اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۰۷۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۸
باور اعتقادی مردم شوشتر به مقام صاحب الزمان یک امر تاریخی و ریشه در فرهنگ ایمانی آنها دارد ، این باور ارزشمند سینه به سینه با رویت معجزات و کراماتی که در میان اهالی نقل می شود و به نسلهای دیگر انتقال گردیده است بیش از هر روز استحکام می یابد و زائران بسیاری را بسوی خود می کشاند و به جامعه معنویت می بخشد . مراسم چله گرفتن که از سنتهای دیرین مردم است و هر دردمندی به مدت چهل هفته هر سه شنبه (روز دیدار مومنین با حضرت ولی عصر(عج) در آن مکان) به زیارت منبری که منتسب به صاحب الزمان است مشرف می شوند و نماز می خوانند هنوز مرسوم و رایج است و ازشهرها و روستاهای اطراف برای ادای این امر رهسپار مقام می شوند .

از جمله برنامه های با شکوه دیگر برگزاری مراسم نیمه شعبان است که از آن به (نیمه برات ) نام می برند واز سالیان دور اجتماع عظیم مردم به امید یافتن برات و بیتوته در آن مکان تا اذان صبح همراه با مناجات و استغاثه در انتظار منجی یک باور و امری مرسوم بود که خودجوش انجام می گرفت و صدای دعای فرج و زیارت نامه در این شب عزیز از اطراف بسیار به گوش می رسید و حالت معنویت خاصی داشت ، هر کس برای این روز خود را مسئول می دانست وجمعیت شوشتر در شب نیمه برات حتی به دوبرابر افزایش می یافت و هر کس گوشه ای را با خانواده برمی گزید و اتراق می نمود و دعا و زیارت نامه اش را می خواند و البته جوانانی هم بودند که در گوشه ای به شادمانی می پرداختند و هر امری در آن مکان حکایت از اعتقاد به انتظار فرج داشت و هرکس به ظن خویش یار می شد و به امید گامی برمی داشت .

مفهوم انتظار درفرهنگ شوشترسرشار از اميد و نويد است و شوشتریها با این مراسم و باور تاریخی می توانستند و مي توانند بسياري از نارساييها و بي مهريهاي روزگار را جبران كنند تا بكارگيري صفت دارالمومنين نه بعنوان يك نام و ميراث تاريخي بلكه يك خصيصه شخصيتي و مستمر بر شوشتر پر فروغ تر ديده شود ،جشن نيمه شعبان اقتدار و صلابت منتظران مهدي آل محمد (عج) است و اقيانوس بركتهاست و هر شناگري قابليت شناگري در اين اقيانوس را ندارد و اين قابليتها با دعا و ذكر و نماز به دست مي آيند و فضايي را متبرك مي سازند ، نيمه شعبان شوشتر اوج اطاعت است از ره آورد این برنامه معنوی علاوه بر رونق و نشاط اجتماعي ، خودباوری جوانان و ایجاد امیدبه آينده را رقم مي زندو موجب همگرايي و وحدت مي شود ومشارکت جمعی را فراهم مي آورد ومي تواند نگاه مسئولان و مدیران بالادستی را به این امر معطوف سازند تا از يك مطالبه محلي به مطالبه عمومی و ملی تبديل گردد كه پاسخ به مطالبات ملي ضمن رضايتمندي تاثير مستقيم در تغيير رفتار خواهد داشت .

ضرورت گسترش فرهنگ مهدوي در شرايط كنوني بيش از هميشه احساس مي شود لازم است نخبگان فرهنگي ،مسئولين امر و فرهنگ دوستان متدين سراسر استان جهت توسعه فضاي مقام صاحب الزمان و تدوین برنامه کلان اجرایی به منظور برگزاري رويداد عظيم فرهنگي جشن انتظاردر شوشتر قدمهاي محكم بردارند و ظرفيت سازي كنند همانگونه که در مشهد اردهال و مراسم قالیشویان و یا در مسجد جمکران صورت پذیرفت ! اهالی ، ساکنان و دوستداران خوزستان براي ورود به تقويم فرهنگي لازم است همت كنند و دراین جهت از هيچ تلاشي فروگذار ننمايند و مسير اجرا را هموار سازند
اقداماتي كه بايد در اين راستا انجام داد :

1- همدلي وهمراهي همه اقشار براي عملياتي كردن طرحها

2- تشكيل دبيرخانه اي ثابت است كه با فعاليت مستمرو تعامل اجتماعي با سازمانهاي مردم نهاد بتواند اساسنامه اي تنظيم وبراي ثبت در برنامه هاي ملي اقدام كند

3- برگزاري فراخوان خاطرات و كرامات به منظور انتشار و در دسترس مردم و زائران قرار دادن 

4- درنظر گرفتن تسهيلات براي زائران شهرستاني و ايجاد مراكز رفاهي

5- تفكيك امور مربوط به دفن اموات از امور مقام صاحب الزمان

6- انتخاب هيئت امناي ملي يا استاني با نظر دبير خانه مربوطه

7- تدوين و تعريف طرح جامع برنامه اجرايي و توسعه فضاي مقام صاحب الزمان

8- گنجاندن برنامه نيمه شعبان شوشتر در تقويم فرهنگي استان

9- برگزاري همايشهاي بين المللي در شوشتر

10- ايجاد موزه اي از آثار معنوي در كنار مقام صاحب الزمان

نگاه به جشن نيمه برات در شوشتر بعنوان برنامه اي ملي مي تواند علاوه بر تقويت فرهنگ مهدويت و معنويت بخشي اجتماعي مزاياي بسياري براي خوزستان بالاخص شهرستان شوشتر داشته باشد كه از جمله اين امتيازات :

· رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال

· توسعه هاي راهها

· شكوفايي و خودباوري اجتماعي

· حفظ و احياي ارزشهاي ديني و تاريخي

· بهره مندي بيشتر از ظرفيتهاي ملي

· معرفي بيشتر و بهتر هويت و فرهنگ شوشتر

· گامي در جهت ايجاد فرمانداري ويژه يا ارتقا درجه شهرستان

· افزايش ظرفيتهاي اقتصادي و تجاري و گردشگري

امسال هم نيمه شعبان آمد و رفت و مولا نيامد و مانند همه سالها مراسمي برگزارشد ،جشن انتظار در شوشتر بخشي از هويت اين ديار است و اما مسئولاني كه بايد زمينه ساز ظهور باشند نيز نيامدند! نماينده معزز ولي فقيه و امام جمعه اهواز حضرت آيت الله موسوي جزايري تشريف آورده بودند اما به دليل عدم برنامه ريزي مناسب جماعت حاضر از بيانات ايشان نتوانستند بهره مند شوند و اين فرصت ارزنده هم از دست رفت ! صدا و سيما نيز به پخش سخنراني امام جمعه محترم شوشتر بسنده نمود و اشاره اي اندك به جايگاه مقام صاحب الزمان شوشتر ننمود وبرنامه قطع گرديد!

جشن انتظار درنيمه شعبان سال 94 هم گذشت و برگي ديگربه تاريخ اين دياربراي قضاوت نسل بعد افزوده گشت و شناسنامه ما كهنه تر شد ولي آينده پيش رو را بايد در نظر داشت و از فرصتها بهره ممكن را برد و بابررسي برنامه هاي اجرايي به دقت عملكرد ها مورد ارزيابي قرار گيرند و آسيب شناسي شوند تا با تقويت نقاط قوت در رفع نقاط ضعف و تبديل به احسن اقدام گردد .

شوراي شهر با همكاري اهالي رسانه بعنوان برآيند انديشه مردم بايد در اين مقوله جديت بيشتري نمايد و افكارعمومي را به اين سو ترغيب و ضرورت فراگيري موضوع را جا بيندازد و براي شناساندن اين ظرفيت از امروز ورود كند
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
comment
0
1
comment اين هم يك پيشنهاد خوبي است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
comment
0
2
comment قابل توجه استاندار محترم خوزستان و مديركل اوقاف
comment
محمدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
comment
0
1
comment براي ملي كردن اين رويداد فرهنگي ايجاد دبيرخانه ثابت امري ضروري و لازم است
comment
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
comment
0
0
comment حاجي جان كدام شوراي شهر؟
comment
احمدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
comment
0
2
comment اين مطلب موجب گرديد تا شهرداري شوشتر به دليل توجيه اقدامات خود در كم كاري و عدم توجه به جشن نيمه شعبان .... خود را عزل كند و تقصيرات را به گردن او بيندازد !! بايد به شيوه بهتري عمل گردد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار