شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
میزان رضایت مندی مردم از نوع خدمات و پروژه ها در شهر بهترین معیار سنجش عملکرد هر دستگاه است
پل سوم به عنوان يكي از اصلي‌ترين محورهاي تردد شرق به غرب در اهواز است و شهروندان ساكن در مناطق شمالي شهر مانند زيتون براي تردد به سمت مسيرهايي مانند كيانپارس و گلستان از اين پل استفاده مي‌كنند. گاهی به دليل انسداد اين پل بسياري از رانندگان مجبور می شدند از مسير بلوار ساحلي شرقي تردد كنند كه همين مسئله موجب افرايش ناگهاني حجم ترافيك در اين محدوده تا ساعات پاياني شب می شود.

به گزارش ایسنا،  ساخت پل ترانزیتی سوم در سال 1346 آغاز شد و در بهمن‌ماه سال 1349 به بهره‌برداري رسيد. با توجه به توسعه مسيرهاي زميني و جابه‌جايي بار از طريق خودروهاي سنگين در مسير بنادر جنوبي كشور به سمت شهرهاي شمالي، اين خودروها مجبور به عبور از شهر اهواز بودند و با حضور در اهواز، به رودخانه كارون برخورد مي‌كردند. با احداث پل سوم اهواز، اين پل به مسير اصلي تردد خودروهاي سنگين تبديل شد و سال‌ها خودروهايي كه از سمت بندر امام خميني (ره) و بندر ماهشهر قصد تردد به شهرهاي شمالي كشور را داشتند از روي اين پل كم‌عرض عبور مي‌كردند.

پل سوم اهواز که هم‌اکنون به پل شهید دقایقی تغییر نام داده شده، ميدان "پنج نخل" را به شمال كيانپارس و مسير خروجي شهر اهواز به سمت انديمشك متصل مي‌كند. حدود سه سال پيش جاده كمربندي شهر اهواز ايجاد شد و به اين ترتيب مسير خودروهاي ترانزيتي به سمت اين جاده منحرف شد و تا حدودي بار ترافيكي پل سوم كاهش يافت، با اين وجود این پل اين‌ روزها هم بار سنگيني را تحمل مي‌كند و شاهد ترافيك صبحگاهي بر روي آن هستيم.

حدود دو سال پيش بود كه مسئولان وقت شهرداري منطقه 3 اهواز درباره لزوم ترميم پايه‌هاي این پل هشدار دادند و اعلام كردند كه با توجه به اين‌كه سال‌هاي طولاني خودروهاي سنگين از روي اين پل عبور كرده‌اند، پايه‌هاي آن آسيب ديده و لازم است ترميم شوند. طول اين پل 496 متر و عرض آن 12 متر است.

در ایامی چون مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و ایام نوروز، بیش از پیش شاهد ترافیک سنگین بر روی این پل بودیم که شهرداری اهواز با طرح پروژه ای تحت عنوان "تعریض پل سوم" وارد میدان شد و پس از انجام مطالعات و طراحی این پروژه، عملیات اجرای تعريض پل سوم كيانپارس، 19 بهمن سال 92 آغاز شد. اجراي اين پروژه به منظور حل گره ترافيكي در دستور كار شهرداري اهواز قرار گرفت؛ در اين پروژه، پل سوم كه ميدان نخل را به منطقه كيان پارس متصل مي‌كند، از 12 متر به 30 متر تعريض و پل داراي سه لاين رفت و سه لاين برگشت شد.

اين پروژه با اعتبار 170 ميليارد ريال در مدت زمان 365 روز به اجرا درآمد. در مراسم كلنگ‌زني اين پروژه نیز تابلوي الكترونيكي روز شمار عمليات اجراي آن، روشن شد.

براساس برنامه زمان بندی قرار بود این پل همزمان با دهه فجر امسال به بهره برادری برسد و افتتاح شود که وقوع گرد و خاک سنگین در استان و اهواز، مراسم افتتاحیه این پروژه را لغو کرد ولی با این حال پل برای استفاده شهروندان بازگشایی شد.

سرانجام، پل شهید دقایقی، امروز(پنج شنبه، 28 اسفندماه) با حضور مادر شهید در مراسمی به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا؛ بر اساس مطالعات و برآوردهای عوامل دست اندرکار اجرای این پروژه، صرفه جویی زمان سفر مردم به میزان 1.8 میلیون ساعت در سال، افزایش متوسط سرعت از 20 کیلومتر به 50 کیلومتر بر ساعت، افزایش عرض پل از 12 به 30 متر، تردد 8 هزار وسیله نقیله در ساعت از روی پل، کاهش مصرف سوخت به میزان 12 میلیون لیتر در سال، ایجاد دسترسی مستقیم از جاده های ساحلی به پل و بلعکس و در نهایت کاهش تصادفات، از جمله اهداف تعریض پل سوم بوده است.

البته همانطور که می دانیم میزان رضایت مندی مردم از نوع خدمات و پروژه ها در شهر بهترین معیار سنجش عملکرد هر دستگاه است. بنابراین شهرداری به عنوان یک دستگاه خدماتی می تواند از این فرصت استفاده کند و در جهت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان، عملکرد خود را از نگاه مردم مورد ارزیابی قرار دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار