اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳



انتخابات در جمهوری اسلامی، مهمترین راهکار استقرار و تثبیت نظام مردم سالار است و در اهمیت آن هیچ تردیدی نیست بنابراین ساز و کار آن و اجرای این ساز و کارها مهمتر از نتایج آن می باشد زیرا از طریق انتخابات است که مردم می توانند آزادانه در تعیین سرنوشت سیاسی خود و به طور مستقیم و غیر مستقیم مشارکت و دخالت کنند.

در قالب انتخابات است که زمامداران و نمایندگان مردم انتخاب می شوند و از طریق همین نمایندگان، مردم حق این را پیدا می کنند که در تصمیمات شرکت داشته باشند.

به همین دلیل، انتخابات، سازو کار و ابزار تاسیسی برای تشکیل هر دوره مجلس و اتخاذ تصمیم گیری های جمعی در ارتباط با انتخاب نوع حاکمان و نمایندگان است تا این حاکمان و نمایندگان ، مسوولیت اداره عمومی کشور را بر اساس نظام ارزشی و بینشی موجود در جامعه به دست گیرند.

اما انتخابات مطلوب و سازنده که تبلور مردم سالاری می تواند باشد عبارت است از انتخاباتی که با ابزار و ساز و کار قانونی و با مشارکت فعال همه مردم و به طور آزادانه و عادلانه برگزار شود.

پیامدهای انتخابات استانی عبارتند از: 1- مجلسی در تراز نظام به وجود خواهند آورد 2- نمایندگان را از محلی گرایی و گرایش به مسائل قومی باز می دارند 3- میزان مشارکت عمومی را در انتخابات افزایش می دهد 4- از وقوع تخلفاتی همچون خرید رای جلوگیری می کند 5- رقابت های شدید و اختلاف بر انگیز قومی و قبیله ای را حذف می کند 6- در انتخابات استانی با توجه به ضوابط حاکم بر آن، نقش تعلقات قومی و قبیله ای در فرآیند رقابت های انتخاباتی در کسب موفقیت در انتخابات را کمرنگ خواهد کرد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
زینی وند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
comment
0
1
comment جناب آقای موسوی با لام
تمام گزینه های جنابعالی در خصوص استانی شدن انتخابات را جنابعالی از نگاه مثبت تحلیل نموده اید ..حالا ما آن را از نگاه دیگری تحلیل خواهیم نمود.استانی شدن انتخابات بغیر از اضافه شدن هزینه های هنگفت انتخابات باعث می شود افرادی که دارای لابی های بزرگ قدرت و ثروت هستند از میان مردم انتخاب شوند و در این میان روستاهای کوچکی که در از مرکز استان دور هستند به فراموشی سپرده می شوند و از نگاه نمایندگاه بدور خواهند ماند .زیرا نمایندگاه خواهان برآورده شدن نیازهای شهرهای بزرگ هستند و کسی که بیشترین میزان مشارکت را در انتخابات دارشته است کمترین بهره را از این سهم خواهی خود برده است..
حال آنکه اگر نمایندگانی که انتخاب می شوند از شهرهای بزرگ استان باشند و شهرهای کوچکتر موفق نشوند از شهرشان کسی به مجلس راه پیدا کند نمایندگاه راه یافته به مجلس نمی توانند آن طور که شایسته است به حوزه های انتخابیه خود سرکشی نموده و در روند امور قرار گیرند..
نعمت اله زینی وند کارشناس ارشد علوم سیاسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار