اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۸۶۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
گزارشی از همایش بررسی تبعات سد گتوند/حاشیه های سد گتوند به همایش بررسی تبعات آن رسید
نمایندگان مسجدسلیمان و دزفول در مجلس به ایراد سخن پرداختند و بافاجعه بار خواندن وضعیت مطالعاتی پیرامون پروژه های استان 18 سد موجود در استان را عامل تولید ریزگردها و مصیبت‌های اجتماعی برای مردم خوزستان دانستند.
در همایش بررسی تبعات زیست محیطی و اجتماعی سد گتوند که در روز پنجشنبه در اهواز برگزار شد، شرکت کنندگان به بررسی وضعیت تاثیرات سدگتوند بر محیط زیست خوزستان پرداختند، در این همایش داریوش محجوب مدیر مطالعات سد گتوند و حسنی از مدیران شرکت مهاب قدس ، به طرفداری از پروژه گتوند علیا  سخنرانی کردند و بار دیگر با ارائه آمار و نمودارهایی وضعیت نمک گتوند را  تحت مدیریت خواندند.

 محجوب ضمن برشمردن مزایای سدگتوند آن را همانند سایر سدهای ساخته شده توسط آب نیرو در خوزستان، عامل توسعه بخش کشاورزی استان خواند و با اعلام خبر احداث خط لوله انتقال نمک انباشت شده در  کف مخزن به صنایع پتروشیمی ماهشهر وجود این نمک را یک فرصت دانست که موجب ایجاد ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی  شده است.

 وی افزود:  هم اکنون این صنایع باقیمت 45 هزارتومان در هرتن مشابه چنین محصولی را تامین می نمایند که با استخراج آن از سدگتوند مشکل صنایع پتروشیمی به نمک خالص حل شد.

هم چنین حسنی از مدیران شرکت مهاب قدس نیز با ارائه مطالبی سد گتوند را یکی از عوامل افزایش کیفیت رودخانه کارون اعلام کرد و گفت سخنانی که راجع به جانمایی اشتباه این سد مطرح است صحت ندارد؛ این سد با ته نشسین کردن نمک  آب رودهای شور خوزستان را تبدیل به آب شیرین کرده و کیفیت آب را بهبود می دهد. 

وی عامل شوری کارون را رودهای طبیعی  و پسابهای کشاورزی عنوان کرد و افزود: ما این نمک را به صنایع دیگر منتقل می کنیم و نگرانی در این مورد وجود ندارد.
 
در این همایش  حسین آمیلی  مدیر توسعه نیشکر نیز با ارائه نمودارهایی سخنان سخنرانان قبلی را رد کرد و خواستار پذیرش مسئولیت سد گتوند توسط شرکت مسئولین آب نیرو شد.

 وی درخصوص نمک های مخزن گفت: همه می دانند خط لوله احداثی برای تخلیه نمک کنونی کف مخزن به زمانی نزدیک به نودسال نیاز دارد، حال آنکه روزانه حجم زیادی به این نمک افزوده می شود.

 همچنین، نمایندگان مسجدسلیمان و دزفول در مجلس شورای اسلامی  که مهمانان ویژه این همایش بودند در ادامه به ایراد سخن پرداختند و بافاجعه بار خواندن وضعیت مطالعاتی پیرامون پروژه های استان 18 سد موجود در استان را عامل تولید ریزگردها و مصیبت‌های اجتماعی برای مردم خوزستان دانستند.

عباس پاپی زاده نماینده دزفول با اعلام خبر تحقیق و تفحص از محیط زیست کشور به دلیل ارایه مجوز احداث و آبگیری سد گتوند,گفت: نتیجه این تفحص به دادگاه ارایه و با عوامل برخورد قانونی خواهد شد.

 وی همچنین وضعیت سد کرخه را اسفبار و آنرا عاملی برای تولید ریزگردها دراستان دانست و تأکید کرد: با متخلفان در زمینه صدور مجوزها چه در مساله سد گتوند و چه در مساله سدسازی و انتقال آب از کارون برخورد می کنیم.

 اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان نیز با برشمردن اعتراضات جدی مردم به سدگتوندعلیا و آوارگی روستاییان منطقه ، خواستار  توجه جدی دولت به این موضوع و تحویل گرفتن کنترل این  پروژه از آب نیرو و دادن کنترل آن به استان شد.

این همایش با حاشیه‌های همراه بود؛ آمیلی مدیر توسعه نیشکر هنگام ارایه همایش با ارایه مطالبی گزارشات شرکت آب و نیرو را تلویحا مورد استهزاء قرار داد که با تشویق حضار همراه شد.

با پایان همایش عیسی بزرگ‌زاده ، معاون آب نیرو کل کشور که جزو سخنرانان  این همایش نبود،  خواستار افزایش وقت همایش و ایراد سخنرانی شد که با موافقت برگزارکنندگان همراه نشد اما با هماهنگی نیروهای روابط عمومی شرکت آب  نیرو اقدام به رفتن به روی  سن و  اشغال تریبون کرد که این اقدام با تذکر برگزارکنندگان و اعتراض شرکت کنندگان همراه شد واصرار بیشتر عوامل آب و نیرو در این خصوص با دستور قطع برق توسط برگزار کننده همایش همراه شد.

 مشاجره عوامل آب و نیرو با برگزارکننده موجب اعتراض منتقدین شد و وجانبداری معنوی‌فر معاون اجرایی سد گتوند از بزرگ‌زاده واکنش عده ای از کشاورزان که در سالن حضور داشتند را در پی داشت. منتقدین با غیرواقعی خواندن مطالب ارائه شده توسط مسئولین آب‌نیرو خواستار محاکمه عوامل احداث این سد به دلیل مخفی کاری و فریب افکار عمومی طی سالهای گذشته شدند.

مسئولین شرکت  آب‌نیرو نیز با نمایندگان خوزستان  به مشاجره پرداختند و تعدادی از منتقدین حاضر در این جلسه نیز به حمایت از نمایندگان مردم از مسئولین شرکت مهاب قدس (مشاورجانمایی سد) و آب‌نیرو(مجری طرح) پرداختند.

 نکته جالب و قابل تأمل این همایش  این بود که  مسئولین شرکت آب و نیرو برای نخستین بار اقدام به نمایش عکس هوایی کوه‌های نمکی  درون مخزن سد کردند؛ اقدام بی سابقه  این شرکت در نمایش تصویر کوه‌های نمکی در حالی اتفاق افتاد که پیش از آبگیری این سد محمدحسن معنوی فر معاون اجرایی روژه رسما اعلام کرده بود که کوه‌های نمکی و قله های نمکی در منطقه وجود ندارد و آنچه در رسانه ها گفته می شود ساخته وپرداخته مغرضین است.

منبع: کابان نیوز
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
comment
0
5
comment اون زمان که در خوزستان سد کمتر بود درسته که رودخانه ها طغیان میکردند 2 سه تا آدم از بین میرفت،کمی از خانه ها تخریب میشد ، و فقط با این معضل طغیان، در فصل زمستان دست و پنجه نرم میکردیم ، اونم نه همیشه ،در برخی از سالها که باران فراوان می بارید
امااکنون با احداث سد های فراوان و کنترل طغیان رودخانه ها ، هزینه ی جانی و مالی و تخریب محیط زیستی فروانی می بینیم

نمونه اش گردو خاک در تمام فصول ، آلودگی آب ، خشک شدن رودخانه ، شوری آب ، از بین رفتنه جانوران و ماهی های محلی ،تغییر اقلیم ... و در نتیجه امراض صعب العلاج ، که خسارت مالی فراوانی به دست دولت و مردم گذاشته .
ای کاش همون طغیان رودخانه را داشتیم ،که حالا توش موندیم که چیکار کنیم، قبلا که سد نبود یک بلا بود ،اکنون که سدها احداث شده هزاران بلا بر سره این استان آمده. که ناشی از بی تدبیری است .
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
comment
0
0
comment قطعا مسببان احداث این سد و بالاخص کسانی که جهت منافع شخصی خود و همشهریان خود اقدام به جابجایی محل اخداث سد نموده و این فاجعه زیست محیطی را رقم زدند و حال نیز با دروغگویی سعی بر تعریف پروژه ای دیگر و البته غیرعملی تحت عنوان نمک زدایی سد دارند تا میلیاردها تومان دیگر کاسب شوند، باید به سزای این عمل خود رسیده و روانه زندان شوند چرا که آسیب وارده چه از نظر مالی و چه از نظر تبعات منفی آن که روز به روز به روز در حال افزایش هستند غیرقابل جبران است.
comment
مسجدسلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
comment
0
0
comment جناب دکتر جلیلی عزیز بهتره کمی به فکر بی آبی شهرش باشد که با دارا بودن سد در کنار شهر دچار بی آبی مفرط شده است
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
comment
0
0
comment سو مدیریت وزارت نیرو در مدیریت رودخانه های خوزستان و اصرار بر اجرای طرحهای غیر عقلانی انتقال اب و سدسازیهای بی حساب و کتاب بهشت خوزستان را به جهنمی سوزان بدل کرده است و عوامل این خیانت بزرگ به ملت ایران باید محاکمه شوند.
comment
فكور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
comment
0
0
comment جانمايي سد .... بود وگرنه مشكلي بوجود نمي آمد اگر4كيلومتر بالاتر دردهانه تنگه اي بنام پارحوض اين سد رامي زدند اصبلا به نمك نميخورد اما چون آنوقت ميشد سدلالي ديگر ...و... سهميه اي از آن نداشتند ....
comment
abu
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
comment
0
0
comment سایت محترم شوشان، لطفاً منبع خبر و هم چنین محل برگزاری این نشست رو اعلام بفرمایید. خبرتون در حال حاضر ناقصه، مثلاً مشخص نیست که این جلسه در چه زمان و مکانی برگزار شده؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار