شورای تبیین مواضع 11 دانشگاه آبادان و خرمشهر طی بیانیه ای بانارضایتی از روند بازسازی این 2 شهر پس از جنگ خواستار برخورد با مفساد اقتصادی خصوصا اختلاس 19 میلیاردی شورای شهر آبادان شدند.

"> برخورد با مفاسد اقتصادی آبادان چه شد ؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۷

شورای تبیین مواضع 11 دانشگاه آبادان و خرمشهر طی بیانیه ای بانارضایتی از روند بازسازی این 2 شهر پس از جنگ خواستار برخورد با مفساد اقتصادی خصوصا اختلاس 19 میلیاردی شورای شهر آبادان شدند.

 

در این بیانیه آمده است: در ایام بزرگداشت عملیات غرور آفرین بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر عزیزمان قرار داریم. خرمشهری که خون ها برایش ریخته شد تا سقوط نکند و پس از سقوط نیز جانهای پاکی فدا شد تا دوباره آزاد و استوار به موطن خود، ایران اسلامی بازگردد. آبادان پایتخت مقاومت ایران نیز به قیمت همین جانها و خونها برایمان ماندنی شد و دژخیم بعثی نتوانست به دندان تجاوز از تن کشور عزیزمان کنده و پاره پاره اش کند. مدت مدیدی از آن ایام، از روزهای سخت جنگ تحمیلی هشت ساله می گذرد، اما ... ! اما و صد اما که در این سال های سپری شده نشد آنچه می بایست می شد و آنچه خونین شهر قهرمان و آبادان استوار مستحق آن بودند. به واقع چرا پس از دو دهه باید شاهد وضعیتی چنین رقت بار در آبادان و خرمشهر باشیم.

این بیانیه افزوده است : برای درک بهتر وضعیت فعلی این دو شهر بهتر است مقایسه ای میان آنچه به برکت انقلاب اسلامی در دیگر مناطق کشور انجام شده با آنچه در آبادان و خرمشهر به اجرا درآمده داشته باشیم. مقایسه ای در خصوص شاخصه های پیشرفت از قبیل رشد جمعیت، روند نوسازی و گسترش ساخت و سازها، بزرگ شدن شهر ها و اضافه شدن تقسیمات جدید کشوری، کیفیت خدمات شهری، فرصت های جدید شغلی و ... . اگر معدل نسبی برخورداری دیگر مناطق ایران اسلامی را از پیشرفت و توسعه به عنوان پتانسیل بالقوه نظام در خصوص توانایی دستیابی به رفاه اجتماعی در نظر بگیریم متأسفانه باید اذعان داشت آنچه طی این سال ها در این دو شهر مظلوم صورت گرفته فرسنگ ها با آن معدل نسبی فاصله دارد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های آبادان و خرمشهردر این بیانیه تصریح کرده است : چرا شهری که قبل از جنگ تحمیلی از بهترین خدمات شهری و امکانات رفاهی بهره مند بوده، امروز می بایست جهت بهره مندی از ابتدایی ترین نیازهای شهروندی با مشکلات عدیده مواجه باشد. چرا پس از سال ها هنوز که هنوز است مردم آبادان می بایست آب آشامیدنی شیرین و گاز مصرفی روزانه خود را از مغازه ها و دوره گردها تهیه نمایند. چرا جوانان این دو شهر می بایست همچنان از معزل بی کاری رنج برند و حال آنکه در ادارات دولتی و شرکت های خصوصی شاهد به کارگیری نیروهای غیر بومی در تمامی سطوح هستیم. چرا جاده های مواصلاتی نامناسب در این منطقه باید ماهانه و هفتگی جان همشهری هایمان را بگیرد. چرا مردم آبادان و خرمشهر، مردمی که نماد مقاومت یک نسل هستند می بایست چنین در گیر و دار ابتدائیات زندگی درمانده باشند.

این بیانیه افزوده است :چرا طی دو دهه گذشته مدیریت شهری در آبادان و خرمشهر اینقدر ناهماهنگ، غیر متمرکز و موسمی عمل می کند و در این دو شهر باید مدام شاهد طرح های عمرانی تکراری، نیمه کاره و یا بدون توجیه صحیح اقتصادی باشیم.

آیا وضعیت محیط زیست و فضای سبز آبادان و خرمشهر در طول دو دهه گذشته نباید تکانی خورده باشد و تغییر محسوسی کرده باشد! آن هم در شهرهایی که علاوه بر بدی آب و هوا، تأثیرات تسلیحات شیمیایی رژیم بعثی را هم تجربه کرده و از معزل آلودگی شدید صنعتی نیز رنج می برند و در سال های اخیر نیز گرد و غبار غلیظ هم مزید بر علت شده است! سرانه فضای سبز این دو شهر کمتر از 50 درصد متوسط سرانه فضای سبز ایران است که این متوسط نیز در جای خود با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

آیا اگر مسئولین فقط و فقط کشاورزی این شهرها را یا شیلات، یا صنعت یا بازرگانیشان را احیا می نمودند ما باز شاهد این مشکلات و معزلات و در رأس همه آنها بی کاری در این دو شهر می بودیم؟! شهرهای آبادان و خرمشهر از نعمتهای خدادادی فراوانی بهره مندند و زیرساختهای اقتصادی خوبی دارند به نحوی که اگر از همین استعدادهای فعلیشان به درستی استفاده شود از پس تمامی نیازها و مشکلات خود بر می آیند.

این دو شهر سابقه درخشانی در کشاورزی دارند. نه تنها در کاشت نخیلات که در محصولات فراوان و متعددی از جمله باغ های متنوع میوه و دیگر محصولات کشاورزی. شیلات نیز از صنایع دیرین این منطقه می باشد که در حال حاضر به حالت رکود درآمده است. همچنین هرکدام از این دو شهر دارای شهرک های صنعتی جداگانه ای هستند که در صورت توجه به پتانسیل های آنان برای رفع مشکل بیکاری منطقه کفایت می کنند.

در این میان منطقه آزاد اروند نیز که ساکنین جهت کاستن از بار مشکلات آبادان و خرمشهر امید زیادی بدان داشتند، آنگونه که باید و شاید عمل نکرده است. مدیریت های مقطعی، غیر بومی و ناآشنا به منطقه در کنار ساختار معیوب قوانین مناطق آزاد که دست مدیران را برای اعمال سلیقه های شخصی باز می گذارد موجب شده تأسیس این سازمان تأثیر چندانی در وضعیت آبادان و خرمشهر نداشته باشد. به این ناکارآمدی اضافه کنید مفاسد مالی اخیر را که به واقع اگر نگوییم در کل کشور بی سابقه است کم سابقه خواهد بود. طی سال گذشته ما در این سازمان شاهد بازداشت تعداد زیادی از کارمندان در تمامی سطوح سازمانی مانند مدیرعامل، معاون، مشاور، سرناظر، ناظر و کارمندان عادی بوده ایم.

این بیانیه تصریح کرده است: البته مفاسد مالی مسئولین شهری به منطقه آزاد اروند محدود نمی شود. اختلاس 19 میلیاردی شورای شهر آبادان و بازداشت شهردار و دو عضو شورای شهر خرمشهر به جرم مسائل مالی و یک نفر دیگرشان به جرم مشکلات اخلاقی را نیز نباید از نظر دور داشت.و تمامی این مشکلات اساسی در حالی نفس شهر های مظلوم و مقاوم آبادان و خرمشهر را گرفته است که این دو شهر جمعاً چهار نماینده دارند و اگر این نمایندگان طی ادوار گذشته مجلس تنها به بخشی از وظایف و تعهداتشان و در رأس این وظایف، به امر خطیر «نظارت» عمل می نمودند مسلماً وضعیت به گونه دیگری رقم می خورد.

در پیان این بیانیه آمده است: در نهایت ما دانشجویان بسیجی علاوه بر اعلام نارضایتی خود از نمایندگان و مسئولین شهری نسبت به وضعیت ناگوار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر های آبادان و خرمشهر هشدار می دهیم و از تمامی دست اندرکاران امر مطالبه گرانه خواهانیم تا وظایف خود را در قبال این مردم صبور عملی نمایند که صبر و تحمل مردم نیز حدی دارد. نکند چنان دست روی دست بگذارند تا مهاجرت معکوس این شهرها را از آنچه هست نیز تنزل داده، مشکلات را دوچندان نماید.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هفت دانشگاه آبادان و چهار دانشگاه خرمشهر

دانشگاه آزاد اسلامی آبادان/دانشگاه صنعت نفت آبادان/دانشگاه علوم پزشکی آبادان/دانشگاه پیام نور مرکز آبادان/دانشگاه پیام نور بین المللی آبادان/دانشگاه پیام نور اروند کنار/

دانشگاه علوم پزشکی بین المللی خلیج فارس آبادان/دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر/ دانشگاه پیام نور مرکز خرمشهر/دانشگاه آزاداسلامی خرمشهر/ دانشگاه اروندان خرمشهر/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار