اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۴
مقام معظم رهبری، اخیرا طی نامه ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، رهنمودهایی را برای آشنایی آسان تر و درست تر آنان با آموزه های واقعی اسلام،یادآوری نمودند. بنا به گزارش منابع خبری داخلی، این نامه مورد استقبال دسته ای اندیشمندان، روشنفکران و سیاستمداران غربی قرار گرفته است و رسانه های اروپایی نیز آن را بطور گسترده، بازتاب داده اند.
نیک روشن است که گر چه خطاب نامه معظم له، جوانان اروپایی و آمریکای شمالی است ولی همه جوانان و خوانندگان به لحاظ دریافت رهنمودهای علمی و پژوهشی موجود در نامه، می توانند مخاطب آن قرار گیرند.
فرازها و مطالب نامه را می توان در کلیت آن، در دو دسته محورهای زیر گنجاند:
1- یادآوری نکاتی مربوط به اخلاق پژوهشگری در شناخت دین اسلام.
ایشان در این فراز از نامه، جوانان غربی را در شناخت اسلام، به رعایت نکاتی چون لزوم کشف حقیقت، فهم صحیح و درک بدون پیش داوری، داوری بیطرفانه، شناخت مستقیم و بی واسطه، مطالعات انتقادی و.....توصیه کرده اند.
2- یادآوری پاره ای بد اخلاقی ها و روال های نادرست در تاریخ کشورهای غربی.
ایشان با اشاره به تاریخ قرون گذشته و تاریخ معاصر کشورهای غربی، به مسائلی چون: استعمار کشورهای دیگر توسط کشورهای غربی، ستم نسبت به رنگین پوستان و غیر مسیحیان، درگیری های فرقه ای، تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از "دیگری"، برده داری و ....اشاره نمودند.
نکات مهم در شیوه بیان دو محور یادشده عبارتند از:
1- استفاده مقام معظم رهبری از اصطلاحات مترقیانه جامعه شناسی و مدرن مانند وجدان عمومی، شکل گیری آگاهی عمومی، روشنفکری، وجدان جمعی، مسئولیت پذیری اجتماعی.
2- استفاده از واگویی "تاریخ" و به ویژه تاریخ معاصر غرب در توجیه مخاطبان.
با اهمیت بودن شیوه بیانی ایشان از این روست که دسته ای از بزرگان تاثیرگذار جامعه، معمولا از بکارگیری اصطلاحات مترقیانه جامعه شناسی پرهیز می کنند و در اندرزهای آنان اثری از بیان ضرورت مطالعات تاریخی و لزوم بهره گیری از سنت های تاریخ، دیده نمی شود. این در حالی است که مطالعه تاریخ معاصر و شناخت اندیشه دمکراسی خواهی در غرب و تاریخ معاصر ایران، به تنهایی به اندازه مطالعه کل تاریخ بشریت حائز اهمیت است.
از رهگذر توصیف برجستگی های موجود در این نامه تاریخی، می توان به چند نکته مهم نیز اشاره نمود:
1- ذکر اهمیت و ارزش معنوی نامه از سوی دسته ای از اندیشمندان غربی و بازتاب یافتن آن در رسانه های اروپایی و آمریکایی، در واقع اعتراف به وجود برجستگی های انکار ناپذیر نامه است و این تایید به هیچ وجه، نمی تواند نشانگر وجود ضعف و سستی در ما و یا علامتی از سازش ما در برابر زورگویی های غربیان باشد.
2- ناگفته پیداست که وضعیت اقتصادی و میزان تامین اجتماعی و رفاه جوانان در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی با وضعیت جوانان ایرانی قابل مقایسه نیست. از این رو، توجه به جوانان وطنی و ارزش دهی به آنان باید در صدر برنامه ها ی مسئولان قرار گیرد.
3- روشنفکران اسلام شناس ایرانی که به هر دلیل در بیرون از کشور زندگی می کنند؛ از جمله کسانی اند که می توانند جوانان غربی را در آشنایی با سرچشمه های زلال اسلام، کمک کنند. ضمن آنکه محروم ساختن جوانان ایرانی از دانش و فضل آنان نکوهیده است.
4- ضروری به نظر می رسد تا دلایل و زمینه های گسترش دین گریزی در میان دسته هایی از جوانان ایرانی، مورد واکاوی و آسیب شناسی قرار گیرد.
5- پدیده های زشتی مانند برده داری، اختلافات فرقه ای و مانند آن در تاریخ همه کشورها در نسبت های متفاوت و اشکال گوناگون وجود داشته است. نکته مهم آن است که ببینیم این پدیده های زشت، چگونه و با چه تدبیرهایی، در تاریخ معاصر کشورها رخت بربسته است و به جای آن، همنشینی مسالمت آمیز فرق و مذاهب نشسته است. به گواه تاریخ، اختلافات مذهبی و رویارویی کلیسا و روشنفکران در غرب در دوران رنسانس و روشنگری، موجب حرکت جوامع غربی به سوی برابری، آزادی، تحقق حقوق شهروندی، خردگرایی و حاکمیت قانون گردید و از این رهگذر، مقدمات توسعه علمی و اقتصادی و اجتماعی در کشورهای حائز شرایط فراهم شده است.
والسلام

دکتر حسن دادخواه
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار