شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۷

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند اختلال در حفظ تعادل، سالمندان باید حداقل روزانه 20 دقیقه پیاده روی کنند.

دکتر علی اصغر ارسطو در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: افتادن و زمین خوردن شایع ترین مشکلی است که سالمندان با آن مواجه هستند. این مساله معمولا به دلیل اختلال در حفظ تعادل اتفاق می افتد که علت آن مشکلات خاص فیزیولوژیک در سالمندان است.

وی افزود: در فاصله سنی 30 تا 80 سالگی قدرت عضلانی افراد مخصوصا در اندام تحتانی به میزان 40 درصد کاهش می یابد، به همین دلیل دامنه حرکتی عضلات کاهش می یابد و بدن در دوران سالمندی مستعد بروز اختلالات حرکتی می شود.

ارسطو با بیان اینکه در دوران سالمندی انعطاف پذیری بدن کاهش می یابد، تصریح کرد: انجام تمرینات بدنی مناسب می تواند مشکلات دوران سالمندی را به تاخیر انداخته و در حفظ سلامتی بدن به افراد کمک کند. انجام تمرینات ورزشی علاوه بر اینکه موجب تقویت عضلات در دوران سالمندی می شود، در بهبود وضعیت تعادل بدن در این دوران نیز موثر است.

این متخصص فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: انجام تمرینات مقاومتی در تقویت عضلات موثر است؛ این تمرینات حداقل باید دو بار در هفته و به صورت مستمر انجام شوند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که برای ورزش نمی توان سن خاصی را مشخص کرد و همه افراد باید از بدو تولد تا پایان زندگی ورزش کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: کاهش توانایی بدن در حفظ تعادل در دوران سالمندی امری طبیعی است و برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از طریق ورزش مستمر، عضلات بدن تقویت شوند و فرد انعطاف پذیری و چالاکی خود را حفظ کند. انجام حرکات کششی برای افزایش انعطاف پذیری بدن موثر است.

ارسطو گفت: سالمندان باید روزانه حداقل 20 دقیقه پیاده روی کنند؛ همچنین افرادی که از عارضه زانودرد رنج می برند، هنگام پیاده روی باید از زانوبند استفاده کنند. اسفاده از کفش استاندارد و انعطاف پذیر نیز بسیار مهم است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار