مسائل و مشکلات پیرامون سیستم سنتی خدمات شهری در خوزستان و هزینه های گزافی که بر درآمدهای شهرداری و به تبع آن بر آحاد جامعه شهری که با پرداخت عوارض خود شهرداری ها را در انجام امور محوله یاری می کنند.
مسائل و مشکلات پیرامون سیستم سنتی خدمات شهری در خوزستان و هزینه های گزافی که بر درآمدهای شهرداری و به تبع آن بر آحاد جامعه شهری که با پرداخت عوارض خود شهرداری ها را در انجام امور محوله یاری می کنند.
مسائل و مشکلات پیرامون سیستم سنتی خدمات شهری و هزینه های گزافی که بر درآمدهای شهرداری و به تبع آن بر آحاد جامعه شهری که با پرداخت عوارض خود شهرداری ها را در انجام امور محوله یاری می کنند شهرداری اهواز را بر آن داشت تا با عبور از سیستم سنتی خدمات شهری به سیستم مکانیزه ،علاوه بر افزایش بهره وری سرمایه و نیروی انسانی موجبات رضایتمندی بیشتر خانواده شهری را فراهم آورده و از ریخت وپاش های بیت المال و سرمایه های جامعه به وسیله سیستم های سنتی غیرقابل کنترل از آن جلوگیری به عمل آورد.
ارتقا کیفیت خدمات شهری ارائه شده به شهروندان با افزایش استانداردهای زیست محیطی و بهبود بهداشت شهری از طریق به کارگیری ماشین آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و در نتیجه بهبود سیستم های خدمات شهری ضمن کاهش هزینه های غیرمتعارف با افزایش راندمان و بهره وری سرمایه با نیروی کار ماشین آلات را می توان از جمله مهم ترین تحولات انجام گرفته در بخش مکانیزاسیون خدمات شهری شهرداری دانست.
اهداف کمی و کیفی مکانیزاسیون خدمات شهری
هدف از مکانیزاسیون شهری در دو بخش کیفی و کمی قابل بررسی است.
از جمله اهداف کیفی مکانیزاسیون خدمات شهری می توان به مواردی چون افزایش سرعت عملیات، افزایش ضریب ایمنی و بهداشت، کاهش آلودگی های صوتی و افزایش زیبایی مناظر عمومی، تسهیل در امکان تفکیک زباله، کاهش جانوران موذی، تسهیل در ارزشیابی و نظارت عملکرد، جلب مشارکت و رضایتمندی شهروندان، کاهش جابه جایی ها و هزینه حمل، بهره برداری بهینه اقتصادی از زباله های تولیدی (طلای کثیف)، اتوماسیون شیوه استفاده از ماشین آلات و کنترل نظارت و خصوصی سازی کار به معنای واقعی و در جهت افزایش بهره وری نیروی کار و سرمایه اشاره کرد.
در بخش اهداف کمی مکانیزاسیون شهری می توان ازجمله به مواردی چون جمع آوری و حمل روزانه زباله تولیدی در شهر اهواز به صورت مکانیزه، سرعت عمل و دقت در نظافت و رفت وروب روزانه معابر سطح شهر اهواز، کنترل رشد هزینه های جمع آوری و نظافت شهری و در نتیجه صرفه جویی در سرمایه های ملی، کاهش نیروی انسانی حداقل به میزان 50 درصد (نسبت به شیوه سنتی) اشاره کرد.
از دیگر نتایج مطلوب مکانیزه شدن خدمات شهری جلوگیری از کاهش تردد خودروهای غیراستاندارد محل زباله، جلوگیری از وقفه های طولانی در جمع آوری زباله ، شفاف سازی آمار دقیق نیروی انسانی و پرداخت ها، جلوگیری از به کارگیری کودکان و اتباع یگانه اشاره کرد.
همچنین افزایش ضریب بهداشت و ایمنی کارگران، افزایش ضریب بهره وری نیروی انسانی و ماشین آلات در امر نظافت و رفت و روب، افزایش ضریب ایمنی نیروی انسانی ، ایجاد یکپارچگی در سیستم مدیریت خدمات شهری، شناسایی و ساماندهی مرکز تولیدکننده زباله انبوه، ساماندهی زباله های مراکز صنعتی، بیمارستانی و غیره، اصلاح ساختار نظارتی و تجهیزات جی پی اس، ، زیباسازی محیط و منظره شهر و رفع موانع موجود در طرح ترافیک را می توان از جمله دیگر محاسن انتقال از وضعیت سنتی به وضعیت مکانیزه دانست.
مکانیزاسیون خدمات شهری منجر به افزایش مشارکت های مردمی، ارتقای فرهنگ شهرنشینی و رضایتمندی بالای 90 درصدی شهروندان نیز شده است.
مکانیزه شدن خدمات شهری با جلوگیری از انتشار آلودگی و دسترسی جانوران موذی به زباله ها، کاهش تردد ماشین آلات خدمات شهری و کاهش مکان های انباشت زباله در سطح شهر کاهش حجم زباله بارگیری شده با استفاده از سیستم کمپکت و افزایش بهداشت عمومی در جمع آوری زباله برابر آخرین نظرسنجی های صورت گرفته موجبات رضایتمندی بالای 90 درصدی شهروندان را فراهم آورده است.
بدون شک اجرای مکانیزاسیون خدمات شهری به عنوان خدمتی ماندگار و با هدف جلب رضایتمندی شهروندان ، چشم انداز روشنی را برای حوزه خدمات شهری در عرصه خدمات رسانی پدید آورده است.