اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
آنچه که امروز در استان خوزستان  شاهد آن هستیم وجود انواع تبعات مختلف سد گتوند و متضررین و شاکیان حقیقی و حقوقی حاصل از وجود و گسترش این نوع تبعات است. در این راستاء، ضرورت بررسی تبعات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و غیره سد گتوند از منظرگاه قانون گذاران و حقوق دانان به طور مبرم حس می شود.

اگرچه وجود مشکلات فنی سد گتوند از زبان مسئولین وزارت نیرو و تبعات زیست محیطی سد گتوند از زبان مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست اعلام و تائید شده است ولی جنبه های قانونی و قضائی تبعات سد گتوند مورد غفلت و عدم اهتمام جدی قرار گرفته است.   

حقوق و شکایت متضررین حقیقی و حقوقی از وجود و گسترش تبعات سد گتوند مقوله ای است که نیاز به توجه خاص و مبرم از طرف مسئولین ذی ربط دارد. عملکرد وزارت نیرو و شرکت های متولی و مشاور سد گتوند باید تحت بررسی قانونی و قضائی دقیق و شفاف انجام گیرد تا رسیدگی به حقوق متضررین و شاکیان از وجود تبعات غیر کارشناسی سد گتوند به عنوان یکی از مقولات اصلی فاجعه اسفبار سد گتوند مطرح گردد.

همکاری چند بعدی تنگاتنگ، کارشناسانه و هدفدار ما بین نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین قضائی استان خوزستان می تواند زمینه لازم را جهت ایجاد قانونمندی و پیگیری قضائی لازم در جهت شفاف سازی اثرات تبعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد نماید. شفاف سازی مخاطرات سد گتوند و عملکرد مرتبط وزارت نیرو از منظرگاه قانون گذاران و حقوق دانان زمینه لازم را جهت اجرای هر نوع حکم قضائی برای رسیدگی به حقوق و رفع ضرر متضررین و شاکیان حقیقی و حقوقی فراهم می نمائید.

از مهمترین اثرات موجود همکاری ما بین قانون گذاران و حقوق دانان در بررسی تبعات مخاطره انگیز سد گتوند ایجاد امنیت فکری برای مردم و شرکت ها و سازمان های موجود در استان خوزستان و حتی راهکاری برای امنیت بیشتر در انجام هر نوع طرح اقتصادی در استان خوزستان می باشد.
فراتر از فاجعه سد گتوند، همکاری ما بین قانون گذاران و حقوق دانان زمینه همکاری را جهت جلوگیری از تبعات سد سازی در استان خوزستان مهیا می نمائید و حتی زمینه قانون مندی لازم و رفع هر نوع خلاء قانونی و قضائی را ایجاد می کند. حتی فراتر از مقوله کنونی معضلات سد گتوند و سدسازی در خوزستان، زمینه را برای هر نوع فاجعه آتی حاصل از سدسازی و عملکرد وزارت نیرو فراهم می نمائید.

سمینار علمی بررسی راهکارهای قانونی و قضائی جلوگیری، رسیدگی و حل تبعات سد گتوند به عنوان یکی از خروجی های کنفرانس ملی رودخانه کارون، توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند در مرداد ماه 1394 با حضور قانون گذاران، حقوق دانان، دانشگاهیان و پژوهشگران در اهواز برگزار می گردد.
بررسی چند بعدی حقوق متضررین و شاکیان حقیقی و حقوقی و راهکارهای رسیدگی به حقوق متضررین و شاکیان از منظرگاه قانون گذاران و حقوق دانان از مهمترین موضوعات سمینار می باشد.   
در این سمینار نمایندگان مجلس شورای اسلامی خوزستان، حقوق دانان، دانشگاهیان و پژوهشگران شرکت، سخنرانی و به تبادل نظر می پردازند. 
در حقیقت این سمینار نقطه عطف شروع همکاری بین قانون گذاران و حقوق دانان در بررسی فاجعه اسفبار سد گتوند، سدسازی خوزستان و سد سازی می باشد. جالبتر اینکه، نگرش به تاثیر مثبت وجود رابطه ما بین قانون گذاران و حقوق دانان می تواند شیوه و راهکار موثر در نگرش به حل معضلات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار