اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۰۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
جمال درویش

 سعدی علیه الرحمه بیش از 700سال پیش به موضوع نخبگان توجه داشته است آنجا که میفرماید: سال ها باید که تا یک سنگ اصلی زآفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع عالمی نیکو شود یا شاعری شیرین سخن در این موردحق باشیخ اجل است.

 اینطور نیست که یک روز صبح چشم باز کنیم و ببینیم در شهرمان 5 یا 10 یا 20 نخبه از آسمان بر زمین افتاده نکته بعد اینکه هر کسی را به صرف حضور در جلسات سیاسی یا احیانا چند کلمه افاضه فرمودن نمیتوان نخبه دانست.

 برای نخبه شدن چتد صفت اصلی وفرعی لازم است که جسارتا به صفات اصلی آن اشاره می کنم تا برای خود حقیر و برخی دوستان سنگ محکی باشد.

 1-داشتن اراده ای قوی جماعت نخبه وقتی طالب چیزی هستند برای تصاحب آن از هزینه های سنگین مالی،جانی وحتی آبرویی ابایی ندارند

2-نخبگان خستگی ناپذیرند و پر تلاش، کمتر از دیگران استراحت میکنند و بیشتر از دیگران کار می کنند.

3-هوش از ویژگیهای اصلی یک نخبه است هوش یعنی قدرت پی بردن به روابط اشیاء و تحولات محیط اطراف نخبه باید شامه تیزی داشته باشد و موقعیت ها را خوب تشخیص دهدکسی که به وقت سکوت فریاد میزند یابه وقت فریاد سکوت میکندبه وقت جنگ می نشیند و به وقت صلح بر طبل جنگ میکوبد!!!ازهوش کافی برخوردار نیست.

 4-عقل ،عقل غیر از هوش است عقل بیشتر بار اخلاقی دارد قدرت نگهدارنده انسان از اشتباه وگناه آدم عاقل احساسی و هیحانی عمل نمیکندعقل حتی با تدبیر هم یکی نیست بلکه عقل نتیجه تدبیر است تدبیر یعنی عاقبت اندیشی و آدمی که عاقبت اندیش باشد عاقل است.

5-شجاعت ، شجاعت در ایجاد تغییر صرف داشتن میل به اصلاحات کسی را نخبه نمیکند بلکه باید اندیشه اصلاحی و مهمتر از آن شجاعت لازم برای عمل اصلاحی داشت وگرنه کیست که نداند ناصرالدین شاه قاجار هم میل به اصلاحات داشت !!

 اینگونه افراد نخبه با این اوصاف که برشمردم یکشبه بوجود نمی آیند پس مثل طلا و جواهر با ارزشند و نباید به آنها بی اخترامی کردخوب بنا نیست نخبه ها همیشه دور از قدرت باشند گاهی یک نخبه مدیر میشود تکلیف جیست باید به گناه مدیر شدن سیبل حملات بشودو نخبه بودنش به فراموشی سپرده شود.

هرچند باز به قول شیخ اجل نه هرکه چهره برافروخت دلبری داندهرمدیری هم به صرف تکیه زدن بر کرسی مدیریت جامعه نخبه نیست حداقل در جامعه ما اینطور است اما در میان مدیران جامعه هم افراد نخبه کم نیستندنبایدبه گناه وصل شدن به بدنه قدرت به آنها جفا شود.!!!


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
comment
0
0
comment مرسی عالی بود http://digiemc.com/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار