دکتر مژگان توسلی متخصص زنان و زایمان خوزستان با ارسال مطلبی به شوشان از تبعات منفی سزارین نوشت و بر زایمان طبعی تاکید کرد.

"> مرگ نوزاد اهوازی به خاطر سزارین
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۵

دکتر مژگان توسلی متخصص زنان و زایمان خوزستان با ارسال مطلبی به شوشان از تبعات منفی سزارین نوشت و بر زایمان طبعی تاکید کرد.

 

دکتر مژگان توسلی متخصص زنان و زایمان خوزستان با ارسال مطلبی به شوشان از تبعات منفی سزارین مادران نوشت . در این مطلب آمده است:

انواع زایمان های بدون درد شامل زایمان در آب ، زایمان با کمک وسایل ورزشی و زایمان به کمک دارو است . سزارین  جزو زایمان های بدون درد نیست چرا که منظور از زایمان بدون درد زایمان طبیعی بدون درد است. سزارین نوعی جراحی است که با خود عوارض جراحی را هم در پی خواهد داشت. درصد زیادی از سزارین ها پیشینه قبلی دارد. یعنی چون فرزند پیشین از روش سزارین متولد شده بالاجبار این زایمان  هم سزارین می شود.

متاسفانه تقاضا برای سزارین بسیار بالا رفته حتی خانم هایی که بارداری اول شان است هم تقاضای سزارین دارند که این خود یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه است و به دلیل عدم آگاهی فکر می کنند چون چند دقیقه موقع عمل درد ندارند پس روش بهتری است ولی نمی دانند که  سزارین عوارض و مشکلات بزرگتری به همراه دارد.  فرهنگ سازی باید به گونه ای باشد که  دختران از سنین دبیرستان  تحت آموزش قرار گیرند تا مزایای زایمان طبیعی ، روش های زایمان بدون درد و مضرات سزارین برایشان نهادینه شود.

تا زمانی که ضررهای سزارین از قبیل خطرات بیهوشی ، جراحی در اتاق عمل ،  عوارض جراحی مانند عفونت ، خون ریزی ،چسبندگی رحم و دست کاری که داخل شکم می شود و ... برای زنان مشخص نشوند و به این مضرات آگاهی نیابند نمی توان آمار سزارین را کم کرد.

البته در برخی موارد گاهی اوقات مجبور می شویم مادری را که به قصد زایمان طبیعی آمده سزارین کنیم . این موارد نادر هستند از جمله در مواردی که زایمان پیشرفت نمی کند یا مشکلی برای نوزاد ایجاد می شود سزارین روشی بهتر از زایمان طبیعی خواهد بود.

مثالی را در این زمینه می آورم که مشخص شود سزارین چه ضررهایی دارد :  در بهمن ماه سال گذشته خانمی را با اورژانس به بیمارستان آوردند که حاملگی اولش را با سزارین انجام داده بود. حاملگی دوم اش هفته بیست و هشتم یعنی در آغاز هفت ماهگی با خون ریزی شدید همراه شد. در حالت بیهوشی بود که به بیمارستان رسید.

چسبیدگی جنین به محل سزارین قبلی باعث شده بود که نوزاد در رحم مادر بمیرد. رحم مادر نیز به دلیل  ضررهای سزارین اول  نیز باید در آورده می شد که البته با تلاش توانستیم از این کار جلوگیری کنیم رحم اش را حفظ نماییم.


 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار