شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۰
مدیر روابط عمومی دانشگاه:
نخستین بزرگداشت اهداء اعضاء در استان خوزستان (جشن نفس، جشن زندگی) 4 اسفند ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار می گردد.

مجتبی اورکی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  اهواز ضمن بیان مطلب فوق گفت: با توجه به اینکه مرگ مغزی، مرگی غیرقابل برگشت است و با کما فرق دارد، کسی که دچار مرگ مغزی می‌شود، دچار مرگ قطعی شده است و بیمارانی که به دلیل تصادف یا هر دلیل دیگری دچار مرگ مغزی می‌شوند، دیگر به زندگی باز نمی‌گردند و تنها چند ساعت وقت موجود است تا اهدای عضو از بدن آنها انجام شود و از اعضای بدن این افراد جهت نجات بیماران نیازمند دیگر استفاده کرد، زیرا پس از گذشت این زمان اندک، اعضایی مانند کلیه‌ها و کبد فاسد و غیرقابل پیوند می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیماران بسیاری در استان و کشور وجود دارند که به دلیل نارسایی اندامی از بدنشان، نیازمند پیوند عضو می باشند و گذشت هر دقیقه و ساعت برایشان حیاتی و مهم می باشد. ولی متاسفانه براساس آمار موجود در سال 91 در استان خوزستان از 150 مورد بیمار مرگ مغزی شده، تنها 4 مورد اهدای عضو انجام شده و در سال 92 از ۸۰ مورد مرگ مغزی شده ۱۳پیوند و در 6 ماهه نخست سال جاری نیز از 40 بیمار مرگ مغزی شده تنها 8 مورد اهدای عضو صورت پذیرفته است که این میزان مناسب و در شأن استان و مردم فهیم و دیندار خوزستان نیست. خانواده های افراد دچار مرگ مغزی شده حتما" می دانند با اهدای عضو عزیزان خود، زندگی چند انسان و چند خانواده را نجات داده و سبب آمرزش هر چه بیشتر عزیزشان خواهند شد.

اورکی افزود: لذا به همین دلیل و به منظور فرهنگ سازی هر چه بهتر و بیشتر در این مقوله مهم و برای افزایش آگاهی و دانش هم استانی های عزیز در خصوص مرگ مغزی و افزایش فرهنگ اهداء عضو و همچنین تقویت احساسات انسان دوستانه مردم، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برآن شد تا ضمن مجهز کردن بیمارستان های مربوطه به تجهیزات لازم و مورد نیاز برای انجام انواع اعمال پیوندی و همچنین با آموزش و آماده کردن پزشکان و کادر پرستاری و درمانی، در زمینه فرهنگی نیز نخستین جشن نفس استانی در کشور را در استان خوزستان با حضور خانواده های ایثارگر اهداء کننده عضو در طی سالیان گذشته، گیرندگان اعضای پیوندی، مسئولین ملی، استانی و همچنین هنرمندان و ورزشکاران محبوب و مشهور کشوری برگزار نماید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان اظهار داشت: به منظور فرهنگ سازی در این مورد، کافی است که با توجه به وجود قومیت های متفاوت در استان خوزستان، نوع نگرش، باورها و اعتقادات مردم را نسبت به اهداء عضو تغییر و مقبولیت این مهم را نزد آنان افزایش دهیم، چرا که در قرآن کريم نیز در سوره مبارکه ی مائده آمده است:"هرگاه کسي باعث بقاي نفسي شود مانند آنست که باعث نجات جان تمام انسانها شده است".

گفتنی است هرساله در تهران، جشن نفس کشوری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقاء فرهنگ اهداء عضو و تقدیر از خانواده های اهداء کننده برگزار می گردد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار