شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶

شوشان : روز دوشنبه 8 خردادماه 91 فرصتی دست داد که یکی از ذره بین بدستان در مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان حج و زیارت کشور که در آن یکی از فرزندان نام آشنای خوزستان (جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد موسوی) به سمت ریاست بزرگترین نهاد زیارتی جهان اسلام منصوب شد حضور یابد. از قضا این مراسم دارای حاشیه هایی جالب توجه بود که از نظرتان می گذرد :

* این مراسم معارفه با حضور حجت الاسلام قاضی عسکر نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت، دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوادشمقدری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از کارگزاران و عوامل برگزاری حج در سالن آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت برگزار شد.

* در ابتدای این جلسه محمدعلی دلارآم مدیرکل حج و زیارت خوزستان به نمایندگی از سایر مدیریت های استان های سازمان حج و زیارت کشور به عملکرد موفق لیالی رییس سابق این سازمان اشاره کرد و گفت : لیالی با هماهنگی با نماینده ولی فقیه در حج و زیارت توانست منشا تحولات مثبتی در این سازمان باشد. وی از ارتقای سطح خدمات به حجاج، اجرای سیاست های رهبری و دولت در امر حج و... در دوران لیالی یاد کرد. دلارام همچنین با معرفی دکتر سید احمد موسوی گفت: سیداحمدموسوی از شخصیت های فرهیخته با سوابقی روشن در تمامی سطوح مدیریتی در کشور است. وی به مسئولیت های گذشته دکتر موسوی اشاره کرد و گفت : خدمات ویژه وی در دوران حضور به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سوریه به زائران زبانزد عام و خاص می باشد.

* لیالی رییس سابق حج و زیارت کشور ضمن سخنرانی طولانی در این مراسم گفت : 23 سال است در مسئولیت های مختلف در سازمان حج و زیارت کشور حضور دارم. شروع کارم با ابلاغ جناب رضایی به عنوان مدیریت حج و زیارت استان مازندارن بود. لیالی گفت : 866 روز در سمت ریاست حج و زیارت کشور بودم. اما امروز که می خواهم این سمت را به جناب موسوی تحویل دهم همان احساس زمان انتصاب خود را دارم. در طول این 29 ماه حتی یک نفر از منسوبین بنده جهت تشرف به حج به کاروانی معرفی نشدند. پس از آنکه لیالی عنوان کرد که حسن محمدی با سفارش اسفندیار رحیم مشایی به عنوان مدیرعامل شرکت شمسا انتخاب شده همهمه ای در سالن به پا شد و سپس نیز حسن محمدی سالن را به نشانه اعتراض ترک کرد. اما پارسایی عضو هیات مدیره شمسا نسبت به گفته لیالی اعتراض تندی کرد به طوری که با نشستن کنار حجت الاسلام قاضی عسگر و حسینی وزیر ارشاد سعی در رد گفته های لیالی داشت.

وی به این کار بسنده نکرد و پس از پایان یافتن سخنرانی وزیر ارشاد با صدای بلند در سالن عنوان کرد که این گفته لیالی بزرگ ترین دروغ تاریخ بوده است و همین موضوع چند دقیقه ای برنامه را مختل کرد.

* وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به مسئولیت های مهم دکتر سید احمد موسوی اشاره کرد و گفت: در کارنامه دکتر موسوی 3 دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی وجود دارد که بسیار کار سخت و طاقت فرسایی است. مسئولیت عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی، معاونت حقوقی و پارلمانی رییس جمهور و سفیر جمهوری اسلامی در سوریه آخرین مسئولیت موسوی بوده است که می تواند تمامی این سوابق کاری را در سازمان حج و زیارت کشور به کمک بگیرد. دکتر حسینی به روابط عمومی بالای دکتر موسوی اشاره کرد و گفت: رییس جدید سازمان حج و زیارت کشور به مسائل فقهی بسیار آشنا هستند و تحصیلات دانشگاهی نیز دارند که راه مدیریت بر این سازمان را هموار می کند. وی از موسوی به عنوان فردی اهل مشورت و تعامل نام برد و گفت:

حضور در کشور دوست سوریه به عنوان سفیر جمهوری اسلامی، آشنایی کامل به زبان عربی، اشراف به مسائل کشور، بروز بودن از ویژگی های بارز دکتر موسوی است. حسینی به تغییرات ناگهانی در 5 معاونت ریاست جمهوری در آخرین جلسه هیات دولت اشاره کرد و با بیان این که جابجایی مسوولیت ها در نظام اسلامی امری طبیعی است، خاطر نشان کرد : از آنجایی که در این نظام کارها برای رضای خدا و خدمتگزاری به خلق اوست و بدون هیچ گونه چشمداشتی انجام می شود لذا اینگونه جابجایی ها تاثیری در روحیات، پشتکار و جدیت افراد نخواهد گذاشت. وزیر ارشاد اسلامی با سرودن شعری از اقبال لاهوری در خصوص حج به سخنان خود پایان داد: « راز دار و راز ما بيت الحرام ... سوز ما، هم ساز ما بيت الحرام ؛ چون نفس در سينه او پروريم ... جان شيرين است او، ما پيکريم ؛ تازه رو بستان ما از شبنمش ... مزرع ما آبگيرِ زمزمش ؛ دعوي او را دليلستيم ما ... از براهيم خليلستيم ما»

سید احمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت آخرین سخنران این مراسم بود که از هماهنگی با نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، رواج فرهنگ حج و زیارت و راه‌های ماندگار کردن حج، کلان نگری در حج، استفاده از ظرفیت‌ها و نظرات راه گشای مراجع، علما، دانشگاهیان، تنظیم سند چشم انداز حج و زیارت با نگاه ساختاری به سازمان، هدفمند کردن سهمیه های حج، حاکمیت قانون، پاسخگویی به نیازها و درخواست های حجاج از طریق طراحی سامانه پویا، افزایش سهمیه ایران برای حج، افزایش رضایتمندی حجاج از خدمات ارائه شده و خرید محصولات ایرانی و استفاده از آن در مراسم حج به عنوان برنامه‌های راهبردی آینده سازمان حج و زیارت نام برد.

رییس سازمان حج و زیارت کشور همچنین با اشاره به روحانی بودن خود خطاب به حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: برای اولین بار شاید در تاریخ حج و زیارت است که یک روحانی با یا یک معمم دیگر همزمان در مسئولیت قرار می‌گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت کشور با تقدیر از مدیران سابق این سازمان گفت: سعی خواهم کرد از تمام تجربیات مدیران سابق از جمله رییس پیشین این سازمان استفاده کنم. گفتنی است دکتر سید احمدموسوی با حفظ سمت جدید خود همچنان مشاور رییس جمهور و رییس کمیته حمایت از انقلاب فلسطین و عضویت در هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی را نیز بر عهده دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار