اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت گرفت:
طبق محاسبات صورت گرفته، در سال 5 تا 8 هزار نفر در کشور مرگ مغزي مي شوند و از این میان، امکان انجام عمل اهدا عضو از 2500 تا 4000 بیمار مرگ مغزی وجود دارد. با این وجود در سال 92 تنها 665 اهدا عضو در کشور انجام شد
کتر کتایون نجفی‌زاده رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت در "جشن نفس جشن زندگی" که 4 اسفند ماه در تالار شهدا دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز برگزار شد، اظهاركرد: با وارد آمدن ضربه به سر، از آنجا که جمجمه استخواني است و نمي تواند فشار ضربه را خارج كند، این فشار به چهار رگ اصلي منتقل شده و موجب تخريب سلول‌ها مي شود و مرگ مغزي اتفاق می‌افتد.

نجفی زاده ادامه داد: تنها 14 روز يعني دو هفته پس از آن می توان بيمار را نگه داشت. همچنين 6 تا 7 دقيقه پس از مرگ مغزي، اگر اكسيژن مصنوعي به قلب داده شود، اعضا سالم مي‌مانند و در غیر این صورت، قلب و ساير اعضا از كار مي افتند.

وی تصریح کرد: طبق محاسبات صورت گرفته، در سال 5 تا 8 هزار نفر در کشور مرگ مغزي مي شوند و از این میان، امکان انجام عمل اهدا عضو از 2500 تا 4000 بیمار مرگ مغزی وجود دارد. با این وجود در سال 92 تنها 665 اهدا عضو در کشور انجام شد.

نجفی زاده گفت: بهترين آمار اهدا عضو در دنيا متعلق به اسپانيا است كه 35 مورد در هر یک ميليون است، این رقم در ايران 7 تا 8 مورد در هر یک ميليون مي‌باشد كه شايسته كشوري با فرهنگ اسلامي، نیست.

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: بعد مهم در فرهنگسازی اهدا عضو، صدا و سيما و رسانه ها هستند كه بايد اطلاعات را به درستی به گوش مردم برسانند و در اين زمينه فرهنگ سازي لازم را انجام دهند تا مردم از ارزش والاي اهدا عضو آگاه شوند.

وي ادامه داد: اولين برنامه جشن نفس در سال 83 در تهران برگزار شد، این جشن را مردمي و رسانه اي كرديم تا فرهنگ سازي شود و تاكنون 11 سال است كه جشن نفس برگزار مي شود.

نجفي زاده افزود: تجربه نشان داده است كه مردم ما بسيار مهربان و ايثارگر هستند، تنها بايد در اين زمينه به درستی فرهنگسازي شود.

وی عنوان کرد: تاكنون 53 دانشگاه علوم پزشکی را در زمينه اهدا عضو فعال كرده ايم. طبق گفته آيت الله مكارم شیرازی نیز اهدا عضو واجب عيني است.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت با بیان این اين‌كه پديده اهدا عضو، قله علم پزشكي است؛ گفت: اهدا عضو داراي چند بعد است. يك بعد آن دولت است كه وزارت بهداشت و همه مسئولان بايد كمك كنند و اکنون واقعا بر روي اين مساله تمركز شده و تلاش‌هاي بسياري در اين زمينه صورت گرفته است. بعد ديگر تيم‌هاي درماني شامل پزشكان و پرستاران و حتي راننده آمبولانس‌ها هستند كه با جان و دل در اين زمينه فعاليت مي كنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار