلند مدت و اساسی است و آلودگی هوا مشکلی نیست که به سرعت بتوان آن را حل کرد.
 
ابتکار افزود: با توجه به اینکه بیشتر گرد و غبارها از کشورهای منطقه به ایران می آید، ما حتی مقدمات تشکیل یک صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار را با سازمان ملل پیگیری کردیم ولی متاسفانه برخی از کشورهای منطقه همراهی لازم را با این صندوق منطقه ای نداشتند.
 
وی ادامه داد: مجموعه جلساتی با کشورهای همسایه داشتیم و در قالب های مختلف از این کشورها دعوت کردیم که برای مقابله با گرد و غبار یک طرح مشترک تنظیم کنند و سازمان ملل نیز در این زمینه خیلی کمک کرد. همچنین تلاش کردیم یک صندوق مشترک تشکیل شود و سازمان ملل کمک کند تا این صندوق اعتبارات کافی داشته باشد تا طرحها در سطح منطقه برای مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی اجرا شود ولی بین کشورهای منطقه متاسفانه همکاری لازم نبود.
 
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با این وجود ما همچنان پیگیر هستیم و نا امید نیستیم. با جدیت در تمام نشست‌ها و سازوکارهای منطقه ای این موضوع را مطرح کردیم. در نشست اخیری که از سوی سازمان منطقه ای اکو در ارتباط با محیط زیست در استانبول برگزار شد نیز این موضوع را مطرح کردم و درخواست کردم همکاریهای منطقه ای صورت گیرد.
 
وی با اشاره به 13 بهمن ماه روز جهانی تالاب‌ها، اظهار کرد: این روزی است برای تاکید بر اهمیت ویژه تالابها و تاکید بر این که تالابها مایه حیات و فعالیتهای کشاورزی و دامداری و حفظ تنوع زیستی و حفظ منابع آب هستند.
 
ابتکار عنوان کرد: خوزستان دارای تالابهای مهمی مانند تالاب بین المللی شادگان و تالاب هورالعظیم است که مورد حفاظت مردم و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. در حال حاضر دو مرکز بسیار خوب بازدیدکنندگان از تالاب بین المللی شادگان را داریم و امیدواریم مردم بتوانند از این مراکز استفاده کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار