اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۳۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
حسینی :در مجلس هشتم نمایندگانی بودند که 5 دوره یعنی 20 سال در مجلس شورای اسلامی نماینده بودند.
طرح استانی شدن انتخابات در برنامه گفتگوی ویژه خبری 3 اردیبهشت با حضور" سیدشریف حسینی" نماینده مجلس شورای اسلامی و "جواد جهانگیرزاده" نماینده مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سید شریف حسینی در ابتدا در پاسخ به سوال نخست مجری برنامه پیرامون طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح از سال 91 توسط تعدادی از دوستان به ویژه حقوقدانان مجلس مورد کار کارشناسی و تخصصی قرار گرفت به طوری که دو هفته فرصت برای ارسال نظرات پیرامون این طرح گذاشته شده است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مزایای اصلی این طرح ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات این طرح سطح کیفی و کارایی مجلس است. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در حال حاضر اصلی ترین وظیفه نمایندگان قانونگذاری است خاطر نشان کرد: متاسفانه بالای 90 درصد نمایندگان مشغول کارهای حوزه انتخابیه خود هستند.  
 
** سطح کیفی و کارایی مجلس با استانی شدن انتخابات افزایش می یابد
  
حسینی با تاکید براینکه سطح کیفی و کارایی مجلس با استانی شدن انتخابات افزایش می یابد عنوان کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس به دلیل مسائلی هم چون حوزه انتخابیه به اصلی ترین کارشان نمی رسند.  
 
وی با اشاره به این که نمایندگان مجلس به کار اصلی خود نمی رسند گفت: کار اصلی نمایندگان قانونگذاری است. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مردم تیپ و قیافه ما را نمی‌خواهند بلکه خواستار ایجاد اشتغال برای خود هستند افزود: متاسفانه در وضعیت فعلی توزیع امکانات به صورت عادلانه نیست.  
 
جهانگیرزاده در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا با طرح استانی شدن انتخابات سطح مشارکت پایین می آید گفت: شهرها از سوی نمایندگان برمبنای علقه انتخاب می شوند. 
 
وی با اشاره به این که در انتخابات مجلس خبرگان حجم مشارکت نسبت به مجلس شورای اسلامی کمتر است گفت: طبق اصل 75 قانون اساسی بخشی از هزینه ها را می توان به دولت تحمیل کرد. 
 
** استانی شدن انتخابات موجب کاهش مشارکت مردمی می شود

جهانگیرزاده افزود: استانی شدن انتخابات موجب کاهش مشارکت مردمی می شود.  
 
نجات الله ابراهیمیان در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ایرادات طرح های قبلی استانی شدن انتخابات چه بود گفت: شورای نگهبان در طرح استانی شدن انتخابات هیچ مداخله ای ندارد زیرا این طرح باید تمام مراحل قانونی خود را در مجلس طی کند. 
 
**طرح های قبلی استانی شدن انتخابات از نظر شورای نگهبان سبب کاهش مشارکت مردمی می شد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این که سال 86 شورای نگهبان در مورد طرح های مشابه اظهارنظر کرده بود خاطر نشان کرد: یکی از ایرادات مطرح شده پیرامون طرح های قبلی در مورد بند 8، 9 و 15 قانون اساسی بود.  
 
وی با اشاره به بحث هزینه های انتخاباتی، مباحث قومی قبیله ای و مشارکت عامه مردم اظهار داشت: نظر شورای نگهبان این بود که این طرح سبب تقلیل مشارکت مردم می شود.  
 
ابراهیمیان با اشاره به اصل 75 قانون اساسی گفت: این اصل راجع به طرح هایی است که به دولت هزینه تحمیل می کند. 
 
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصل 6 قانون اساسی افزود: در این طرح اتکا به آرای عمومی مورد توجه قرار گرفته است بنابراین این طرح سبب کاهش مشارکت می شود.

حسینی در خصوص این سوال که نظر شما در رابطه با بحث مشارکت و هزینه ها چیست گفت: بحث در مورد مشارکت شاید به نوعی پیش داوری در این زمینه باشد چرا که نگاهی که الان برای نمایندگان مجلس وجود دارد همان نگاه هایی است که شاید قومی و قبیله ای باشد و ارتباطی به یک نامزد انتخاباتی در حوزه انتخاباتی خود دارد.  
  
وی در ادامه در تشریح این طرح اظهار داشت: به طور مثال در این طرح کسی که می خواهد نامزد انتخاباتی خرمشهر شود که تنها یک سهمیه در مجلس دارد باید یا متولد خرمشهر باشد یا 5 سال ساکن خرمشهر باشد و یا این که یک دوره نماینده این شهر بوده باشد و در این حالت است که می تواند نامزد انتخاباتی خرمشهر شود و آن کسی که نماینده خرمشهر می شود کسی است که اولا 15 درصد از آرای خرمشهر را به خود اختصاص دهد و پس از آن بین آن هایی که 15 درصد از آرا را به خود اختصاص می دهند کسی نماینده مجلس و سهمیه خرمشهر می شود که بیشترین رای را در استان خوزستان کسب کند. 
 
**طرح استانی شدن انتخابات مجلس، سطح توانمندی مجلس را افزایش می دهد
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه هدف از ارائه این طرح این است که ما به دنبال افزایش سطح توانمندی مجلس هستیم تصریح کرد: شاخص های استان باید نماینده مجلس شوند و ما مجلسی را می خواهیم که در راس امور باشد نه مجلسی که مانند دوره های قبل بگویند در راس امور نیست  
 
حسینی اضافه کرد: در حال حاضر سطح کیفی مجلس پایین آمده و قانونگذاری کار دوم نمایندگان شده در حالی که ما برای آینده مملکت کار می کنیم و باید همواره یک قانون شفاف و کامل را مصوب کنیم. 
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر تنها 10 نفر در مجلس تشخیص می دهند چه کار باید کرد اظهار داشت: 68 درصد از قوانینی که ما بررسی می کنیم قوانین مربوط به گذشته است. 
 
**قانون انتخابات مجلس نیازمند اصلاح و دارای ایراد است

در بخش دیگری از این برنامه جهانگیرزاده در پاسخ به این سوال که آیا این طرح بحث شکاف های امنیتی و دو قطبی های قبیله ای را تشدید می کند یا خیر اظهار داشت: در این که قانون فعلی ما قانون ناقصی است تردیدی وجود ندارد و در این که باید به بحث ارتقای سطح نمایندگان بپردازیم نیز جای تردید نیست. 
 
وی ادامه داد: اولین اتفاق این است که در خیلی از شهرهای ما شکاف هایی تحت عنوان شکاف های قومی، مذهبی و یا منطقه ای وجود دارد و این واقعیتی است که ما نباید به دنبال فعال این شکاف ها برویم. 
 
حسینی در راستای تکمیل اظهارات جهانگیرزاده اظهار داشت: در بحث قومیت ها ما معتقدیم که قومیت ها در کشور ما همواره یک ظرفیت بوده که یک نمونه بارز آن را می توان 8 سال دفاع مقدس یاد کرد و الان که بحث انتخابات است نباید این ظرفیت را کنار گذاشت و باید توجه کنیم این ظرفیت در همه زمینه ها اعم از انتخابات راهپیمایی ها و دفاع از کشور همیشه راهگشا بوده است. 
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه به کلام حضرت امام (ره) که میزان رای ملت است اشاره کرد و اظهار داشت: علی رغم این موضوع ما به عنوان یک قانونگذار می توانیم با نگاهی که نیازمند آن هستیم در مورد قومیت ها تصمیم بگیریم. 
 
وی یادآور شد: در مجلس هشتم نمایندگانی بودند که 5 دوره یعنی 20 سال در مجلس شورای اسلامی نماینده بودند و دلیل هم این بود که در منطقه آن ها طایفه و قومشان همیشه به آن ها رای می دادند.  
 
در بخش دیگری از این برنامه جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال که آیا کمیسیون امنیت ملی در مورد این طرح به جمع بندی رسیده است یا خیر اظهار داشت: رئیس مجلس نظرشان این است که کمیسیون تخصصی دو هفته پیش نویس اولیه کار کارشناسی انجام دهد لذا ما نیز یک گروه کارشناسی تشکیل دادیم و بحث های مفصلی در رابطه با این طرح صورت گرفته است.  
 
وی تصریح کرد: در راستای بررسی این طرح با بررسی قوانین دنیا تلاش داریم به سمتی برویم که در طرح نهایی و مصوبه نهایی ابهامات مرتفع شود و قرار نیست که با تصویب این طرح به یک باره کشور را برهم بزنیم.  
 
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حسینی در پاسخ به این سوال که چرا 10 ما مانده به انتخابات این طرح بررسی می شود گفت: هدف ما این نیست که از این دوره از انتخابات یا دوره بعد این طرح را اجرایی کنیم بلکه هدف این است که به سمت پیشرفت برای کشور گام برداریم. 
 
وی با بیان این که شرایط موجود مورد تایید ما نیست گفت: بحث ما این است که این موضوع موضوع بسیار مهمی است که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.  
 
وی با بیان این که یکی از موضوعات مهم باید به آن توجه داشت بحث خرید و فروش آرا در شهرهای کوچک است اظهار داشت: در برخی از انتخابات اختلافات آرا در یکی از شهرها بین کسی که نماینده شده و کاندیدایی که نماینده نشده 92، 72 و 60 رای است. 
 
حسینی با بیان این که ما باید یک سری از واقعیت ها را قبول کنیم تصریح کرد: براین اساس است که شورای نگهبان در هر دوره یک یا دو حوزه را می تواند ابطال کند. 
 
در ادامه اظهارات حسینی جهانگیرزاده در پاسخ به این سوال که آیا شما موضوع خرید و فروش آرا را تایید می کنید یا خیر گفت: این امر محتملی است و در همه دنیا اتفاق می افتد اما این که ما به خاطر چند موضوع کوچک نظام انتخاباتی کشور را بدون ملاحظات سیاسی و امنیتی به یک باره تغییر دهیم موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

**سابقه 107 ساله انتخاباتی در کشور
 
در ادامه این برنامه حسینی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح احتمال فساد سیستماتیک را تقویت می کند یا نه اظهار داشت: ما در کشور 107 سال سابقه انتخاباتی داریم در حالی که کشور همسایه ما یعنی عراق سابقه 14 ساله در این خصوص دارد اما باید این جا عنوان کنم که انتخابات مجلس عراق به مراتب بهتر از خیلی کشورهاست لذا در دو هفته فرصتی که برای کار کارشناسی در زمینه این طرح داریم از تمام تجربیات کشورهای مختلف استفاده می کنیم تا بهترین نوع قانون مورد نیاز کشور را مصوب کنیم ضمن این که این که در راستای تصویب این قانون در مجلس قطعا نظر شورای نگهبان را نیز اخذ خواهیم کرد.  
 
در بخش دیگری از این برنامه جهانگیرزاده در پاسخ به این سوال که برخی منتقدین این طرح معتقدند که شما در این طرح به دنبال این هستید تا دایره انتخاب نماینده های دیگر را در دوره بعد محدودتر کنید و نمایندگان خود را تکرار کنند اظهار داشت: امیدوارم چنین سونیتی نباشد اما باید تاکید کرد قانون موجود بسیار ساده و در عین حال مورد انتقاد است اما روش اصلاح آن این گونه نیست. 
 
در ادامه این برنامه حسینی اظهار داشت: در حال حاضر در مراکز استان ها بیشترین اشتغال وجود دارد و سهم شهرهای کوچک حاشیه نشینی است.  
 
جهانگیرزاده در راستای اظهارات حسینی با تاکید براینکه قصه عدم توسعه یافتگی ما صرفا به دلیل ساختار سیاسی مجلس نیست گفت: ما کشوری هستیم تحت عنوان رانتیر که به لحاظ نفتی نفت را گرفتیم و هزینه کردیم. 
 
وی تصریح کرد: کشور ما کشوری تمرکزگراست و طبیعی است که تهران در حال حاضر بیش از 50 درصد منابع مالی کشور را در دست خود دارد و در استان ها نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که این موضوع نیازمند تحول ساختار سیاسی و اقتصادی کشور است.  
 
در بخش دیگری از برنامه حسینی در تکمیل اظهارات جهانگیرزاده با بیان این که این شائبه ها در دوره های پیش نیز مطرح می شود گفت: علی رغم این شائبه ها 197 نفر از مجلس هشتم به مجلس نهم راه نیافتند. 
 
وی تاکید کرد: ما قانون را برای خودمان نمی نویسیم بلکه باید قانونی را مصوب کنیم که برای پیشرفت کشور باشد. 
 
جهانگیرزاده در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند با حضور شوراها دیگر جایی برای کار محلی نمایندگان باقی نمی ماند گفت: وظایف شوراها در زمینه شهرداری است و ما اگر بخواهیم چنین کاری کنیم باید شوراها را تحت عنوان پارلمان های محلی تقویت کنیم.  
 
وی تصریح کرد: با توجه به این که به انتخابات مجلس نزدیک می شویم برخی از توجه مجلس متوجه انتخابات می شود که این اتفاقات ناگزیر است. 
 
جهانگیرزاده ادامه داد: کسی تردید ندارد که قانون انتخابات باید به سامان برسد اما بنده با تعجیل در این موضوع مخالفم. 
 
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حسینی در جمع بندی اظهارات خود گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که اکثر نمایندگان کارگزار شخصی تعداد کمی از افراد شدیم، بعضی از نمایندگان همه کاره شهرستان شده و کسی که با آن ها و در ستادشان کار نبوده را چهار سال از همه امکانات  محروم می شود. 
 
**استانی شدن انتخابات مجلس به پیشرفت کشور کمک می کند

وی تصریح کرد: انتخابات استانی به پیشرفت کشور کمک می کند اما این طرح باید طرحی جامع و شفاف باشد. 
 
جهانگیرزاده در پایان برنامه امشب و در جمع بندی اظهارات خود با بیان این که ما باید از هر طرحی که منجر به افزایش کارآمدی می شود حمایت کنیم گفت: باید از هر طرحی که به توسعه نظام حزبی در کشور کمک می کند و نظام انتخاباتی کشور را از قالب شخصی، قومی و قبیله ای درآورده و به سمت حزبی می برد حمایت کنیم که این قطعا به نفع کشور خواهد بود و امیدوارم در این دو هفته نیز نظرات اصلاحی را اخذ کرده تا بتوانیم قانون مطلوب تری را مصوب کنیم.
 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
comment
0
1
comment به اعتقاد من به عنوان یک شهروند اینست که کاملا با استانی شدن هم رای هستم. مردم فکر می کنند پیشرفت فیزیکی شهر ها بر عهده نمایندگان است حال که این عقیده اشتباه است. دوم اینکه ببینید چه کسانی با این امر مخالف هستند.کسانی که مشخص است چه هزینه های کلانی صرف کرده ه اند هزینه ای میلیاردی که با حتی یک هشتم آن میشد استان را اباد کرد و در محروم ترین نقاط استان مدرسه و بیمارستان های پیشرفته زد.امید دارم که این طرح عملی شود.
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
comment
0
0
comment این روز ها بحث استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در ثسنور کار مجلس قرار گرفته که پیش از هر ایراز نظری این سوال به ذهن متبادر می شود که حقیقتا کذام ضرورت باعث طرح این موضوع گردیده است و چرا در این مقطع ابن طرح در دستور کار قرار گرفته است.
و اما بعد بهر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم مجلس خانه ی ملت است و آن ملت و هر حرکتی که بخواهد به هر طریقی مانع بروز تمام سلایق مردم شود نه تنها خدمتی نکرده بلکه بگونه ای زمینه ی نا امیدی مردم را باعث می شود.نکته ی دیگر اینکه تجربه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و میزان مشارکت مردم خود نمونه ی خوبی است که به ارتباط استانی شدن انتخابات و میزان مشارکت مردم ولو بصورت نسبی دست یافت.نکته ی دیگر اینکه بهر حال باید پذیرفت که در بسیاری از استان های ایران اسلامی ما اقوام مختلف زندگی می کنند و این تنوع و ظرفیت عظیم اقوام با فرهنگهای ریشه دار و اصیل را باید پذیرفت و به آن احترام گذاشت ،احترامی حقیقی و صادقانه و متقابل و بدیهی است که در مقطع انتخابات هم ممکن است و البته حق اقوام است که از این ظرفیت قومی و قبیله ای خود با لحاظ نمودن ملاکهای شایسته سالاری استفاده کنند و بتوانند در ارکان تصمیم گیری نظام حضور داشته باشند و چنانچه هر طرحی این امکان حضور را کم رنگ نماید محل بحث خواهد بود و در آخر اینکه ساز و کار برگزاری انتخابات استانی بسبار سخت و پیچیده خواهد بود خصوصا در حوزه تبلیغات و معرفی کاندیداهای نمایندگی که پیش فرض چنین انتخاباتی داشتن نظام حزبی است که در آن احزاب با تبلیغ و معرفی کاندیداها زمینه انتخابات را فراهم می کنند.
امید است که با بازنگری در این طرح و لحاظ نمودن همه ی جوانب شور و نشاط انتخاباتی مردم را بیش از پیش باعث شویم

علیرضا نجفی
comment
مهربان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
comment
0
0
comment مجلس ازحالت قالب شخصی وقبیله ای درمیاد وکارامدی بهتری دارد وبه نفع استان...
comment
پسر اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
comment
0
0
comment استانی هم بشود به سید شریف دیگه رای نمیدهیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار