شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
رئیس مرکز بهداشت استان: موضوع آلودگی آب شرب اهواز به عامل بیماری وبا قویا تکذیب می شود و شبکه توزیع آب شرب اهواز بطور مستمر مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار وب دا خوزستان، سومین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان روز یکشنبه 24 خرداد ماه 94 با حضور مهندس فرج اله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استاندار، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس مخمل زاده مدیر کل امور اجتماعی استانداری، دکتر شکراله سلمان زاده سرپرست مرکز بهداشت استان و همچنین مدیران و نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی عضو کارگروه در محل استانداری خوزستان تشکیل شد.
 

از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست، ارائه گزارش روسای کمیته های کارگروه بهبود تغذیه و امنیت غذایی، وضعیت بیماریهای منتقله از آب و غذا و پیگیری برخی از مصوبات قبلی از جمله موضوع ساخت بازارچه ها، ساماندهی دستفروشان، کشتارگاه های صنعتی و... می باشد.
 
در این نشست دکتر سلمان زاده به تشریح کمیته های مختلف کارگروه بهبود تغذیه و امنیت غذایی پرداخته و اظهار داشت: همه دستگاه ها به نوعی در موضوع امنیت غذایی دخیل هستند ولی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد می توانند نقش مهمی را در این رابطه ایفا نمایند.
 
وی افزود: نوع غذایی که سر سفره مردم قرار می‌گیرد باید به میزان کافی کالری مناسب را تامین کند و در عین حال باید بتواند ریز مغذی‌ها را نیز به بدن برساند و در همین راستا باید تعریفی برای سبد غذایی مطلوب ارائه گردد که خوشبختانه در این زمینه اقدامات موثری در وزارت بهداشت در حال انجام است.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه سپس به تفاوت مقوله ایمنی غذا و امنیت غذا اشاره کرده و بیان نمود: ایمنی غذا با امنیت غذایی متفاوت است، ایمنی غذا يعني اینکه مواد غذايي که به مردم مي‌رسد و مصرف مي‌شود، بايد کاملا سالم و قابل‌اعتماد باشد در حالیکه امنیت غذایی دسترسی کافی و مستمر مردم به مواد غذایی است.
 
دکتر سلمان زاده در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گرمی هوا و احتمال شیوع بیماریهای روده ای در این برهه زمانی پرداخته و گفت: هر ساله در این منطقه جغرافیایی و با توجه به وضعیت آب و هوایی در اواخر بهار و پاییز احتمال شیوع بیماریهای روده ای افزایش می یابد و معمولا این بیماریها بصورت اسهال تظاهر پیدا میکنند. باید توجه داشته که اغلب این بیماریها ویروسی و خود محدود شونده هستند. برای پیشگیری از ابتلا به اینگونه بیماریها افراد باید نکات بهداشتی از قبیل شستن صحیح دستها، شستن سبزیجات و... را رعایت و از خرید آب و مواد غذایی از دستفروشان و دوره گردها به شدت پرهیز نمایند و در صورت ابتلا نیز باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند تا هم مورد درمان قرار گرفته و هم در صورت نیاز با انجام آزمایشات مربوطه عامل بیماری مشخص گردد.
 
سرپرست مرکز بهداشت استان سپس به شایعات اخیر منتشر شده در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در خصوص آلودگی آب شرب اهواز به عامل بیماری وبا اشاره کرده و گفت: این موضوع قویا تکذیب می شود، آب شرب اهواز فاقد هرگونه آلودگی میکروبی است و شبکه توزیع آب شرب اهواز بطور مستمر و منظم مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.ر/ه

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار