اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
 بیژن  ربیعی
اوایل سال 93 درشورای ورزش استان خوزستان , عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان مثل همیشه , طرح ابتکاری جدیدی رو کرد و آن خبر از تشکیل نهاد " پارلمان ورزش خوزستان " بود.

 برای خیلی ها درهمان ابتدا این سووال  پیش آمد که  شورای کنونی ورزش خوزستان  وظیفه اش چیست ؟  و اساسا چه ارتباطی می تواند با این نهاد داشته باشد.؟

   اما فارغ از دستورالعمل های همیشگی این نوع طرح ها که دارای مقدمه واهداف  مختص بخود است , این سووال برای خیلی ها  مطرح است که دکترمقتدایی اساسا با اجرا ی این طرح های ابتکاری درپی چه هدف کلانی است ؟! تااینکه در اولین نشست پارلمان ورزش دراهواز همه پاسخ خود را ازکلام نخست مقتدایی گرفتند و آن "..... این پارلمان برای پاسخ به نیازلطیف , منطقی ونهفته مردم خوزستان تشکیل شده است ....."

استاندار خوزستان دردومین نشست این پارلمان که روزگذشته درسالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزارشد , افزود: این پارلمان درپی احقاق حقوق تخصصی مردم خوزستان است .

   استاندار خوزستان صرفا  درپی پاسخ به همین نیازصرفا ورزشی جوانان خوزستانی نیست . او با اجرای طرح های متعدد اقتصادی ازجمله راه اندازی بندرتجاری شادگان و درآینده نزدیک بندرهندیجان , ساماندهی پایانه صادراتی چزابه , توسعه فعالیت پایانه صادراتی شلمچه , تصویب و ابلاغ بخشنامه خرید کالا و خدمات از داخل استان , اجرای پرشتاب طرح کشاورزی 550 هزارهکتاری  معروف به طرح مقام معظم رهبری , تاسیس کارخانه پتروشیمی درمسجدسلیمان و طرح های دردست اقدام زیادی درحوزه گردشگری درسطح شهرستانها و بسیاری ازطرح های دیگر, درواقع به دنبال پاسخ به نیاز لطیف مردم خوزستان برای درمان درد کهنه بیکاری فرزندان , رونق کسب وکار درمنطقه و تثبیت جعیت درمرزها برای تامین امنیت  است . به قول مقتدایی , تثبت جمعیت مرزها به مراتب اقتدار امنیتی بیشتری نسبت ازاستقرارادوات زرهی بدست می دهد.

   او دراین راستا به کلیه دستگاههای دولتی ابلاغ کرده است که می بایست خرید های کالا و خدمات خود را ازداخل استان انجام دهند . همچنین ازبخش های خصوصی و مردم خوزستان درخواست کرده است که همت و غیرت بخرج دهند خرید های مصرفی و سرمایه ای خود را ازداخل بخرند .

    مقتدایی خطاب مردم خوزستان اظهارداشته است : " اگر طالب اشتغال فرزندان خود هستید، اگر علاقمندید که ازدواج فرزندانتان سامان گیرد و نیز شاهد بزهکاری درشهرو محله خود نباشیم ، غیرت بخرج دهید ،همت کنید محصولات تولید داخل استان را خریداری نمایید.

   او درپی  زنده کردن حس تعلق خاطر و غرور مثبت درمردم نسبت به خود , خانواده و سرزمین شان است تا دریابند که همه باید با نفس خود به کالبد خسته این سرزمین بدمند تا آوازه و شهره قدیمی خود را بازیابد .

احساس تعلق خاطرکردن به خانواده، فامیل، فرهنگ ایرانى، مذهب اسلام یا گروه‏هاى همسال هدفمند، مى‏تواند احساس ارزشمند بودن و هدفدار بودن را در فرزندان ما ایجاد کند، عزت نفس را در آنها رشد دهد و باعث شود حس مسئولیت پذیرى و خودآگاهى در آنان تقویت گردد.

  به قول شولتز تئوریستن سوئدی " فقدان تعلق خاطر، انسان را در عمیق‌ترین معنای آن بی‌خانمان می‌کند."
به نظر می‌رسد آنچه در تمامی اعصار نیاز مبرم آدمیست، بازگرداندن احساس صمیمیت و تعلق به مکان‌ها و تبدیل آن‌ها به زمینه‌ای پر معنا برای انسان و زندگی است."

 ** اهداف پنهان  تاسیس پارلمان ورزش  :
    مفهومی که ازپارلمان ورزش مستفاد می گردد با پارلمان های قانون گذاری متفاوت است.  پارلمان های قانون گذاری  قدرتش را مستقيماً از مردم مي گيرند. به عنوان مثال در کشور ما نمایندگان مجلس در انتخابات دوره اي كه هر چهار سال برگزار مي شود , انتخاب مي شوند اما پارلمان ورزش خوزستان  نهادی مشتکل از نمایندگان شوراهای ورزش شهرستانها ست که ریاست آن برعهده فرمانداران است .
   دکترمقتدایی نیک می داند که بهترین وسیله برای تضمین پاسخ به مطالبات و درخواست های منطقی مردم خوزستان درزمینه ورزش و استیفای حقوق به حق آنان از مرکزنشینان , تشکیل همین پارلمان است .

   استاندارخوزستان  دردومین نشست پارلمان ورزش که روزگذشته درسالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزارشد گفت : "پارلمان ورزش درپی احقاق حقوق تخصصی مردم است" .

   وی افزود:  هدف ما اين است كه بدانيم سهم ما در ورزش كشور چقدر است كه بايد مدعي باشيم. چرا كه مدال هايي كه كسب شده است، سهمي در ورزش كشور دارند و ما بايد بدانيم سهم ما در شبكه هاي ورزشي كشور با توجه به اين كه باعث رونق و افتخار ورزش كشور هستيم، چقدر است.
 استاندار خوزستان خاطر نشان كرد: آيا فقط زماني كه گردوخاكي در بازي ليگ برتر به وجود آمد شبكه ورزشي بايد با مسوولان ورزشي صحبت كند؟ در حالي كه يك بار طي اين يك سال و نيمي كه من استاندار استان و به عنوان ورزشي ترين استاندار تاريخ كشور بوده ام، يك بار هيچ كدام از اين شبكه ها نيامده اند بپرسند شما در اين استان چه كاره هستيد و مي خواهيد چه كار كنيد ولي همين شبكه ها وقتشان را صرف يك آقايي مي كنند كه با مشت به شكم يك خبرنگار زده است؛ پول یک ملت باید صرف اين شوخي شود يا صرف يك نكته تربيتي؟
 وي بيان كرد: در هر صورت ما بايد بدانيم سهم ما در ورزش از اين همه مدالي كه كسب مي كنيم كجاست. به يك تيمي كه بازي آن معادل بازي ملي است و مقابل يك تيم خارجي در اينجا بازي مي كند و در حقيقت نماينده يك مملكت است، به جاي آنكه به آن كمك كنند تا مشكلش حل شود، آن را تضعيف مي كنند.
 مقتدايي گفت: اين پارلمان دفاع از حقوق تخصصي مردم استان است كه با كامل تر شدن و رفع نواقص آن دیگر قطعا هر کسی در كشور نمي تواند بگويد من به ميل خودم تصميم مي گيرم و حرف ها بايد كارشناسانه و روي اصول باشد. به هر حال وقتي يك مجموعه كارشناسي شده به وجود آيد كسي نمي تواند راحت برخورد كند. ما مشكلات را مي دانيم و بايد بگويم طي اين جلسات بايد از پنج قطبي كه به نمايندگي از آن ها صحبت خواهد شد، پنج موضوع مطرح شود تا خوراك كار ما و ديگران در شوراي برنامه ريزي باشد. همچنين اگر يك درصد بند "ب" سابق نيز تصويب شود، يك پشتوانه مالي بسيار خوب است.
   آری  این پارلمان  یعنی نمایش اراده یک جمع  شامل اعضای شوراهای ورزش 27 شهرستان استان خوزستان ا ست که به یک معنا , وجاهت همان حکومت قانون نهاد های قانونگذاری مجلس را دارد .
  شوراهای ورزش شهرستانها متشکل از فرماندار به عنوان رییس شورا , رییس اداره ورزش و جوانان به عنوان دبیر شورا است و اعضای آن رییس اداره آموزش پرورش , شهردار , رییس شورای اسلامی شهرستان ؛ رییس اداره صنعت , معدن و تجارت , فرمانده انتظامی و جمعی از کارشناسان و فعالان ورزشی است.
  به عقیده کارشناسان سیاسی , سیستم  حكومتي که دارای پارلمان است، بهترين تضمين كننده سيستم دمكراتيك است چرا که مبتنی بر مشارکت مردم است.
   پارلمان ورزش استان خوزستان  محلی خواهد بود که درآن نمایندگان شوراهای ورزش شهرستان ها  درظاهر با هم پیرامون ظرفیت ها و مشکلات مبتلابه مذاکره و چانه زنی می کنند اما یک نوع  اتحاد درونی و همصدایی را برای استیفای حقوق ورزشی مردم این استان به نمایش می گذارند.
   همانطور که می دانید  یکی از وظایف اعضای پارلمان ورزش بررسی و  تصویب برنامه ها و طرح های عمرانی درحوزه ورزش هرشهرستان درچارچوب منابع مالی موجود خواهد بود  اما نقش آن به این مصوبات محدود نمی شود .
پارلمان ها در جهان كنوني به عنوان مراکزی دارای چند وظيفه اي هستند. پارلمان  ورزش خوزستان نیز درواقع مركز عصبي  ورزش این استان خواهد بود که هرکسی روی تارهای عصبی آن راه برود , سنسورهاش حساس , عصبی و واکنش نشان خواهد داد .
  دراین سیستم , پارلمان ورزش بر اجرای مصوبات ورزشی خود درتمامی شهرستانها نظارت و کنترل خواهد کرد و دستگاههای اجرایی شهرستانها باید پاسخگوی مراتب پیگیری مصوبات ورزشی شان باشند. پاسخگویی دستگاههای اجرایی به خاطراین است که این نهاد  برای پاسخگویی به خواست منطقی مردم تاسیس شده و نیاز آنان را   درحوزه ورزش دنبال می کند و ازسوی عالی ترین مقام اجرایی دولت درخوزستان  تنفیذ حکم اجرایی دارد.
   دکتر مقتدایی دریافته است که همین  پاسخگويي , كيفيت تصميم گيري های استان درباب ورزش را بالا خواهد برد  و يا مي تواند جلوی وضعیتی را که به بحران می انجامد , بگیرد. البته رسانه ها هم به عنوان ركن سوم و یا چهارم دموكراسي در اين ميانه نقش مهمي دارند. چراكه ديده بان مردم هستند و می توانند نگرانی هاي مردم را انعکاس دهند و به پارلمان  کمک کنند.
  دکتر عبدالحسن مقتدایی  استاندار خوزستان  تاسیس پارلمان ورزش را سند افتخاردیگری برای خوزستان می نامید ومعتقد است شورای سیاستگذاری ورزش و تشکیل این پارلمان جزو وظایف ما نبود ولی ما برای پاسخ دادن به بخشی از نیازهای لطیف، ظریف و نهفته در وجود مردم که جزو ضرورت‌ها بود احساس کردیم که باید این شورا تشکیل شود. جا دارد دوستان خودشان را باور کنند و هیچ وقت منتظر ابلاغی از بالا نباشند و همیشه فکر کنیم در محاصره ای قرار گرفته ایم که فرمانده خودمان هستیم.
مقتدایی افزوده است : رشد علمی و قابلیت ها و ظرفیت هایی در استان ایجاد شده است که باید به آن‌ها توجه کنیم. همین که خوزستان قرار است میزبان رقابت های کشتی و کونگ‌ فو جهان در آبادان و ماهشهر باشد نشان از این ظرفیت و قابلیت است. در کل استان خوزستان  در تمام زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری، در حال حرکت است که هیچ کدام هم جزو وظایف آن نبوده است ولی همگی جرات به خرج داده ایم که این کارها انجام شود و جزو موفقیت ها شد.
  گفتنی است  تشکیل پارلمان ورزش با ابتکار دکتر عبدالحسن مقتدایی اوایل  امسال درخوزستان کلید خورد . بناست دراین پارلمان که حداقل 2 یا 3 مرتبه درسال درمرکزاستان  تشکیل خواهد شد , مصوبات شورای ورزش شهرستانها و نیز استان مطرح و بررسی شود. طرح هایی که درسطح شهرستانها با مشکلاتی اجرایی مواجه و  لاینحل باقی مانده درپارلمان بازبینی وممکن است با طرح دیدگاههای جدید اعضا , شکل اجرایی بخود گیرد.
دومین نشست این پارلمان درسال 93 روزگذشته چهارشنبه (20 اسفندماه 93) درسالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزارشد.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار