شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: يكي از مهمترين علل فشارهاي رواني و استرس​هاي رو به افزايش كه گريبانگير جوانان شده، عدم ازدواج به موقع آنان است بنابراين لازم است در اين زمينه تلاش​هاي مؤثرتري صورت بگيرد.
 
 دكتر اسماعیل مطلق در همايش ازدواج سالم كه امروز ( 16 ارديبهشت ماه) در دانشگاه جندي​شاپور اهواز برگزار شد، اظهار كرد: پس از ابلاغ سياست​هاي جمعيتي توسط مقام معظم رهبري، دو كارگروه در كشور تشكيل شد كه يكي از اين كارگروه​ها به رياست دكتر نوبخت و با هدف بررسي اقدامات لازم در برنامه پنجم توسعه در زمينه جمعيت و چالش​هاي جمعيتي و همچنين ازدواج و طلاق و كارگروه دوم با رياست دكتر جهانگيري معاون اول رئيس جمهور ايجاد شد كه از سال 95 كه برنامه ششم توسعه آغاز مي‌شود اين موارد در جریان برنامه توسعه پيگيري و عملياتي خواهد شد.
 
وي با اشاره به بند اول سياست​هاي ابلاغي جمعيتي افزود: طبق بررسي​هايي كه جمعيت​شناسان در دنيا انجام داده​اند و بر اساس نظر كارشناسي بهداشت جهاني، این که ميزان باروري كلي جامعه به زير 2.1 برسد، يك تهديد محسوب مي​شود و همچنين از نظر كارشناسان سلامت اين امر يك تهديد سلامتي است.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در كشور ما نرخ باروري كلي 1.8 است، كه در برخي استان​ها مانند تهران 1.4، سيستان و بلوچستان و استان هرمزگان بالاي 2 و استان خوزستان كمتر از 2.1 اعلام شده است.
 
مطلق اظهار كرد: در رفع موانع ازدواج كه در بند دوم سياست​هاي كلي جمعيتي به طور كامل به آن اشاره شده، يك بررسي از سوي دفتر سلامت جوانان وزارت بهداشت انجام شد. بر اساس اين بررسي در سال 93 از تمام زوج​هايي كه براي آزمايش ازدواج آمده بودند، سؤال شد كه تمايل داريد چند فرزند داشته باشيد؟ نتيجه اين بررسي اين بود كه 2.3 درصد به طور ميانگين تمايل به داشتن تعداد بالاي دو فرزند بوده​اند.
 
وي ادامه داد: در اينجا مسئوليت استانداران، روحانيون، بزرگان و خيرين بسيار سنگين است و لازم است در تمايل زوجيني با دو يا سه فرزند كه در آستانه طلاق هستند، مداخله جدي كنند. آمارها نشان مي​دهد كه در كشور از 100 ازدواج 24 مورد منجر به طلاق مي​شود. اين آمار در تهران از هر 100 ازدواج 44 مورد و در شميرانات از هر 100 ازدواج 60 مورد به طلاق مي​انجامد. بنابراين اين موضوع يك چالش جدي پيش روي ما ايجاد كرده است.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در كشور يك ميليون و 750 هزار بارداري در سال اتفاق مي​افتد كه از اين تعداد يك ميليون و 530 هزار مورد منجر به فرزندآوري مي​شود و حدود 220 هزار مورد از باروري​ها منجر به سقط جنين مي​شود كه اين موضوع يكي از چالش​هاي جدي پيش روي ازدواج بشمار مي​رود و لازم است براي كاهش آمار سقط برنامه​ريزي لازم را انجام داد.
 
مطلق اظهار كرد: از يك ميليون و 530 هزار نوزادي كه متولد مي​شود حدود 10 در هزار تولد در يك ماه اول زندگي و 15.1 در هزار در سن يكسالگي فوت مي​كنند. كه براي كاهش اين آمارها نيز برنامه​هاي عملياتي مؤثري لازم است. همچنين 19.7 در صدهزار تولد زنده مرگ مادر را در پي داشته است.
 
وي ادامه داد: كاهش ازدواج از ديگر چالش​هاي پيش روي اين امر است. به طور نمونه در بررسي​هاي سال 85 تا 93 مشخص مي​شود كه ميزان ازدواج در كشور در هر سال نسبت به سال گذشته آن كمتر شده و بر اساس آخرين آمارها ميزان ازدواج در سال 93 نسبت به سال 92 ، 40 تا 45 هزار مورد كمتر بوده است.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت عنوان كرد: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوري در كشور از دست مي​رود كه از این میزان، 410 هزار فرصت در بحث زنان ازدواج نكرده، 10 هزار مورد بر اثر فوت همسر و 20 هزار مورد بر اثر طلاق است. 6 ميليون و 600 هزار زن 15 تا 49 ساله در كشور وجود دارد كه هنوز ازدواج نكرده ​اند. همچنين از چالش​هاي مهمي كه در اين زمينه وجود دارد 80 درصد طلاق​هاي صورت گرفته مربوط به افراد زير 30 سال است، همچنین 14.2 درصد در يك سال اول زندگي و 50 درصد در 5 سال اول زندگي اتفاق افتاده است.
 
مطلق در ادامه يكي ديگر از چالش​هاي موجود پيش روي ازدواج را سن مادر هنگام بارداري عنوا كرد و گفت: از شاخص​هاي مهم باروري، قدرت باروري است كه با افزايش سن مادر به ويژه بعد از 35 سال اين قدرت كاهش مي​يابد. بعد از 35 سالگي در خانم​ها بيماريهاي چون فشارخون و ديابت بروز مي​كند.
 
وي افزود: از چالشهاي ديگر مي​توان به افزايش ميانگين زمان تولد اولين فرزند و ازدواج، افزايش قصد تك​فرزندي و افزايش ميانگين بين تولد فرزند اول و فرزند دوم و همچنين فرزند دوم و فرزند اول اشاره كرد. همچنين تأثير آْسيب‌هاي اجتماعي بر ازدواج سالم و تداوم آن از جمله اعتياد و آلودگي به عفونت​هاي منتقله مانند هپاتيت و ايذر نيز از ديگر چالش​هاي كاهش ازدواج است.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت براي رفع معضل كاهش ازدواج و ترويج ازدواج آسان ميان جوانان، رويكردها و پيشنهاداتي را ارائه كرده است كه از جمله اينها تهيه و تدوين محتواهاي آموزشي با تأكيد بر آموزش مهارتهاي زندگي و تدوين محتواهاي جديد بر اساس نياز نوجوانان و جوانان در راستاي خانواده و همسرگزيني، ارتقاي مشاوره​هاي هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تأكيد بر مهارتهاي زندگي، تلاش دستگاه​هاي دخيل در امور فرهنگي در جهت كاهش طلاق و افزايش ازدواج، برنامه​ريزي براي كاهش متوسط سن ازدواج، تعهد دستگاه​هاي اجرايي كشور نسبت به تأمين مقدمات لازم براي ازدواج (اشتغال، مسكن و ...)، ايجاد و تقويت خدمات مشاوره پس از ازدواج با رويكرد حل مشكلات زوجين در ابتداي زندگي زناشويي و پس از آن در دستگاه​هاي مرتبط و همچنين تلاش دستگاه​هاي امور فرهنگي براي ضد ارزش دانستن طلاق در جامعه اشاره كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار