شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶
اخیرا بازدیدهای شهرستانی استاندار خوزستان شروع شده و تاکنون مدیران ارشد استانی از سه شهرستان بازدید میدانی کرده اند. انجام این سفرها علاوه بر تاثیرات اجتماعی و روانی در میان مردم در شهرهای مختلف و امیدواری آنان به توجه مسئولان به مشکلات آنان، باعث بررسی میدانی و دقیق تر وضعیت شهرستان های استان خواهد شد.

در همین زمینه ذکر نکاتی چند خالی از لطف نیست:
1- حضور مدیران ارشد استانی در شهرهای مختلف استان، می تواند به فرصتی مناسب برای کنکاش مشکلات مختلف اجتماعی و فرهنگی موجود در مناطق مختلف استان بشود. واقعیت این است که در سالیان گذشته، ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی در شهرهای استان فزونی یافته و این موضوع تاثیرات خود را بر کیفیت زندگی شهروندان خوزستانی گذاشته است. ضروری به نظر می رسد بهره برداری مناسب از انجام این سفرها که به ابتکار استاندار خوزستان، تدارک دیده شده است، بشود و مسولان استانی و شهرستانی تدارک و برنامه ریزی لازم برای بررسی دقیق مشکلات خاص شهرستانها را ببینند تا این سفرها زمینه لازم برای اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکلات را فراهم کند. از این رو برنامه ریزان استانی و شهرستانی می بایست با برنامه ریزی مناسب و اصولی اجازه ندهند این سفرها، خالی از تاثیر و پیامد مثبت باقی بماند.

2- برگزاری جلسات شورای اداری استان آنگونه که در شهرستان ماهشهر شاهد آن بودیم، با حضور نمایندگان تشکل های غیردولتی و بزرگان و معتمدان این مناطق و متفاوت با سایر نشست های و جلساتی که تاکنون مشاهد کرده ایم، برگزار می شود که باید آن را به فال نیک گرفت. حضور تشکل های غیردولتی به عنوان نهادهای مدنی و مردم نهاد در این جلسات، فی نفسه ارزشمند و قابل تقدیر است و البته ضرورت دارد بگونه ای تدبیر شود که این تشکل ها نیز قبل از انجام سفرهای شهرستانی، مباحث و بررسی های خود را در زمینه مسائل و مشکلات شهرستان و راهکارهای رفع آنها جمع بندی و تدوین نمایند تا در این جلسات با دست پر شرکت کنند و از فرصت بدست آمده برای طرح نظرات و دیدگاه های خود استفاده کنند. جدی گرفتن حضور سازمان های مردم نهاد از جمله سیاست های راهبردی دولت تدبیر و امید است و این نگاه مثبت و ابتکار استاندار خوزستان می تواند این تشکل ها را به حضور موثر و مفید در عرصه اجتماعی و فرهنگی و در مسیر توسعه استان امیدوار کند. مسوولان دولتی نباید تصور کنند فکر و ایده و نگاه مدیریتی آنها برای حل مشکلات کفایت می کند و می بایست از ظرفیت تشکل های غیردولتی به بهترین نحو استفاده کنند.

3- مسوولان شهرستانی و فرمانداران نیز نبایست حضور مدیران ارشد استانی و استاندار را صرفا در مناطقی برای بازدید برنامه ریزی کنند که به اصطلاح، برخوردار خوانده می شوند ضرورت دارد برنامه ریزی ها بگونه ای باشد که این بازدیدها بجای آنکه به فرصتی برای ارائه آمار و گزارش بیلان کار و عملکردها تبدیل شود، به مجالی برای پرداختن به مشکلات و معضلات مختلفی که وجود دارد مبدل گردد. کتمان نمودن مشکلات و تصور نمودن چهره ای خوش آب و رنگ از وضع شهرهای استان، نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه باعث انباشت آنها می شود.

4- در این سفرها می بایست بگونه ای برنامه ریزی شود که خروجی آن، بر اساس مطالعات میدانی تدوین شود و پایه تصمیم گیری های کلان استانی در تدوین برنامه های سالانه استان بشود تا خاطره تلخ تصمیم گیری های آنی دولت سابق برای همیشه از اذهان پاک شود و در این میان نقش مدیران ستادی و ادارت کل استان و فرمانداران شهرستانها بسیار مهم است. مدتی قبل یکی از مسوولان استان تعریف می کرد در دولت قبل در یکی از شهرهای استان بیمارستانی با هزینه بالا احداث شد ولی بدلیل عدم مطالعات امکان سنجی و نیازسنجی پیش از احداث، مدتی بعد تعطیل شد. از این رو این سفرها می بایست زمینه را برای تحرک فرمانداران شهرستانها و ادارات کل استان در اهتمام به انجام مطالعات و بررسی های لازم جهت رفع مشکلات و ارائه راهکار و تدوین برنامه و تعریف پروژه فراهم کند.

5- تاثیر مهم اجتماعی این سفرها این است که مردم متوجه خواهند بود دولت تدبیر و امید در عین حال که به مسائل کلان و ملی مانند تورم، بیکاری، رشد اقتصادی، سیاست خارجی و...توجه دارد، به مسائل ریز و خاص شهرستانها هم اهتمام دارد و ارتباط بدنه اجتماعی با دولت که سرمایه اجتماعی است تضعیف نخواهد شد، بویژه که رفتار کاملا پوپولیستی دولت سابق، رسالت دولت دکتر روحانی را دشوارتر و حساس تر نموده و لازم است از توجه و برقراری ارتباط مستمر با شهروندان غفلت نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار