اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: سدسازی‌ها و محروم کردن تالابها و دریاچه ها از حق آب طبیعی از حوزه مربوطه که معمولاً دارای بستر خاکی رسی با دانه بندی بسیار ریز و آغشته به نمک هستند، همگی نمونه ای از دخالت انسان است که در این شرایط با باد متوسط نیز گردوخاک وارد جو می‌شود.
شهرخبر: داوود پرهیزگار با تاکید بر این که در منطقه جنوب غرب و همچنین شرق و گاهی در جنوب کشور، رخداد گرد وخاک مطابق با روند معمول پایش، پیش بینی و به اطلاع مردم و مسئولین می رسد، افزود: شرایط فعلی از نظر جوی و محیطی، نتیجه و برآیند تغییرات منطقه ای و محلی است که در برخی سامانه‌های جوی بزرگ مقیاس، پدیده گرد وخاک شمال آفریقا تا منطقه خاورمیانه را دربر می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی سامانه های جوی با انرژی کافی خود و وزش باد شدید در سطوح پایین و مجاور سطح زمین، موجب خیزش گرد وخاک از شمال آفریقا تا کشورهای سوریه، اردن، شمال عربستان و عراق می شوند و تحت تاثیر جریان هوا که از غرب به شرق است، در مسیر حرکت، گرد وخاک به سطوح میانی جو صعود کرده و با موج تراز میانی و یا فوقانی جو به کشور منتقل می‌شود که در برخی مواقع برای چند روز موجب کاهش عمومی دید و کیفیت هوا در مناطقی از‌ کشور از جمله جنوب غرب می شوند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به نزدیکی جنوب غرب و غرب کشور به عراق، سوریه، اردن و عربستان گفت: این مناطق اغلب منابع گرد وخاک هستند و وجود توپوگرافی زاگرس در مسیر حرکت، موجب تاثیر قابل توجه و افزایش غلظت در جنوب غرب و در غرب کشور می‌شود و حتی تحت شرایط خاصی به شمال و منطقه مرکزی نیز گسترش می یابد.

وی در ادامه بیان کرد: البته برخی مناطق داخل کشور نیز در هنگام وزش باد شدید سطحی، موجب شرایط مشابه و وقوع گردوخاک می‌شوند که در مقایسه با گردوخاک انتقالی از کشورهای عربی فرکانس (تعداد در سال) وقوع این موارد بسیار کمتر است.

پرهیزگار عمده دلایل ایجاد گرد وخاک را تغییرات ناشی از دخالت انسان در طبیعت دانست و افزود: سد سازی ها و محروم کردن تالابها و دریاچه ها از حق آب طبیعی از حوزه مربوطه که معمولاً دارای بستر خاکی رسی با دانه بندی بسیار ریز و آغشته به نمک هستند همگی نمونه ای از دخالت انسان هستند که در این شرایط گاهی با باد متوسط نیز گرد وخاک وارد جو می‌شود.

وی به نقش بارش در بروز گرد و خاک اشاره کرد و افزود: کاهش بارش در برخی نقاط که در مقیاس بسیار بزرگتری عمل می کند، مناطقی مانند شمال قاره آفریقا و بطور کلی خاورمیانه را نیز دربر می‌گیرد و تا حدودی این شرایط نیز موجب افزایش نسبی گرد وغبار در جو منطقه می شود.
پرهیزگار با بیان این که گردوغبار و ذرات معلق هوا می‌توانند بر بارش موثر در منطقه تاثیرگذار باشند، گفت: با افزایش غلظت گردوغبار در جو و جذب رطوبت موجود و بویژه در هنگامیکه غلظت گردوغبار بسیار زیاد باشد، بازخورد منفی و اثر کاهشی در مقدار بارش را می تواند درپی داشته باشد

وی در پایان تاکید کرد: همانطور که گفته شد سازمان هواشناسی در این خصوص وظیفه اطلاع رسانی را به عهده دارد و ادارات کل هواشناسی نیز در استان‌ها و از جمله خوزستان و مرکز پیش بینی سازمان به طرق گوناگون از جمله پیامک، فکس و پورتال سازمان به مسئولین مربوطه اطلاع رسانی کرده و هشدار داده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار