استاندار خوزستان گفت: استان به لحاظ توسعه امکانات، مشابه تمام کشور است و امکانات آموزش و کمک آموزشی بسیاری در استان وجود دارد و این معضل عقب ماندگی تحصیلی باید درون استان حل شود.
عبدالحسن مقتدایی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز (5 خردادماه) در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استان، اظهارکرد: عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا نتیجه آن این باشد. عمق فاجعه مشخص است و خدا را شاکریم که متوجه شدیم مشکل کجا است.
وی با بیان این که در حل مشکلات آموزش و پرورش استان باید مسایل فرهنگی را در نظر گرفت، افزود: برخی مشکلات به مسایل فرهنگی در جغرافیا بر میگردد. بخشی از این مسایل فرهنگی را ما به مردم تحمیل میکنیم و بخش دیگر، مشکلی است که در تمام مجموعه وجود دارد.
مقتدایی بیان کرد: اگر قرار است جمعیت مدیریت شود، یک پدر بیسواد چگونه یک خانواده پر جمعیت را میتواند اداره کند؟ برای حل مشکلات عقبماندگی تحصیلی باید از قالب آموزش و پرورش خارج و مسایل فرهنگی، اقتصادی و امنیت را در نظر بگیریم و همه آنها را به هم متصل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید سهمخواهی را کم کرد، عنوان کرد: زمانی که از تمام بخشهای استان در آموزش و پرورش نیرو وجود داشته باشد، میتوان تمام مشکلات را حل کرد و به آن مناطق که عقب مانده هستند توجه بیشتری شود و سهم عقب ماندگی نیز برای آنها در نظر گرفته شود. یک نسخه فوقالعاده برای این مناطق باید داشته باشیم.
استاندار خوزستان تصریح کرد: اجحاف ملی در حق خوزستان نمیبینم. اینکه ما امکاناتی از مرکز خواسته باشیم و آنها نداده باشند، اینگونه نیست و هر چه هست در درون استان است.
به گزارش خبرنگار ايسنا؛ در اين جلسه گزارشي از طرح پژوهشی درباره وضعيت آموزش و پرورش خوزستان و راهكارهاي توسعه آن ارايه شد که طبق آن استان در شاخصهاي كمي با ميانگين كشوري برابر است اما در شاخصهاي كيفي كمتر از آن است.
همچنین ميانگين رتبه تحصيلي برخي رشته ها در خوزستان بسيار پايين تر از ميانگين تمام كشور است. طبق این پژوهش عدم تعادل در تركيب نيروي انساني، مشکلات موجود در فضاي آموزشي و ساختار قدیمی آن و دو زبانه بودن دانش آموزان از مهمترين مشكلات تحصيلي در خوزستان عنوان شده است.