اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
با تغییر سیاستهای دولت در سال های پیش در زمینه ارائه سوخت ارزان قیمت و یارانه ای و برچیدن مرحله به مرحله یارانه های این بخش، خیل عظیمی از مردم ایران که اتومبیل داشتند به فکر چاره ای به نام سوخت های C.N.G افتادند.

به گزارش اکسین پرس، گازهای شهری که به واسطه کمپرسورها فشرده شده و به خودروهای شهروندان حیاتی دوباره می بخشد تا در شلوغی ها و ترافیک شهری در عرض چندین ساعت به اتمام رسیده و رهگذر راننده را دست از پا درازتر به جایگاه عرضه گاز بکشاند.

جایگاه هایی که در شهرها رشد چشمگیری داشته و در مدت کوتاهی توانستند در تمامی محلات شهر خودی نشان داده و همچنین از اهمیت سابق جایگاه های عرضه بنزین بکاهند.

اگرچه استفاده از سوخت گاز C.N.G در خودروهایی که بعدا کپسول گاز نصب نموده و اقدام به استفاده از سوخت گاز می کنند، موجب ایجاد مشکلاتی در خصوص سوخت رسانی و فرسوده شدن موتور می شود اما ارزان بودن آن نسبت به بنزین امروزه به امری بدیهی و آشکار برای استفاده شهروندان شده است.

اما معضلی که امروزه گریبانگیر همشهریان اهوازی در مراجعه به جایگاههای عرضه سوخت C.N.G می شود مسئله پول خرد و حق خوری جایگاه داران و کارگران آنها است. کسانی که به جای مثلا 4005 ریال اقدام به اخذ 4100 ریال می کنند و یا دیده می شود که 4330 تومان را 4500 حساب می کنند.

میزان مبلغ مهم نیست، بلکه زورگویی جایگاه داران صدای شهروندان را درآورده است
هرچند اینگونه پولها با اوضاع کنونی اقتصاد و بازار برای شهروندان رقم کوچکی به نظر برسد اما اکثر قریب به اتفاق آنها از میزان مبلغ نه بلکه از زورگویی متصدیان جایگاه ناراحت هستند. هنگامی که مثلا صبح برای سوخت گیری مراجعه می کنند و مبلغی در حدود 200 تومان از آنها اضافه کسر می شود و مجددا هنگامی که عصر برای سوخت گیری مجدد مراجعه و در صورتی که 4010 تومان را 4000 تومان می دهند، بلوا و هنگامه ای به پا می شود که باید صدای آن را هفت محله پایین تر و هفت بالاتر نیز شنیده شود.

به همین خاطر یکی از جایگاههای سوخت C.N.G را انتخاب و ساعتی را در جلوی آن توقف کرده و از خودروهای خارج شده و سوختگیری کرده میزان مبلغ اضافی دریافتی را پرسش کردیم.

یکی از جایگاه های اهواز را در عرض یک ساعت آن هم به طور نمونه منفرد آزمایشی و نه به صورت جامعه آزمایشی بررسی کردیم که مبلغ 10 هزار تومان برای یک ساعت و برای بیش از صد خودرو درآمد.

با حساب اینکه یک جایگاه سوخت گاز به طور تقریبی روزانه 18 ساعت کار می کند مبلغ 180 هزار تومان درآمد که ماهانه 5 میلیون و 400 هزار تومان و سالانه نیز بالغ بر 65 میلیون تومان می شود. لازم است برای صحت بیشتر این عدد از لحاظ آماری در طول ساعات مختلف اقدام به آمارگیری شده و همچنین در تمام جایگاههای سوخت نیز انجام شود، اگرچه میزان مبلغ هرچه قدر هم که باشد از غلط بودن عمل جایگاههای سوخت نمی کاهد و این کار اشتباه فارغ از میزان مبلغ قابل طرح، پیگیری و مستحق مجازات گرانفروشی و یا کم فروشی است و لازم است با جایگاه داران متخلف به طور جدی برخورد شود.

درآمد 65 میلیونی جایگاه های سوخت از جیب مردم
با این اوصاف جایگاههای سوخت از جیب شهروندان سالیانه مبلغی 65 میلیونی را به جیب می زنند و صدایشان نیز در نمی آید و برعکس صدای اعتراض شهروندان را نیز با شدیدترین حالت ممکن سرکوب می کنند که شهروندان نیز برای حفظ آبرو و سلامتی خویش و همچنین گیر نیافتادن در نامه نگاری های طولانی ادارات و پاسکاری بین ادارات حاضر به پیگیری حقوق خویش نیستند.

این مبلغ را باید در کل جایگاههای اهواز، خوزستان و ایران ضرب کرد تا یک عدد نجومی به دست آید که می توان با آن کارهای زیادی از جمله برنامه های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و .. اجرا کرد اما همانطور که پیشتر گفته شد این رقم تنها برای جیب جایگاه داران و بعضا کارگرانشان طراحی شده است و انگار به این زودی نیز نمی توانیم از دست این زورگیری اجباری و تلویحی رهایی یابیم.

گرفتن پول اضافی از شهروندان مسئله ای است که باید مسئولان به فکر چاره ای باشند حداقل نه برای جیب مردم بلکه برای خود و اجبار جایگاه داران برای مشارکت در طرح های نیمه تمام عمرانی ، فرهنگی، ورزشی دولت که با توجه به شرایط بغرنج بودجه ای کشور در سال آینده پیش بینی می شود به اینگونه پول ها احتیاج زیادی خواهیم یافت.

راه چاره چیست؟/ پرداخت الکترونیکی حلال مشکلات
می توان با تعبیه دستگاههایی در جایگاههای سی.ان.جی پرداخت ها را تماما الکترونیکی کرد تا هم مشکل پول حل شده و هم ادارات متولی به میزان گردش مالی جایگاه ها با نصب این دستگاهها پی ببرند.

همچنین در غیر اینصورت می توان با رند کردن رقم شمارشگر سوخت رسانی از میزان تخلفات به وقوع پیوسته به طور ویژه ای جلوگیری کرد. مثلا کارگران جایگاه های سوخت می توانند در رقم 4 هزار و یا 4 هزار و 500 آن را متوقف کرده و یا در صورت وجود اختلافی جزئی مثلا 3975 مقدار سوخت را به میزان 4 هزار تومان برسانند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار