اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۳۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
قائم‎مقام سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این سازمانی پیشنهادی مبنی بر تغییر نام بنادر آبادان و خرمشهر نداشته و تنها خواستار ایجاد اداره کل بنادر و دریانوردی اروند شده است.

عبدالله کعبی که در پاسخ به اعتراضات سیدحسین دهدشتی، رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان، با خبرنگار مارین تایمز گفت‎وگو می‎کرد؛ توضیح داد: ما به دنبال تغییر نام بنادر آبادان و خرمشهر نیستیم؛ بلکه بحث ما این بود که اداره‎کل بنادر و دریانوردی منطقه آزاد اروند را ایجاد و ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه «بنادر آبادان و خرمشهر طبق ماده 27 قانون برنامه پنجم در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارند»، افزود: چگونگی اداره این بنادر جزو مسؤولیت‎های منطقه آزاد است؛ ضمن آنکه هر دو این بنادر در ساحل اروندرود قرار دارند و تعریف آنها در مجموعه‎ای به نام «اداره‎کل بنادر و دریانوردی اروند» پیشنهاد عجیبی نیست.

نماینده سابق آبادان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «ما نمی‎خواهیم نام این دو شهر را عوض کنیم و هر یک نام خود را خواهند داشت»، افزود: خواسته ما این است که اداره‎کل بنادر و دریانوردی اروند مستقل از اداره‎کل بنادر و دریانوردی خوزستان و مستقیما زیر نظر سازمان بنادر و دریانوردی کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر هرگونه فعالیتی در بنادر خرمشهر و آبادان اعم از توسعه، جذب سرمایه‎گذار، لایروبی اروند و خارج‎سازی شناورهای مغروقه باید با هماهنگی اداره‎کل بنادر و دریانوردی خوزستان انجام شود»، تصریح کرد: این مسأله، روند توسعه بنادر آبادان و خرمشهر را کند کرده است؛ در حالیکه خواست منطقه آزاد اروند، توسعه سریع این بنادر و فراهم شدن امکان پهلوگیری کشتی‎های بالای 20 هزار تن است.

برای تحقیق و تفحص آماده‎ایم
قائم‎مقام سازمان منطقه آزاد اروند در مورد انتقادهایی که دهدشتی درباره شفاف نبودن مسایل مالی منطقه آزاد اروند مطرح کرده، گفت: من پیش از این هم این موضوع را با حضور در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس خدمت آقای دهدشتی گفته‎ام که ما برای هرگونه تحقیق و تفحص آمادگی داریم؛ همچنان که سازمان بازرسی کل کشور بر فعالیت‎های ما نظارت دارد.

وی با بیان اینکه «مجمع سازمان مناطق آزاد زیر نظر دولت قرار دارد و بودجه سنواتی آن از سوی شورای هماهنگی مناطق آزاد تصویب و ابلاغ می‎شود»، تصریح کرد: برنامه پنج ساله و بودجه سنواتی ما کاملا شفاف است و این منطقه طبق قوانین مصوب کشور اداره می‎شود و برای پاسخگویی دراین‎باره، کاملا آمادگی داریم.

کعبی با بیان اینکه «منطقه آزاد اروند یک جمعیت 550 هزار نفری را تحت پوشش دارد»، یادآور شد: بنادر آبادان و خرمشهر و جزیره مینو، پنج شهرداری، دو فرمانداری و بیش از 150 اداره در این منطقه قرار دارند که همگی آنها را ما باید اداره و راهبری کنیم.

عکس من در هیچ بیلبوردی نیست
نماینده سابق آبادان درباره اظهارات نماینده کنونی این شهرستان مبنی بر اینکه «منطقه آزاد اروند طی دو سال گذشته کاری جز انتشار چندین هزار بنر نداشته است» و شبهه تبلیغاتی بودن این مسأله با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس گفت: من احتمال نامزدی خود در انتخابات را انکار نمی‎کنم؛ اما در هیچ بیلبوردی عکس من را نزده‎اند. ضمن آنکه با استانی شدن انتخابات مجلس، این شبهات و گمانه‎زنی‎ها عملا برطرف شده است.

وی درباره اقدامات منطقه آزاد اروند در دو سال گذشته نیز اعلام کرد: در این مدت، راه‎اندازی سه مرکز تولید فولاد و در این منطقه پیگیری شده است که با اجرای آن، ظرف سه سال آینده سه میلیون تن فولاد تولید خواهیم کرد. همچنین، توافقنامه احداث یک کارخانه تولید آلومینیوم با ظرفیت سالانه 450 هزار تن به امضاء رسیده است که تولید آن از کل تولید کنونی کشور (400 هزار تن) بیشتر خواهد بود.

به گفته کعبی، قراردادی هم برای ایجاد کارخانه تولید کک نفتی که در صنایع خودروسازی بسیار مهم است؛ با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به امضاء رسیده است.

قائم‎مقام سازمان منطقه آزاد اروند به فراهم‎سازی زیرساخت‎های دو شهرک صنعتی در این منطقه اشاره کرد و گفت: برنامه‎ ویژه‎ای هم برای ساماندهی بخش درمان در شهرهای آبادان و خرمشهر در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه «ما ادعای معجزه نداریم اما طبق برنامه پیش می‎رویم»، افزود: بعنوان نمونه یک مجتمع تجاری را در حدفاصل آبادان و خرمشهر راه‎اندازی کرده‎ایم که در نوروز امسال 40 میلیارد تومان فروش داشت و زمینه اشتغال و فعالیت بخشی از مردم را فراهم کرد.

کعبی با اشاره به اینکه «منطقه آزاد اروند با دسترسی به آب‎های بین‎المللی و قرار داشتن در بزرگترین منطقه انرژی خاورمیانه یک منطقه استثنایی است»، گفت: خرمشهر با فاصله 900 کیلومتری از مرکز کشور، کمترین فاصله را در میان بنادر جنوبی با مناطق مرکزی کشور دارد و برای تقویت جایگاه ترانزیتی آبادان هم، توسعه فرودگاه این شهر را در دست اجرا داریم.

لایروبی اروند و نوسازی پالایشگاه آبادان را پیگیری کردیم
قائم‎مقام سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به سفر معاون اول رییس‎جمهور در دی ماه سال گذشته و جلسه وی با مدیران منطقه آزاد اروند گفت: لایروبی اروند و نوسازی پالایشگاه آبادان از مهمترین خواسته‎های ما بود که در این جلسه مورد تأکید دکتر جهانگیری نیز قرار گرفت.

وی افزود: دکتر جهانگیری در این جلسه قول دادند 2.2 میلیارد دلار اعتبار لازم برای نوسازی پالایشگاه آبادان در اختیار وزارت نفت قرار گیرد و آقای زنگنه هم قول نوسازی این پالایشگاه را دادند.

کعبی با بیان اینکه «پالایشگاه آبادان در وضعیت فعلی هم 23 درصد نیازهای کشور به سوخت را تأمین می‎کند»، افزود: هدف از نوسازی پالایشگاه افزایش تولید کنونی (350 هزار بشکه) به 450 هزار بشکه در روز و مهمتر از آن، افزایش کیفیت و تنوع محصولات و افزایش حجم تولید بنزین به مازوت با توجه به نیازهای کشور است.

وی همچنین با اشاره به طرح موضوع لایروبی اروند در سفرهای معاون اول رییس‎جمهور و وزیر راه و شهرسازی به عراق گفت: در حال حاضر، خارج‎سازی مغروقه‎ها از اروندرود در حال انجام است و در صورت لایروبی، با توجه به شیرین بودن آب در سواحل خرمشهر و آبادان، صاحبان کشتی برای پهلوگیری در این بنادر رغبت دارند.

حمایت منطقه آزاد از صنایع دریایی خرمشهر
قائم‎مقام منطقه آزاد اروند در ادامه از حمایت این سازمان از فعالیت صنایع دریایی منطقه خبر داد و گفت: در این زمینه، با پیگیری‎های لازم تلاش کردیم منابع مورد نیاز کشتی‎سازی اروندان را از بانک‎های عامل تأمین کنیم تا این شرکت بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: در مورد شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی هم، معافیت‎های مالیاتی را اخذ کردیم تا این مجموعه مهم فراساحلی بتواند ساخت جکت‎ها و خطوط لوله پروژه‎های پارس‎ جنوبی را انجام دهد.


تغییر نام بندرهای آبادان و خرمشهر اقدامی غیر منطقی است

 رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: تغییر نام بندرهای آبادان و خرمشهر صرفا نمایشی و شعاری است و مردم از این اقدامات نمایشی و شعاری خسته شده اند.
سیدحسین دهدشتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موضوع منطقه آزاد اروند یک انتظاری در بین مردم ایجاد کرد که به حق هم است و مردم انتظار دارند در این چند سال در منطقه اتفاقات خوبی روی دهد اما متاسفانه در این مدت جز حرف و همچنین نصب هزاران بنر در سطح شهر هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: آیا مشکل مردم آبادان کارهای نمایشی و اقداماتی از این قبیل است؟ هر چند یکسری اقدامات ظاهری مانند رنگ آمیزی، آسفالت، پارک و فضای سبز انجام شده که اقدام خوبی است ولی آیا مردم به چنین اتفاقی راضی هستند؟

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: مردم می دانند که مهم ترین وظیفه منطقه آزاد اروند ایجاد زیرساخت ها و جذابیت برای سرمایه گذاری و همچنین به دنبال آن ایجاد اشتغال است زیرا اشتغال مشکل مردم را حل می کند و به دنبال آن آبادانی و سایر موارد شکل می گیرد، هرچند سخت است و نیاز به برنامه ریزی دارد ولی وظیفه اصلی منطقه آزاد اروند این است و باید برای مردم مشخص شود که آنها در این زمینه تاکنون چقدر موفق بوده اند.

دهدشتی با بیان اینکه به مردم اعلام می کنم شفافیت بهترین راه است، تصریح کرد: بیش از یکسال است که ما اصرار داریم از طریق صدا و سیما مناظره ای را مسئولان منطقه آزاد اروند با کارشناسان و یا حتی نمایندگان مجلس برگزار کنند و ببینند در راستای اهداف مناطق آزاد، سرمایه گذاری و جذب سرمایه تا چه اندازه ای موفق بوده اند.

لزوم توضیح در خصوص درآمدها و هزینه های منطقه آزاد اروند

وی تاکید کرد: آیا اقداماتی را که مسئولان منطقه آزاد اروند انجام داده اند، قابل دفاع است یا نه؟ چه نیروهایی را جذب کردند؟ نیروهای بومی چقدر بوده اند؟ مسئولان منطقه آزاد اروند این موضوعات را باید به صورت شفاف توضیح دهند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرده رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، گفت: مسئولان منطقه آزاد اروند باید به مردم توضیح دهند این درآمد از کجا آمده است و به چه قیمتی است؟

دهدشتی در همین خصوص عنوان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان رقم کمی نیست و می تواند در شهر اثرگذار باشد و مسئولان منطقه آزاد اروند توضیح دهند این رقم کجا هزینه شده است و همچنین بارها از آنها این موضوع را درخواست کرده ایم اما توضیح نداده اند.

وی اجرای تحقیق و تفحص از سازمان منطقه آزاد اروند را از جمله دلایل شفاف سازی عنوان کرد و گفت: به طور حتم هر مسئولی که اقداماتش صحیح باشد از این موضوع استقبال می کند، چرا مسئولان منطقه آزاد اروند در مقابل تحقیق و تفحص مقاومت می کنند تا اجرا نشود؟

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تاکید کرد: اقدامات لازم را برای تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند در مجلس شورای اسلامی دنبال می کنیم و این موضوع را به مرحله عمل می رسانیم.

دهدشتی با بیان اینکه اصل وظیفه منطقه آزاد اروند جذب سرمایه گذاری است، توضیح داد: مسئولان منطقه آزاد اروند تاکنون چه میزان از سرمایه گذاران را ناامید کرده اند؟ این موضوع مهم است زیرا چنانچه سرمایه گذاری در این منطقه حضور یابد ولی ناامید باز گردد، سالیان زیادی باید سپری شود تا اعتماد وی دوباره جلب شود، این موضوع ظاهرا خسارت و خیانت بسیار بزرگی است و امیدواریم انجام نداده باشند.  

وی اظهار کرد: مسئولان منطقه آزاد اروند بارها اعلام کرده اند تفاهمات و تعهدات زیادی در حال انجام است. من نمی دانم این تعهدات چه ضمانت اجرایی دارد؟ وقتی بحث تفاهمات و تعهدات می شود و آمارهایی که ارائه می شود دقیقا ذهنم به سمت سفرهای استانی دولت نهم و دهم می افتد که تعهدات فراوانی را انجام دادند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: در سفرهای استانی دولت نهم و دهم برای ۲۰ سال آینده کشور پروژه های به صورت غیرکارشناسی و بدون مبنا تعریف کردند و در مجموع شیوه ای که اکنون منطقه آزاد اروند در حال انجام آن است، دقیقا همانند آن شیوه است.

دهدشتی با بیان اینکه ما از دولت تدبیر و امید انتظاراتی را در خصوص تغییر شیوه های مدیریتی داریم، تصریح کرد: همانگونه که مردم اطلاع دارند قرار بود بعضی از شیوه های مدیریتی تغییر کند اما متاسفانه می بینیم به صورت فعلی در حال انجام است که نگران کننده است.

وی با اشاره به تابلوهای ورودی آبادان افزود: متاسفانه از ابتدای ورودی شهر آبادان تابلوهای آبادان را برداشتند و فاصله ورودی تا منطقه آزاد را توضیح داده اند.

فرصت طلایی در حال از دست رفتن است

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه همه امتیازات کنونی منطقه آزاد اروند در طول ۱۰ سال گذشته نیز وجود داشته است، اضافه کرد: اقدامات انجام شده مسئولان منطقه آزاد اروند در دوره های گذشته قابل ارزیابی است اما مسئولان فعلی منطقه آزاد اروند باید توضیح دهند طی دو سال اخیر که در این سازمان فعالیت دارند چه کار ویژه و جدیدی را انجام داده اند؟   آنها باید پاسخگو باشند زیرا منطقه آزاد اروند یک فرصت طلایی است که به سرعت در حال از دست دادن آن هستیم.

دهدشتی با بیان اینکه ابهامات زیادی در مدیریت منطقه آزاد اروند وجود دارد که باید پاسخگوی مردم باشند، تاکید کرد: در مزایده ها و مناقصه های سازمان منطقه آزاد اروند بحث هایی وجود دارد، در حال حاضر ما نمی توانیم قضاوت کنیم ولی گزارش هایی که به ما می رسد و مسئولان منطقه آزاد اروند توضیح نمی دهند و شفاف نمی کنند، نگران کننده است.

وی بیان کرد: منطقه آزاد اروند یک اختیار تام دارد و این فرصت یک امتیاز بسیار مناسب است. مثلا آبادان در سال ۹۳ اعتباری حدود ۴۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی داشته است. بودجه عمرانی پس از طی مراحل گسترده تخصیص و حتی پس از اجرا نیز ارزیابی می شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و یا حتی شاید بیشتر را به منطقه آزاد اروند تخصیص دادند که این سازمان بدون هیچگونه نظارتی در حال برنامه ریزی آن است که واقعا نگران کننده است.

دهدشتی گفت: شاید برخی از سازمان ها از تزریق رقمی به میزان دو میلیارد تومان به دستگاه خود خوشحال شوند ولی این موضوع جالب نیست زیرا باید با برنامه ریزی انجام شود.

وی ادامه داد: علیرغم چشم اندازها و اهداف کلان مناطق آزاد، متاسفانه عملکرد منطقه آزاد اروند با این همه ادعا در حد شهرداری تنزل پیدا کرده و عمدتا به کارهای ظاهری و روبنایی محدود شده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به مصاحبه مسئولان منطقه آزاد اروند در خصوص تغییر نام بنادر آبادان و خرمشهر اشاره کرد و گفت: آیا مشکل مردم آبادان تغییر نام بنادر این شهرها است؟ این موضوعات مشکلات مردم را رفع نمی کند و همچنین چنین اقداماتی صرفا نمایشی و شعاری است که مردم از این اقدامات نمایشی و شعاری خسته شده اند.

دهدشتی، تغییر نام بنادر آبادان و خرمشهر به بند اروند را اقدامی غیر منطقی دانست و گفت: نام آبادان از صدها سال پیش در دنیا مطرح بوده و شناخته شده است و همچنین به صورتی نبوده که فردی بیاید در این خصوص تصمیم بگیرد و آن را فوری مطرح کند.

آبادان شهرتی به درازای تاریخ دارد

وی با بیان اینکه شهرت جهانی نام آبادان هویتی برای این شهر است، تصریح کرد: طی صدها سال نام آبادان تغییر پیدا کرده است تا بالاخره به این نام رسیده است و با توجه به اینکه این شهر شناخته شده است یک ارزش، هویتی و سرمایه برای کشور است. ما از این سرمایه و امتیاز داریم صرف نظر می کنیم و می خواهیم یک چیز جدید ابداع کنیم که چه اتفاقی حاصل شود؟

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: با تغییر نام بندر آبادان چه اتفاقی رخ می دهد و در واقع چه ضرورتی دارد؟ مسئولان منطقه آزاد اروند باید مبنای این اقدام را توضیح دهند. به عنوان مثال نام پالایشگاه آبادان در طول ۱۰۰ سال شهرت یافته است  و عملا یک اعتبار برای آن است.

دهدشتی عنوان کرد: مسئولان منطقه آزاد اروند می توانند در سراسر دنیا اعلام کنند افرادی که می خواهند در آبادان سرمایه گذاری کنند با امتیازات منطقه آزاد اروند می توانند این اقدام را انجام دهند، ولی اینکه بخواهند اول نام منطقه آزاد اروند را اعلام کنند و سپس نام آبادان را بگویند اقدامی غیر منطقی است زیرا نام آبادان باید دوباره تکرار شود.

وی تاکید کرد: تغییر اسامی دستگاه شهری از سوی مسئولان منطقه آزاد اروند سهوی و یا عمدی کار بسیار غیر عاقلانه و غیر منطقی است و آنها باید توضیحات لازم را ارائه دهند. اصلا وظیفه منطقه آزاد اروند چیز دیگری است و این اقدامات، ظاهری و حاشیه ای است.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
سالاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
comment
0
3
comment جناب آقای کعبی دخالت های شما در مورد ابقای آقای ....مدیریت... و جلوگیری از انتصاب آقای... مشخص نمود که جنابعالی و دوستانتان چه اهدافی را دنبال می کنند آیا مدیری که در دولت سابق منصوب شده و ... را به پادگان نظامی تبدیل کرده و بیش از 8 سال است که خون به دل پرسنل کرده نمی بایست جایش را به مدیر توانمند و جوان بدهد جناب آقای کعبی رایزنی های آقای ... با شما و دوستانتان و رفت و آمد های مرتب ایشان به تهران برای ابقا به چه دلیل می باشد آقا دیگر بس کنید حمایت از مدیران به میز چسبیده را.
comment
آریوبرزن
|
United States
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
comment
0
0
comment امروز کوس تغییرنام فرداطبل [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار