شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳

يك استاد دانشگاه با تاكيد بر لزوم توسعه باغات گفت: باغات و توسعه آنها نقش مهم و موثري مي‌تواند در طرح توسعه بخش كشاورزي داشته باشد.

نوراله معلمي در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: يكسري زمين‌هاي در سطح استان وجود دارد كه  مناسب كشت محصولات زراعي نيست اما در عوض از آن‌ها مي‌توان براي توسعه باغات بهره برد.

وي افزود: با توجه به اهميت مساله توسعه باغات، در حال حاضر سازمان جهاد كشاورزي طرح‌هاي بسيار خوبي در مسجدسليمان، لالي، انديكا، ايذه و باغملك براي توسعه باغات ميوه دارد و براساس اين طرح ها زمين‌ها يا تپه‌هايي كه پستي و بلندي دارند از طريق سيستم آّبياري تحت فشار به زير كشت درختان ميوه رفته است.

معلمي تصريح كرد: مي‌توان در كنار توسعه درختان ميوه و افزايش توليد ميوه، كارخانه‌هاي فرآوري ميوه را ايجاد و فرصت اشتغال را براي افراد بيكار فراهم كرد.

وي عنوان كرد: در مجموع توسعه باغات موجب رونق اقتصادي مي‌شود و ما در توليد محصولات باغي بايد توليد با محور صادرات را مورد توجه قرار دهيم. تبديل اراضي به باغات موجب جلوگيري از فرسايش خاك و تعديل دما در مناطق مربوطه خواهد شد.

معلمي بيان كرد: در حال حاضر در نزديكي قلعه تل باغات انار در حال توسعه است. اگر اين درختان توسعه پيدا كنند مي‌توان در كنار آنها كارخانه‌اي براي توليد كنسانتره انار ايجاد كرد.

وي اظهار كرد: براي توسعه باغات به امكانات و بررسي‌هاي اوليه‌اي نياز است. قبل از كشت گونه‌اي جديد در هر منطقه، بايد اولا گونه ميوه با شرايط آب و هوايي آن منطقه سازگاري داشته باشد و خاك آن منطقه و وضعيت تامين آب و برق مورد بررسي قرار گيرد.

معلمي گفت: ميزان درآمدزايي يك هكتار باغ نسبت به يك هكتار زمين زراعي مثلا گندم بيشتر است و در باغات نيز نسبت به زمين‌هاي زراعي محصول بيشتري توليد مي‌شود. وجود اين مزيت‌ها موجب شده كه كشاورزان در حال حاضر به سمت توسعه باغات و باغداري گرايش پيدا كنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار