شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۹۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز: ردّ پای زد و بند بنگاه ها در افزایش قیمت مسکن/ ریزگردها باعث فرار سرمایه از بخش مسکن خوزستان شد
ریزگردهای اخیر در خوزستان ضربه ای مهلک بر بازار مسکن وارد کرد و آثار منفی در این حوزه بر جای گذاشت و موجب شد که سرمایه گذاری در بخش مسکن کاهش یابد و رغبتی برای خرید در استان نباشد
روزنامه فرهنگ جنوب : این تنها مدیران وزارت امور خارجه نیستند که سخت ‌ترین سه ماه عمرشان را پیش رو دارند، فعالان اقتصادی نیز روزهایی دشوار را در پیش دارند خصوصا که مدیریت روزهای پس از تحریم برای بسیاری به مراتب سخت‌تر از مدیریت روزهای تحریم خواهد بود. ایران در حالی امیدوار است در ماه‌های پیش‌رو شر تحریم را از سر اقتصاد ایران کم کند که پیش از این، مقامات اقتصادی کشور و مردم بیش از سه دهه به زندگی در تحریم خو کرده‌اند. حالا بسیاری معتقدند برنامه‌ای هوشمندانه است که می‌تواند شر تحریم را از سر اقتصاد ایران کم کند و الا تنها لغو تحریم‌ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را آن چنان که باید منتفع کند.




صدور بیانیه لوزان و اعلام تدوین متن توافقنامه ایران و کشورهای غربی برای امضا در روز یازدهم تیرماه، بسیاری از بازارهای کشور را در نوعی حالت انتظار و در برخی موارد اضطراب قرار داده است. بورس در شرایطی می‌تازد که ارز و طلا و سکه خود را سفت گرفته‌اند و این نشان می‌دهد پیش‌بینی‌ها درباره ریزش بازارهای مهم چندان منطقی نیست، هر چند برخی فعالان اقتصادی معتقدند نوعی بلوغ در رفتار اقتصادی بازارها پدیدار شده و احتمالا تاثیر بیانیه مطبوعاتی صادر شده از سوی ایران و کشورهای غربی در ١٠ روز آتی خود را نشان خواهد داد.

در این میان بسیاری درباره بازار مسکن می‌پرسند، بازاری که در رکودی کشدار به سر می‌برد و برخی بر این اعتقادند که در ماه‌های آتی از زیر سایه رکود بیرون خواهد خزید. آیا بیانیه لوزان می‌تواند شر رکود را از سر بازار مسکن کم کند؟ این سوالی است که بسیاری با تردید به آن پاسخ می‌دهند. برخی می‌گویند هر چند بازار مسکن نمی‌تواند تاثیر مستقیمی از بازار بگیرد اما بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش امید به آینده می‌تواند بازار مسکن را رونق دهد. این تاثیر غیرمستقیم اما نقشی تعیین‌کننده بر بازار مسکن به جا خواهد گذاشت.

در همین زمینه رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز معتقد است که تا شش ماه آینده هیچ گونه افزایش قیمتی در مسکن نخواهیم داشت و این فرصت خوبی است تا خریداران وارد گود شوند و برای خرید ملک مورد نظر اقدام نمایند.

قنبرعلی زنگنه در گفت و گو با روزنامه فرهنگ جنوب ، از تاثیر توافق لوزان بر بازار مسکن نیز سخن به میان آورد و گفت: پس از توافق صورت گرفته در سوئیس و دستیابی به یک تفاهم منجر به توافق ، اگر قیمت طلا ، ارز و دلار کاهش یابد به تبع آن ، قیمت مصالح ساختمانی هم کاهش می یابد و این امر می تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد اما به طور کلی و آنچه از وضعیت بازار مسکن مشهود است این است که تا شش ماه آینده هیچ گونه افزایش قیمتی در مسکن نخواهیم داشت.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراز و فرودهای قیمت مسکن در اهواز گفت : قیمت مسکن در اهواز در بیست و پنج سال گذشته ، فراز و فرودهای خاص خود را داشته که اگر خواسته باشیم بیشتر در این رابطه کنکاش کنیم باید بگویم که پس از هر سه سال رکود در بازار مسکن ، یک سال رشد قیمت داشته ایم. به طور مثال در سال های 89 تا 91 پس از یک دوره رکود ، شاهد رشد قیمت مسکن بودیم و در سال 91 ، قیمت مسکن به طرز عجیبی بالا رفت و بین 100 تا 150 درصد افزایش یافت. 

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز در ادامه این مطلب گفت: به عنوان مثال ، در سال 90 ، قیمت آپارتمان در منطقه ای مثل کوروش هر متر تقریبا یک میلیون و 300 هزار تومان بود اما طی یک مقطع زمانی ، به سه میلیون تومان رسید و این نشان می دهد که مسکن همواره رشدی تامتوازن و ناهماهنگ داشته است.

قنبرعلی زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود از علل رکود بازار مسکن در خوزستان پرده برداشت و گفت: ریزگردهای اخیر در خوزستان ضربه ای مهلک بر بازار مسکن وارد کرد و آثار منفی در این حوزه بر جای گذاشت و موجب شد که سرمایه گذاری در بخش مسکن کاهش یابد و رغبتی برای خرید در استان نباشد و از طرف دیگر، مهاجرت خوزستانی ها و خرید مسکن در استان های دیگر رونق گرفت.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز پیشنهادی نیز به خریداران مسکن داشت و گفت: پیشنهاد می دهم کسانی که به دنبال خانه دار شدن هستند در ابتدای امر  به دنبال خانه نو ساز نرود. به جای آن بهتر است به دنبال منازل چند سال ساخت باشند چرا که یک خانه نوساز 100 متری، 300 میلیون قیمت دارد و یک خانه مثلا ده سال ساخت 180 میلیون تومان ، و فاصله قیمت رقمی بالغ بر 120 میلیون تومان است. در حالی که می شود با 30 میلیون تومان ، خانه را به کلی تغییر داد و نو کرد و این موضوع به نفع خریدار است.

زنگنه با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی در یک سال اخیر گفت: در یکسال گذشته افزایشی در قیمت مسکن نداشته ایم ولی مصالح ساختمانی از جمله شن و ماسه بعضا تا صد در صد با افزایش روبه رو بوده و این خلاف شعار اقتصاد مقاومتی است.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز در ادامه این گفت و گو ، یکی از علل و عوامل افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر را زد و بندهای صورت گرفته بین برخی مشاورین املاک و فروشنده دانست و گفت: در کمیسیون نظارت استان یک نرخنامه برای مشاورین املاک در نظر گرفته شده که سقف دریافت کمیسیون 900 هزار تومان است ؛ حال فرق نمی کند که شما معامله ده میلیارد تومانی انجام داده باشید یا صد میلیون تومانی و این موضوع باعث زد و بند بین برخی از مشاورین و فروشنده شده است. به عنوان مثال، ملکی قیمتش 100 میلیون تومان است. مشاور املاک آن ملک را 130 میلیون تومان می فروشد و با فروشنده هماهنگ می کند که 10 میلیون تومان شیرینی و یا دستمزد دریافت کند و این موضوع بارها در کیانپارس و مناطق دیگر اتفاق افتاده است و بنگاه های املاک از این طریق هزینه های خود را جبران می کنند. 

قنبرعلی زنگنه با اشاره به شرایط کسب مجوز مشاورین املاک گفت: یکی از شروط اخد مجوز، داشتن مغازه ای 40 متری به همراه برخورداری از پرسنل مجرب با مدرک کارشناسی حقوق است. وی افزود: اجاره یک مغازه چهل متری در کیانپارس ماهیانه 8 تا 10 میلیون تومان ، در گلستان بین 3 تا 5 میلیون، در کوروش بین 4 تا 6 میلیون ، در زیتون بین 4 تا 6 میلیون و در پادادشهر بین 4 تا 6 میلیون است. اگر هزینه پرسنل ، آب، برق، گاز ، تلفن، بیمه و 8 درصد ارزش افزوده را به این موارد اضافه نمایید رقم هنگفتی می شود که به هیچ وجه از عهده بنگاه دار بر نمی آید و بنابراین برخی ها برای جبران هزینه ها دست به راه های دیگری همچون زد و بند می زنند. 

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز ادامه داد : اتحادیه املاک اهواز برای جلوگیری از اینکه خریدار دچار آسیب نشود به صنعت و معدن و همچنین اصناف پیشنهاد داده تا نرخنامه کمیسیون را تغییر دهند.
زنگنه بیان داشت : صنف مشاورین املاک بزرگترین صنف در استان می باشد به گونه ای که در حال حاضر چیزی حدود 2700 تا 2800 بنگاه رسمی و مجوزدار و 400 تا 500 بنگاه غیررسمی و بدون مجوز در اهواز فعالیت می کنند که البته این تعداد بیش از حد نیاز است.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز به دلایل رشد قارچ گونه بنگاه های املاک اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که افراد زیادی به این شغل روی می آورند این است که یک فرد می تواند با خرید چند میز و صندلی از سمساری ها و راه اندازی یک دفتر در حاشیه شهر به درآمد برسد و چون ساخت و ساز در حاشیه شهرها بالاست به راحتی خرید و فروش صورت می گیرد و درآمدهای خوبی نصیب بنگاه داران بدون مجوز می شود.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به مسکن مهر اهواز و دو شهر رامین و شیرین شهر اشاره کرد و گفت: در حالی که در کلانشهرهای دیگر مسکن مهر افتتاح شده اما در کلانشهر اهواز به دلیل جانمایی اشتباه ، مسکن مهر نتوانسته نیازهای مردم را تامین کند و مردم رغبتی برای سرمایه گذاری و رفتن به شیرین شهر و شهر رامین ندارند.
وی گفت : متاسفانه در حال حاضر بسیاری از زمین های مرغوب اهواز را سازمان های دولتی به اشغال خود درآورده اند، این در حالی است که می شد به جای هزینه کردن بی فایده میلیاردها تومان پول در شیرین شهر و شهر رامین از این زمین ها برای رونق ساخت و ساز و بازار مسکن و خانه دار کردن شهروندان استفاده کرد. وی ادامه داد: به جرات می گویم مسکن مهر برای اهوازی ها هیچ خیر و برکتی نداشته است.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اهواز گفت : یکی از اقدامات مهمی که در اتحادیه صورت می گیرد رسیدگی به شکایات و اختلاف نظر بین خریدار و فروشنده و مستاجر و موجر است و روزانه حدود 2 تا 3 شکایت داریم و در طول هفته بین 15 تا 20 پرونده را رسیدگی می کنیم که اغلب آنها منجر به صلح و سازش می شود.

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ، ممبینی رئیس اتاق اصناف و همچنین مسئولین اماکن گفت: این سازمان ها و ادارت همکاری مشترک و نزدیکی با اتحادیه املاک دارند و با کمک آن ها توانسته ایم در این حوزه اشراف و نظارت قابل قبولی داشته باشیم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
حکیم دانش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
comment
0
3
comment اقا نه فقط واسه اهواز توشادگان هیچ خانه ای تحویل داده نشد
ما به کی شکایت کنیم خدا داند
comment
سیدسبحان موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
comment
0
2
comment درود بر آقای زنگنه،حرف دل مردم را زدید
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
comment
0
2
comment قنبرعلی زنگنه"یکی از دلایلی که افراد زیادی به این شغل روی می آورند این است که یک فرد می تواند با خرید چند میز و صندلی از سمساری ها و راه اندازی یک دفتر در حاشیه شهر به درآمد برسد" آقای زنگنه دقیقا یکی از دلایل بالا بردن متراژ و سطح علمی بنگاه داران همین مشکلات است که حداقل این ظرفیت و دارایی را کسی داشته باشد تا بتواند با هست ونیست مردم بازی نکند واصلا همان بهتر که کسی توان اجاره بنگاه را نداشته باشد بلکه مالک باشد که حداقل در صورت کلاهبرداری و یا ایجاد مشکل چیزی برای خسارت دادن داشته باشد نه آنکه آن دو تا به قول شما صندلی سمساری را بگذارد و برود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
comment
0
0
comment هیچ خیری برای مردم نداشته یا برای مشاورین املاک ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار