مشکلات کمبود تاکسی در اهواز مربوط به همین یکی دو سال گذشته نیست. .تجمع مراکز خرید و مطب های پزشکان در خیابان نادری اهواز ، از طرفی ، طرح مترو باعث ترافیک طاقت فرسای این منطقه شده است. "> از کرایه های دو برابر تا کوتاهی تاکسیرانی اهواز
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۵

مشکلات کمبود تاکسی در اهواز مربوط به همین یکی دو سال گذشته نیست. .تجمع مراکز خرید و مطب های پزشکان در خیابان نادری اهواز ، از طرفی ، طرح مترو باعث ترافیک طاقت فرسای این منطقه شده است.

شوشان : مشکلات کمبود تاکسی در اهواز مربوط به همین یکی دو سال گذشته نیست. .تجمع مراکز خرید و مطب های پزشکان در خیابان نادری اهواز ، از طرفی ، طرح مترو باعث ترافیک طاقت فرسای این منطقه شده است.

اهواز از طرف دیگر با کمبود مراکز خرید در اقصا نقاط شهر مواجه است و از طرف دیگر به دلیل ضعف سیستم حمل و نقل ، خیابان نادری خیلی از مواقع حکم ترمینال مسافرین را بازی می کند.

ورود به هسته های مرکزی شهر نظیر کیانپارس ، فلکه ساعت و چهارشیر همگی از طریق این خیابان صورت می گیرد در حالی که در کلان شهرها سعی بر این می شود که از ترافیک هسته مرکزی بکاهند اما اهواز از این قاعده مستثنی است.

برای آنکه بتوان در نقاط مختلف شهر حضور داشت بلا استثنا ، مبدا و مقصد این خیابان است خیابانی که با ساخت و ساز مترو کئچک تر  از گذشته شده و حتی عبور و مرور در پیاده روی های آن به سختی صورت می گیرد.

با گرمای بالای هوا در اهواز مسلما تمام اقشار به خصوص بیماران و سالمندان نمی توانند با اتوبوس رفت و آمد کنند هرچند که تجمع افراد در اتوبوس ها خود مبحث جداگانه ای است.

نبود تاکسی آن هم در ساعات پایانی شب بزرگترین مشکل هسته مرکزی شهر اهواز است .اینکه چرا اکثر تاکسیران ها در این ساعات فقط دربستی کار می کنند و یا چرا با گرفتن هزینه دوبل و گاهی سوبل جیب مسافران را خالی می کنند سوالاتی است که در ذهن مردم پدید می آید و هیچ کس جوابگوی آن نیست.

در این بین مروری بر وعده های مسئولین برای ساماندهی به این وضعیت چندان خالی از لطف نیست :

ممبینی مديرعامل سازمان تاكسيراني اهواز دو سال پیش در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود : اتوجه به مشكل توليد خودرو در كشور، پيگير وارد كردن سه هزار دستگاه خودور، از طريق منطقه آزاد اروند به اهواز هستیم.

لازم به ذکر است که بعد از 2 سال هنوز هیچ خودرویی وارد نشده است و کمبود تاکسی هنوز در شهر بیداد می کند چنان که مدیر کل امور شهری استاندار در آبان ماه گذشته گفت : تاکسی‌های موجود فقط ۴۵ درصد نیاز شهر اهواز را به ناوگان تاکسیرانی پوشش می‌دهند.

۵۵ درصد جا به جایی و حمل مسافر در اهواز توسط مسافربرهای شخصی و خودروهایی صورت می‌گیرد که نه از خدمات تاکسیرانی استفاده می‌کنند و نه زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند.

کمبود تاکسی تنها مشکل شهر نیست بلکه نرخ های متغییر و گاهی سلیقه ای افراد امان مردم را بریده است. این حالت فقط مختص تاکسی ها نیست بلکه گاهی تاکسیرانی با نرخ های بالای خود صدای مسولین را هم در آورده است چنانکه خبرگذاری فارس در مرداد ماه سال گذشته اینگونه می نویسد:

این بار اما تخلف پیش از اینکه از رانندگان تاکسی سر بزند از سوی سازمان تاکسیرانی صورت گرفت؛ چرا که مبالغ قید شده در نرخنامه‌های جدید، مغایر با مصوبه بود و افزایشی بین 25 تا 44 درصد و در برخی مسیرها حتی بیش از این مبلغ و حدود 70 درصد را نشان می‌دهد.

در همین زمینه مدیر کل امور شهری استاندار گفت: تاکسیرانی دلیل افزایش نرخ بیش از 15 درصد را رُند کردن نرخ کرایه تاکسی عنوان کرده، اما این مسئله قابل قبول نیست و رُند کردن نرخ باید منطقی صورت گیرد.

بعد از گذشت دو سال و تلاش های به ظاهر ناسرانجام تاکسی رانی این بار صدای استاندار هم در آمد چنانکه در جلسه کارگروه اشتغال مورخه هفتم اسفند ماه سال گذشته گفت :متاسفانه اهواز در مقايسه با ديگر مراكز استان‌ها براي ارائه خدمات به شهروندان ظرفيت تاكسي، ون و اتوبوس شهري كمتري دارد كه اين به‌نفع و صلاح مردم نيست.

حجازي در ادامه گفت:در سطح شهر اهواز چهار تا پنج هزار تاكسي رسمي فعاليت دارد در حالي‌كه در شيراز 12 هزار تاكسي فعاليت مي‌كند.

همچنین  موسي ممبيني مدیرعامل تاکسیرانی اهواز در 12 اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد : بيش از 2 هزار و 500 دستگاه تاكسي جديد آماده واگذاري به متقاضيان است و براي ترغيب بيشتر افراد براي ثبت‌نام، تسهيلاتي ازجمله اعطاء وام بدون نوبت براي خريد تاكسي به متقاضيان ارائه مي‌شود.

با وجود وعده وعید های مسولین باید پرسید که چرا بعضی از خطوط مانند خط کیانپارس فقط دارای تاکسی است و برخی از خطوط فاقد تاکسی ؟!

در گرمای 60 درجه اهواز آیا باز هم باید منتظر مصوبه دولت ماند تا تعداد تاکسی ها افزایش یابد ؟ حجم وسیعی از مسافرین از ساعت 8 شب به بعد فقط با تاکسی در بستی مواجه می شوند. حق با کدام است تاکسیران ها که از ترافیک در این ساعات می نالند و یا کوتاهی تاکسی رانی که دست مردم را از گرفتن تاکسی کوتاه کرده است ؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار