شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹

شوشان: تعداد فراوانی از درختان بلوط اطراف شهرستان دزفول به منظور برق رسانی به عشایر قلع و قمع شد .

دزفول شهری کهن با پیشینه ای چند هزار ساله است و از قدیمی ترین شهرهای استان خوزستان به شمار می رود. این شهب از نظر تاریخی، طبیعی و فرهنگی ویژگیهای برجسته ای دارد. طبق اظهارات کاوشگران غربی در نیم قرن اخیر از جمله والترهینتس آلمانی، آوان؛ نخستین امپراتوری گسترده کشور عیلام (اولین حکومت ایرانی) در محل دزفول فعلی قرار داشته است.

شهرستان دزفول دارای زمستانی ملایم و مطبوع بوده و طبیعت سرسبز آن در اواخر زمستان تا اوائل بهار بسیاردلپذیر است. این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در همه ایام سال به خصوص در ایام نوروز پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

قطع درختان بلوط در سالن کوه برای برق رسانی

از مناظر دیدنی طبیعی این شهرستان می توان به بیشه زارها، رودها و پناهگاه های حیات وحش دز و کرخه اشاره کرد. مناطق کوهستانی شهرستان دزفول علاوه بر مسیر مناسب آن برای ورزش کوهنوردی به جهت داشتن پدیده های جغرافیایی همچون تنگه ها، غارها و آبشارهایی مانند آبشار شوی (با ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر ) بسیار دیدنی هستند.

یکی از مناطق زیبای دزفول که در استان خوزستان می تواند یک پدیده منحصربه فرد به شمار برود وجود کوهی به ارتفاع دو هزار و 650 متر در شمال شهرستان دزفول و در مرز این شهرستان با استان لرستان به نام سالن کوه است است. این کوه یکی از کوه های مرتفع و برفگیر شهرستان دزفول است که علاقمندان زیادی برای ورزش کوهنوردی حرفه ای دارد.

وجود درختان بلوط در این کوه از جاذبه های دیگر این نقطه به شمار می رود که از آن به عنوان یکی از ذخیره گاه های این درختان تنومند در شمال استان خوزستان به شمار می رود که متاسفانه در مدت اخیر برای برقی رسانی به عشایر تعداد فراوانی از این درختان قطع شده اند.

قطع درختان بلوط در سالن کوه برای برق رسانی

بلوط نام نوعی درخت و همچنین میوه آن است که دارای پوستی سخت بود و درخت بلوط یا درخت مازو که عمری طولانی حدود ۵۰۰ سال (گاهی حتی تا دو هزار سال دارد) در ایران بیشتر در دردامنه رشته کوه زاگرس وجود دارد. استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و ایلام دارای جنگلهایی از بلوط هستند که در نوع خود از بی نظیرترین جنگلهای جهان به شمار می روند.

در همین خصوص مدیرعامل انجمن آوان سبز دزفول در خصوص قطع شدن درختان این منطقه عنوان کرد: متاسفانه به منظور برق رسانی در مناطق کوهستانی منطقه سالن کوه برای عشایر تعداد قابل توجهی از درختان منطقه قطع شده اند.

قطع درختان بلوط در سالن کوه برای برق رسانی

امین محراب افزود: این کار بدون اطلاع و کسب مجوز از اداره منابع طبیعی شهرستان دزفول و همچنین بدون توجه به ارزش جنگلهای بلوط که در این مسیر بوده اند اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: به علت نبود پاسگاه و یگان حفاظت منابع طبیعی در این منطقه و همچنین بی توجهی به مناطق تحت کنترل، بعد از قطع درختان بلوط و گزارشهای دوستداران طبیعت و اهالی منطقه شکایتی از جانب اداره منابع طبیعی دزفول بر علیه مسببان این اقدام در دزفول تنظیم شده است.

محراب توضیح داد: منطقه سالن کوه از جمله مناطق برفگیر و صعب العبور شمال دزفول به شمار می رود که در فصل زمستان برفگیر بوده حتی در مواردی مسیرهای دسترسی به این منطقه بسته می شوند.

قطع درختان بلوط در سالن کوه برای برق رسانی

مدیرعامل انجمن آوان سبز دزفول عنوان کرد: برای ما جای سئوال دارد که در صورت بروز اختلال و قطعی برق در این منطقه در فصل زمستان اداره برق دزفول به چه طریقی خواهد توانست این مشکلات را بر طرف کند؟ از طرف دیگر تیرهای برق متاسفانه به وسیله سیم بکسل به دور درختان بلوط مهار شده اند که این نکته نیز از چشم ماموران منابع طبیعی دور مانده است؟


قطع درختان بلوط در سالن کوه برای برق رسانی

محراب اظهار کرد: همچنین نصب غیر اصولی تیرهای برق در طول مسیر باعث شده است که با توجه به شرایط جوی منطقه این تیرها سقوط کنند. عملیات برق رسانی در حالی در این منطقه در حال انجام است که به نظر میرسد با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای این کار (30 میلیارد ریال) ادراه برق می توانست از سیستمهای خورشیدی و بادی برای تولید برق در این منطقه استفاده کند تا هم در ختان بلوط قطع نشوند هم چشم انداز زیبای این منطقه بکر طبیعی بهم نخورد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار