شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲

محمد رضا عطارزاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تلاش ما این است که با مدیریت صحیح منابع آب کشور را در جای خودش مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای انتقال آب کارون پیش از اینها صورت گرفته و ما در حال حاضر آن را مدیریت می کنیم، گفت: بر اساس این مدیریت فقط اجازه انتقال آب برای مصارف شرب در مناطق مورد نیاز و استفاده از پساب برای صنعت داده شده است.

عطار زاده تصریح کرد: سالانه 580 میلیون متر مکعب آب را برای انتقال به سه استان اصفهان، کرمان و یزد تخصیص دادیم که انجام مراحل این انتقال نیز حداقل 10سال زمان می برد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا وضع منابع آبی استان خوزستان با توجه به بروز پدیده خشکسالی متعدد در این استان و انتقال این آب، دچار بحران نمی شود، گفت: تمهیداتی برای منابع آبی خوزستان اندیشیده شده به نحوی که جایگزین این رقم انتقالی هشت میلیارد مخزن در کارون اضافه کردیم و در 10 سال آینده 4.5 میلیارد نیز در حوزه دز اضافه می شود. ضمن اینکه از سد سیمره نیز سه میلیارد متر مکعب آب برای خوزستان در نظر گرفته شده است.

عطار زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام آبهای تولیدی برق آبی در خوزستان مهار و مدیریت می شود، افزود: در یک سال ونیم گذشته نیز 5.2 میلیارد متر مکعب در گتوند و 2.4 میلیارد متر مکعب نیز در سد کارون چهار به منابع آبی استان خوزستان اضافه شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دز نیز سد رودبار و سد بختیاری به کمک مخازن خوزستان می آید ضمن اینکه در حوزه کرخه نیز از ظرفیت سد سیمره استفاده می بریم.

مشکل حادی برای کشاورزان خوزستان نداریم معاون وزیر با بیان اینکه در حال حاضر مشکل حادی برای کشاورزان خوزستانی وجود ندارد، گفت: اگرچه امسال در شاخه کرخه و دز نسبت به سالهای گذشته منفی بودیم اما با مدیریت و برنامه ریزی در صدد رفع مشکلات هستیم.

وی از برنامه ریزیها در حوزه کرخه خبر داد وگفت: در این راستا نیروگاه برق آبی کرخه را از مدار خارج کردیم که بتوانیم آب بیشتری برای کشاورزان تامین کنیم.

عطار زاده در خصوص سد سیمره گفت: برای آبگیری این سد بدون وارد آمدن تنش به پائین دست آن به دو سال ونیم زمان نیاز داریم.

وی افزود: ذخیره این سد در حال حاضر 500 میلیون متر مکعب است و ورودی آن کم است که این ورودی را روانه کرخه میکنیم تا مشکل این حوزه رفع شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به ضرورت اصلاح مصرف در بخش کشاورزی، اظهار کرد: متاسفانه در استان خوزستان هنوز در بخش کشاورزی مصرف آب بی رویه است و هنوز اصلاح نشده که امیدواریم با همت کشاورزان در این زمینه تحول ایجاد کنیم.

دغدغه های ما در سد گتوند رفع شده است عطار زاده در خصوص وضع سد گتوند و نتایج آبگیری اظهار کرد: سد گتوند از پیچیده ترین سدهای دنیا بود که با تلاش متخصصان ما به نتیجه رسید و با وجودی که شوری آب از بحثهای مهم و از دغدغه های اصلی بود اما این بحث کاملا مهار شده و تمام دغدغه ها رفع شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این راستا تخریبهایی صورت گرفت و عناصری که کم اطلاع بودند با دلهره هایی این بحث را منعکس می کردند و با اظهار نظرهای نابه جا فشارهای زیادی بر متخصصان ما وارد کردند.

عطار زاده با بیان اینکه شوری آب در حال حاضر در وضعیت مطلوب و در حدود هزار میکروموس است، گفت: در شرایط بحرانی و زمانی که احساس خطر شود برای تخلیه نمک پیش بینی و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

بهره برداری از اولین نیروگاه برق آبی ساخت داخل در سیمره معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به خودکفایی در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاه های برق آبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قسمت عمده تجهیزات در داخل کشور و توسط متخصان ایرانی انجام می شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات تاکنون به صورت بومی تامین شده، افزود: 30 درصد دیگر برای قطعاتی بوده که راه اندازی واحدهای ساخت آن برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

عطار زاده گفت: اینکه قطعات مورد نیاز تاکنون از کشورهای آلمان،چین و فرانسه تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه تحریمها نمی توانند سد راه تولید کشور و توسعه نیروگاه ها و سدها شوند، گفت: امیدواریم اولین نیروگاه برق آبی ساخت داخل را در سد سیمره به بهره برداری برسانیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار