شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
بلایی که بر سر مسکن و ساخت و ساز خوزستان نازل شد

برخی ها اینگونه تصور می کنند که اثرات مخرب ریزگردها منحصر به همان روز پر گرد و غبار است و اگر آسیبی برساند صرفا در همان یکی دو روزه خلاصه می شود اما اینگونه نیست و ریزگردها آنچنان تاثیر مخربی بر جای می گذارند که غیر قابل جبران است و علاوه بر سلامت، خسارات جبران ناپذیری بر کشاورزی، محیط زیست، امنیت روانی، سرمایه گذاری، مسکن، اشتغال و ... وارد می کند. در این چند ساله که گرد و غبار میهمان خوزستان شده ، این پدیده زندگی و اقتصاد استان را فلج کرده است. به عنوان نمونه بر اثر تعطیلی یک روز ناشی از ریزگردها بین 300 تا 400 میلیون دلار خسارت بدون در نظر گرفتن تبعات آن به کشور وارد می‌شود. نکته جالب اینجاست که علاوه بر اثرات منفی ریزگردها بر سلامت و کشاورزی ، بر بخش مسکن خوزستان نیز تاثیر فاجعه باری بر جای گذاشته و موجب فرار سرمایه و در نتیجه رکود ساخت و ساز در این حوزه شود.

در همین زمینه رئیس اتحادیه املاک به ذره بین گفت که در برهه ای از زمان سرمایه گذاران خارج از استان بسیار علاقمند به ساخت مسکن در اهواز بودند و استقبال وافری از خود نشان می دادند اما بعد از ریزگردها بخصوص بعد از موج شدید و چند روزه گرد و غبار و بارتاب های منفی آن در سایت ها و شبکه های اجتماعی و ... اغلب این سرمایه گذاران فرار را بر قرار ترجیح داده و در استان های دیگر سرمایه گذاری کرده اند. زنگنه این را هم گفت که با ادامه این روند بخش عظیمی از معضلات اشتغال را که می توانست با رونق در ساخت و ساز مرتفع شوند به حال خود رها شده است.
وی این را هم گفت که باید برای سرمایه گذاران شرایط تشویقی مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم با توجه به گرد و خاک ها آنها را متقاعد به ماندن و ساخت و ساز در اهواز کنیم، اما هزینه های بالای عوارض و بیمه و مالیات و شهرداری و ... مانع از این موضوع شده است.

شعار سید خلف در سال جدید؟
سید خلف موسوی شهرداری اهواز از قبل از سال جدید دست به خانه تکانی زد و همزمان چندین مدیر را منصوب کرد و پس از سال نیز با استعفای دوایی فر و جایگزینی محمد صفری به جای او، راهی که در انتهای سال گذشته پیش گرفته بود را ادامه داد و نشان داد که اهداف خاصی در سال جدید دنبال می کند که به قول خودش بیشتر جنبه عمرانی دارد و سیمای کلانشهر را دستخوش تغییر خواهد نمود.
دیروز نیز سید خلف با حضور در "سامانه ی ارتباطی مردم و دولت" شعار سال شهرداری را " اجرای پروژه های ماندگار و خدمت به مناطق محروم" خواند و بر مجموجه شهرداری را خادمین شهروندان قلمداد کرد. وی گفت که یکی از مهم ترین وظایف مدیران پاسخ گویی است و اگر مدیری نسبت به عملکرد خویش پاسخگو نباشد در حوزه ی مسئولیت خود موفق عمل نکرده است.
وی این را هم گفت که دستگاه های اجرایی موظف هستند ضمن برقرار کردن رابطه ی بی واسطه ی با مردم و شنیدن مستقیم درد دل ها، شکایات، انتقادات و پیشنهادات آنها به تحقق این شعار درسال جدید کمک کنند. زمانی می توانیم با مردم همدل و همزبان باشیم که در چارچوب قانونی به خواسته های آنان عمل کنیم.

جلسات کتابخانه ‌ای احمدی‌نژاد 
جلسات احمدی‌نژاد به نام جلسات کتابخانه با رابطین ۸ استان از جمله خوزستان برگزار شد. تا پایان سال ۹۳، محمود احمدی‌نژاد با رابطین خود در هشت استان کشور جلساتی را برگزار کرده که قرار است این جلسات با سایر استان‌ها نیز استمرار داشته باشد. احمدی ‌نژاد جلساتی را در ولنجک برگزار می‌ کند که چون در کتابخانه آن ساختمان است، به جلسات کتابخانه شناخته می‌شود. هر هفته ۱۵ تا ۲۰ نفر از یک استان می‌آیند و در این جلسات شرکت می‌کنند، بحث می‌‌کنند و گزارشی از فعالیت‌های انتخاباتی ارایه می‌دهند. قرار شده هر استان یک پایگاه را برای خود راه‌اندازی و ارتباط گیری با مردم را آغاز کند. در سال جدید نیز احمدی نژاد سفری به خوزستان داشت و حاشیه هایی به همراه داشت 

تعجب از برف خوزستان !
در ذیل خاطره یکی از مسافران نوروزی به خوزستان آمده است که خواندن این خاطره که برای ذره بین ارسال شده خالی از لطف نیست:به همسفرانم گفته بودم لباس گرم بردارند که حتی ممکن است برف هم ببینیم. کمتر کسی از میان‌شان باور می‌کرد که در استان خوزستان و آن هم در بهار برفی هم اگر ببارد برف جدی باشد. تصویر همه از خوزستان نخل‌ها بود و دشت‌های خشک و آفتاب سوزان و تازگی ریزگردهایی که مهمانان ناخوانده‌اند. در دامنه‌های کوه تاراز، در مرز استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان که بودیم، همسفرانم می‌گفتند پس برف که می‌گفتی همان کوه‌های سفید دور منظورت بود. گفتم آری. بعد در گردنه‌ها پیچیدیم و بالا رفتیم. کم کمک دور و برمان سفید شد. برف سبک و نرمی روی زمین‌های دو طرف جاده بود. سرانجام اما در ارتفاعات تاراز به برف یک متری و بیشتر در دو سوی جاده رسیدیم که تابلوهای راهنمایی و رانندگی را دفن کرده بود. ایستادیم و برف بازی کردیم. نوروز در سرزمین آب و آفتاب، خوزستان.

قدم پر خیر  وزیر بهداشت برای آبادان
وزیر پرتلاش بهداشت در ایام تعطیلات نوروزی به خوزستان آمد و از از آبادان و خرمشهر به صورت ویژه ای بازدید کرد و مشاهدات خود را در این سفر برای هیات دولت بازگو کرد این امر موجب شد هیات دولت با توجه به گزارش دکتر هاشمی، دستور رسیدگی به وضعیت این دو شهر را صادر کند و مصوبات خوبی برای کمک به حوزه بهداشت و درمان و دانشکده علوم پزشکی آبادان امضا شد.
از قرار معلوم برنامه‌ریزی شده که بیمارستان اروندکنار در 6 ماه راه‌اندازی شود تا نیاز نباشد مردم این منطقه برای درمان خود مسافت نزدیک به 50 کیلومتری تا آبادان را طی کنند. همچنین افزایش تعداد دانشجویان پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان از 30 به 50 دانشجو از دیگر مصوبا بود که این اتفاق بدون شک دورنمای خوبی را برای بهداشت و درمان منطقه رقم می‌زند، ضمن اینکه 50 درصد این تعداد دانشجو باید بومی باشند. با شکل‌گیری این اتفاق، در چند سال آینده مشکل کمبود پزشک در منطقه برطرف شده و ما نیز این آمادگی را داریم تا بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی برای تحصیل در مقاطع تخصصی این دانشجویان را بورسیه کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار