شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
بسم الله الرحمن الرحیم
مجمع محترم عالی بسیج اساتید استان خوزستان
با سلام و آرزوی موفقیت
احتراما، بیانیه اخیر آن نهاد را، که حاوی پاره ای دغدغه های اعضای محترم بسیج اساتید دانشگاه های استان خوزستان است؛ در چند سایت استانی و کشوری خواندم. شما در اولین سطرهای بیانیه نوشته اید که آن را در راستای عمل به وظیفه ذاتی خویش انتشار داده اید و در ادامه، حفظ و پاسداری از ارزش های اسلامی و کمک به توسعه علمی دانشگاه را وظیفه ذاتی خویش اعلام داشته اید.

اگر درست جمع بندی کرده باشم، آن دغدغه ها در حوزه مسائل دانشگاهی شامل اعلام نگرانی از کند شدن سرعت رشد علمی در دانشگاه ها و نگرانی از تبدیل شدن دانشگاه به باشگاه سیاسی و اعلام نگرانی از برخی سیاست ها و فعالیت های فرهنگی در دانشگاه هاست. گر چه نامی از هیچ دانشگاه نیاورده اید و نمونه ای از آن سیاست ها و فعالیت های فرهنگی مورد انتقاد خویش را ذکر نکرده اید. در همین رابطه توجه شما برادران و خواهران ایمانی را به نکات زیر جلب می کنم:

1- اعلام نگرانی از کند شدن سرعت رشد علمی در دانشگاه ها البته زمانی شکل علمی به خود می گیرد و از آمیخته شدن به اغراض خاص سیاسی فاصله می گیرد که در وهله اول ثابت کنید که در دانشگاه های سراسر کشور و در همه زمینه ها، رشد علمی از سرعت راضی کننده ای برخوردار است و اکنون نشانه هایی در دست دارید که حاکی از کند شدن این سرعت است.

ولی شما در بیانیه خویش هیچ بررسی علمی و کار آماری و همراه با عدد و رقم ارائه نکرده اید ضمن آنکه رشد علمی در دانشگاه، رابطه مستقیم با میزان اهتمام اعضای هیئت علمی آن دانشگاه به مقوله تحقیق دارد و نوع مدیریت مدیران حوزه پژوهشی دانشگاه ها، تاثیر معناداری در کند و تند شدن یکباره سرعت رشد علمی ندارد. اکنون اینجانب و شما اعضای بزرگوار این نهاد مبارک، می توانیم کلاه خویش را قاضی کنیم که تا چه اندازه به امر تحقیق و پژوهش های علمی اهتمام داریم؟

2- شما نیک می دانید به رغم گذشت نزدیک به دو سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر روسای دانشگاه ها و از جمله چند دانشگاه در استان خوزستان، فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه ها به دلایل گوناگون، چندان متفاوت از گذشته نشده است و به طور دقیقتر، میزان فعالیت نهادهای رسمی در دانشگاه ها، از جمله بسیج اساتید، الحمدلله نه تنها کمتر نشده بلکه چند برابر شده است و کلا منعی برای فعالیت نداشته اند.البته در کنار شما و تشکل های همسو با شما، اخیرا چند تشکل اسلامی دیگر، که با شما همسو نیستند مجوز فعالیت گرفته اند ولی فکر نکنم جا را برای شما تنگ کرده باشند یا حجم فعالیت ایشان، حضور شما را در دانشگاه ها کم رنگتر کرده باشد. چرا فکر می کنید که فعالیت سیاسی این تشکل های غیر همسو با شما، دانشگاه را به باشگاه سیاسی تبدیل می کند ولی فعالیت های شما نه؟

3- یکی از نقش ها بلکه یکی از وظایف اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در قبال جامعه خویش، شناخت آسیب های گوناگون جامعه و کوشش برای رفع آنهاست. اگر حفظ و پاسداری از ارزش های اسلامی از وظایف ذاتی شماست پس وظیفه سازمانی هم بر وظیفه و مسئولیت ملی شما می افزاید تا در دفع و بر طرف کردن آسیب های جامعه بیش از دیگران، واکنش نشان دهید.

برای نمونه جمعیت کلان شهر اهواز را در نظر بگیرید.آیا فکر کرده اید که متراژ فضای سبز ، تعداد سینما، تعداد سالنهای نمایش، تعداد پارک ها و تفرجگاه ها، امکانات گذران اوقات فراغت و تعداد کتابخانه ها و.......در این کلانشهر هیچ تناسبی با جمعیت آن ندارد.فکر نمی کنید یکی از مصادیق حفظ ازرش های اسلامی، کوشش برای تبدیل این شهر مردگان، به شهر فرهنگی با جاذبه های زیباست؟حال اگر در یک دانشگاه، یکی از همکاران ما سمت معاونت فرهنگی را پذیرفت و کوشش کرد با انجام فعالیت متنوع فرهنگی و هنری و قرآنی، روحیه سرزندگی و شادابی را در این نسل نیمه جان، بازیابد؛ باید اینگونه از سوی شما مورد هجوم قرار گیرد؟
والسلام

دکتر حسن دادخواه
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
دانشگاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
comment
0
0
comment با سلام و عرض ادب
بنده متن فوق را با دقت خواندم. پاره ای را تایید میکنم اما انچه که به خوبی حداقل در دانشگاه شهید چمران دیده میشود اوضاع بابسامان علمی و اجرایی است و ضعف مدیر و معاونین دانشگاه را حداقل 5 سال به عقب برده است. مهمتر انچه مواردی را که دوستان جدید در اعتراضات به مدیران سابف بیان کرده اند را شدید تر خود اجرا میکنند.
این دانشگاه همواره درگیر تندروهای چپ و راست بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار