اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
سال هاست که ریزگردها مهمان چندین استان بوده و میزبان همیشگی این مهمان خوزستان است و به تبع آن بیشترین آسیب ناشی ازاین ریزگردهانیز متوجه این اسنان زرخیز و مظلوم است.

 متاسفانه دراین یک دهه هیچ اقدام ملموس و اثرگذار و قابل توجه و قابل قبولی صورت نگرفت و این مهمان ناخوانده دراین استان جاخوش کرده و دراین چندروز گذشته امان را ازمردم خوزستان گرفته وشدت وتداوم وآسیب های پیداو پنهان آن ازحدتصویرو تصور گذشته وبه همین دلیل بازار اخبار و تحلیلها و انتقادات تند و ارایه راهکارها و مصاحبه ها و سخنرانیها و نطقهای میان دستور ومقالات ویادداشتها و جلسات وکارگروهها وخلاصه میزگردها داغ شده و هرکسی از ظن خود شد یارما.

دراین مدت که دراین هوای آلوده تنفس میکردم ونفسم تنگ شده اما برخی اظهارنظرهای غبار آلود نیز برنفس تننگی من افزود و دلم به تنگ آمد. حال که بصورت موقت فعلا این مهمان ناخوانده رفت و امیدوارم هیچ گاه برنگردد. وآن گردو خاک فرو نشست اما آن نظرات وانتقادات احساساتی و غیرمنطقی و فروکش نکرده و هنوز تنگی نفس ناشی از این سخنان غبار آلود برمن مستولی است و بهمین دلیل این کلمات راقلمی کردم. به تسامح نام همه این سخنان و نظرات مکتوب و غیرمکتوب را "میزگردها " نهادم. 

واقعیت این است که ازاولین سال پدیده گردوغبار(بیش از ده سال) تاکنون این حد از آلودگی را ندیده و تصورش راهم نمیکردم و دراین مدت سایتهای مجازی و روزنامه ها و رسانه ها درمورد میزان آن توضیح دادند و تحلیل وتفسیرنمودند ومنشاء آن را مورد ارزیابی وبررسی قرار دادند که قصدندارم تکرارمکررات کنم.البته شایسته بود که به میزان شدت وحدت آن اطلاع رسانی شود و طبیعی بود که اصحاب رسانه به آن بپردازند و اهل قلم نیز قلم بزنند و نمایندگان مردم و متخصصین امر و مسولین محترم وفعالان سیاسی و مدنی و تشکلهای مردم نهاد و....حساسیت نشان داده و درحد توان خود به این پدیده شوم بپردازند و زبان گویای همه مردم خونگرم و صبور و غیرتمند ووفاداربه اسلام ونظام ومیهن باشند و نه تنها این اقدامات رسانه ای و مدنی عیب ونقص نیست بلکه جای تقدیر وسپاس دارد ومجموعه این اقدامات و اظهارات و زوم کردن روی این موضوع تاثیرخودش راگذاشت وبدلیل بحثهای کارشماسی و اطلاع ریانی بموقع و رسانه ای کردن این معضل و استفاده کامل از تمامی رسانه ها این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و تمام نگاهها را ازسراسرکشوربه ست خوزستان و مصیبت های آن سوق داده و زمینه یک سری اقدامان کلان و اساسی و ماندگار و راهبردی رافراهم کرد کا امیدوارم شاهد به ثمرنشستن نتایج خوب آن باشیم و من به نتایج اقدامات دولت تدبیرو امید امیدوار و خوشبینم.

اگر درروزهای اولیه که همچنان گردوخاک برسر و روی این مردم فروریخته میشد و همچنان بعضیها میخواستند از آب گل آلود ماهی صید کنند نقدی خیرخواهانه می نگاشتم احساسات هم استانیهای عزیز جریحه دار و ممکن بود تحلیلها و یادداشت ومقالات و حتی انتقادات خیرخواهانه ومنصفانه وعلمی و منطقی اهل قلم و رسانه که این مدت به وظیفه ورسالت سنگین خود خوب عمل کردند زیر سوال میرفت و به عبارتی " تر و خشک "باهم میسوخت.اما هم اکنون که بعد از فرونشستن گردوخاک تحلیلها و تفسیرها دراین خصوص نیز تقریبا"فروکش کرده و آن شدت قبلی را ندارد و آرامش نسبی حاکم است ودولت نیز هر روز پیگیریهای بسیارخوبی دارد و خبرهای آن از رسانه ها به گوش میرسد لازم دیدم که پاسخی به آن هجمه های غیرمنصفانه و بعضا"غیرکارشناسی بدهم.

یکی ازخصلتهای بد وزننده سوء استفاده از بحرانها وموج سواری است. بعضیها برای عقده گشایی و یا رسیدن به مرادشان هروقت یک حادثه ای این چنین رخ دهد سریعا سواربر موج شده و موج سواری میکنند که البته مردم فهیم خوزستان بادرک اجتماعی و سیاسی خود سره را از ناسره تشخیص داده و این شگردها برایشان نخ نما شده است. آیا وقتی یک عده کاسه از آش داغ تر شده و دراین یک دهه هیچ اقدام درخور توجهی انجام نداده وهیچ راه حل شاخصی را ارایه ننمودند چطور به یک باره و در این شرایط خاص زمین و زمان را بهم میریزند و داد و هوار راه می اندازند؟

مگر ریزگردها شانه به شانه دولت یازدهم مهمان این استانها شده. البته دولت ملزم و موظف است که رسیدگی کند وبااین بحران مقابله کند و مجلسیان نیز با ارایه طرحهای کارشناسی شده واثرگذار اقدام و دولت راهمراهی کند و همچنین درنظارت براجرا به وظیفه قانونی خود عمل کند اما این معضل یک شبه بوجود نیامد و یک روزه هم قابل حل نیست. دراین خصوص باید اقدامات پیشگیرانه و سریع انجام شود لذا دولت نباید بااقدامات پوپولیستی منابع راهدر دهد و نباید به بهانه کارهای اساسی ازاقدامات فوری والتیام بخشیدن به قلوب جریحه دار مردم فعلا بی تفاوت باشد. باید همزمان اقدامات ضرب العجلی و کوتاه مدت در کنار اقدامات ریشه ای واساسی و بلندمدت انجام شود اما اینکه چهارنعل به این دولت باتدبیر بتازیم امری مزموم و ناپسند است.

البته ذکر این نکته ضروری است که انتقادات تند و تاختن به این دولت و همه تقصیرات را به گردن دولت فعلی انداختن توسط دو گروه انجام شده که باید ازهم تفکیک شوند. یک عده که احساساتشان جریحه دارشده وقلبشان برای این استان میتپد و ازسردلسوزی راه افراط راپیمودند باید ازاین عده تشکر کرد وتذکر داد که دربرخوردبا مسایل و مشکلات عقلانیت براحساسات غلبه کند و دوراندیشی راپیشه کنند تامورد سوء استفاده قرارنگیرند اما دسته دوم همان موج سواران هستند که برای منویات خودشان ازاحساسات پاک مردم سوء استفاده میکنند و دراین مورد در میزگردهای ریزگردی دنبال منافع خود بودند وبااظهارات تحریک آمیز برای رسیدن به اهداف خود دستاویزی به هروسیله ای را جایز میدانند.

دولت دراین مدت قبل ازاینکه تبلیغات راه بیندازد بااقتدار درحال پیگیری برای رفع معضل است.درهمین مدت کوتاه قدمهای خوبی بدون هیاهوی تبلیغاتی توسط دولت برداشته شد. و دانشمند فرهیخته عضو دولت و رییس سازمان محیط زیست کشور خانم دکترابتکار نیز بیکارننشسته و قطعا"پیگیرهستند و درآینده نزدیک شاهد اقدامات خوب ایشان خواهیم بود. اینکه بجای ارایه راهکارهای مناسب دولت را دراین راستا همراهی وکمک کنیم تمامی انتقادات را متوجه دولت و دکتر ابتکار کنیم کاری است ناشایست. باردیگرعرض میکنم که اینهمه میزگرد درمورد این حجم وسیع ازریزگرد لازم وضروری بود وبه تحلیلگران ومنتقدان و روزنامه نگاران و اصحاب رسانه دست مریزاد میگویم اما نسبت به کسانیکه به بهانه ریزگردها و برای منویات خودشان از این میزگردها استفاده ابزاری و موج سواری کردند انتقاد دارم و ازخداوندمتعال برایشان روشن بینی, سعه صدر ,انصاف و صحت و سلامتی فکر و جان خواهانم. 

علی کرد_مدرس دانشگاه
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
comment
0
0
comment مقاله ای نقدگونه ومنصفانه بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار