شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
دومین نشست  دکتر  عبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان به همراه معاونین امور عمرانی و برنامه ریزی با نمایندگان مردم خوزستان درمجلس شورای اسلامی برای بررسی  مصوبات اخیر هیات دولت درخصوص مقابله با ریزگردها درسالن جلسات استاندار برگزارشد.

 به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان دکتر مقتدایی هدف از برگزاری این نشست را بررسی دقیق ابعاد بحران و استماع نقطه نظرات نمایندگان محترم استان درخصوص مصوبات اخیرهیات محترم دولت  و پیشنهاد مواردی که احتمالا مغفول مانده است عنوان کرد.

 مقتدایی ازاهتمام نمایندگان مردم خوزستان درمجلس شورای اسلامی برای پیگیری حل مشکلات مربوط به آلایندگی زیست محیطی استان خوزستان قدردانی کرد و افزود: همه عوامل اجرایی و قانون گذاری درخصوص ریزگردها درگیربودند و هستند. این حساسیت باید همچنان فعال باشد تا کاربه نتیجه مثبت ختم شود.

استاندارخوزستان گفت : مجموعه نمایندگان درارایه راهکارهای قانونی که مردم خوزستان را ازاین وضعیت  اسفبار نجات دهند پیگیری های خوبی داشته اند و تشکرمی کنم .

 استاندارخوزستان یکی از پیامد های منفی ریزگردها را خروج احتمالی نیروهای نخبه ازاستان اعم از سرمایه گذار, پزشک متخصص و حتی کسبه بازار عنوان کرد و افزود: باید با باررسی تمام پیامد های منفی آلایندگی های زیست محیطی , شرایط خوبی برای ماندگاری نخبگان درخوزستان فراهم ساخت .

   مقتدایی بااشاره به اینکه مشوق هایی برای ماندگاری نیروی انسانی درخوزستان به تهران پیشنهاد شده است ,  گفت : تخصیص اعتبارات مربوط به مقابله با ریزگردها و آلایندگی های خوزستان باید متناسب باحجم و وزن استان خوزستان و میزان دقیق خسارت های وارده برآن باشد . بحث ها باید به گونه ای هدایت شود که مصوبه ای که گذرانده می شود با رعایت تمامی موار ازجمله میزان گردوغبار و نقش آن درآلایندگی محیط زیست باشد . این مبنا می تواند مبنای درمحاسبه ارزش افزوده شرکت های پتروشیمی باشد.

   استاندارخوزستان ازتوجه دولت تدبیرو امید نسبت به حل مشکلات ریزگردها درخوزستان تشکرکرد و گفت : حساسیت ها در دولت همچنان قوی است و دولت مصمم به حل مشکلات مردم خوزستان است .

 دکتر مقتدایی گفت : باتوجه به اینکه اواخرامسال نشستی درخصوص ریزگردها درتهران داریم لذا نمایندگان محترم اگر نقطه , نظرات اصلاحی و فنی درخصوص مصوبات اخیردولت دراین زمینه دارند,  بفرمایید تا مراتب به ستاد مربوطه  دروزارت کشور ارایه و اصلاح شود.

   امید حاجتی معاون برنامه ریزی استاندارخوزستان نیز تاکید کرد که طرح مقابله با ریزگردها باید بصورت همه جانبه دنبال شود. نه اینکه صرفا درپی مثلا صرفا تامین حقابه تالاب ها و غیره باشیم .

  وی افزود: برنامه مقابله با ریزگردها دارای ابعاد کوتاه مدت , میان مدت و بلند مدت است . درکوتاه مدت که مربوط به حفاظت فردی است مراکز درمانی و امدادی ما باید فعال باشند. همچنین مراکز اطلاع رسانی و هواشناسی ما باید مجهز به تجهیزات مدرن  دربحث پیش بینی هوا بشوند.

   حاجتی افزود: دکترمقتدایی همچنین برای ماندگاری نیروی انسانی و تثبیت جمعیت دراستان پیشنهاداتی درقالب مشوقات به هیات محترم دولت داده اند که تحقق آنها نیاز به همکاری دارد.

   دراین نشست نمایندگان مردم خوزستان درمجلس شورای اسلامی تلاش ها و پیگیریهای استاندارخوزستان و مجموعه مدیران اجرایی برای مقابله با ریزگردها درسطح ملی و استانی را ستودند و قدردانی کردند.

    نمایندگان مردم خوزستان درمجلس شورای اسلامی ازافزایش احتمالی سهم اعتبارات استان خوزستان دربحث مدیریت بحران تا سقف بیش از 200 میلیارد ریال  ازسوی مجلس خبردادند .

    برخی از آنان بااشاره به طرح کشاورزی خوزستان نسبت به اینکه زهکشی ها ممکن است درآینده عاملی برای ایجاد کانون های کوچک گردوغبارداخلی بشود ابرازنگرانی کردند.

به گفته آنان باتوجه به کمبود منابع آب , ممکن است  این زهکش ها پازل کانون های گردغباربا منشا داخلی  را تکمیل و دغدغه ایجاد نماید.

    یکی از این نمایندگان بااشاره به کاهش ورود آب بالا دستی به استان خوزستان تاکید کرد که مدیریت این امر برعهده  وزارت نیرو است و باید  به جد دنبال شود.

  یکی دیگر از نمایندگان مردم خوزستان درمجلس شورای اسلامی نسبت به تجهیز همه شهرستانها به دستگاه سنجش آلاینده ها تاکید و افزود: اگر درمصوبه هیات وزیران , این بند گنجانده نشده , پیشنهاد می شود که  اضافه گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار