اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۲۴۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
هومن بهزاد فر
 همه ما کم و بیش داستان طوطی بازرگان را در مثنوی معنوی مولانا یا خوانده و یا شنیده ایم  داستانی پندآموز که به ما می آموزد جانواران و بخصوص پرندگان باید آزادانه و در طبیعت وحشی زندگی کنند ؛اما چه کنیم که دیگر نه مولانایی هست که به ما بیاموزد نه آن بازرگان وجود دارد. 

ایرانیان از دیر باز با آن تمدن کهن در مرام و معرفتشان احترام به حیوانات امری نهادینه بوده و از همه مهم تر در دین مبین اسلام احترام به حیوانات مکررا توصیه شده .چنانکه حضرت امیر المومنین علی (ع) می فرماید: به خدا سوگند اگر اقالیم هفت گانه را به من ببخشند و در مقابل آن از من بخواهند که پوست جویی را از دهان مورچه ای بیرون بکشم .هیچگاه چنین ظلمی را مرتکب نخواهم شد.

(نهج البلاغه :خطبه 224).مولای ما برای کوچکترین و کم وزن ترین مخلوق خدا بیشترین احترام را قائل است و در کتاب وزین نهج البلاغه از آن نام می برد.اما چه بر سر ما آمده که برای هوا و هوس خود و گاهی هم به اصطلاح برای پر کردن خلاء تنهایی و یا افاده های آنچنانی و به قول فرنگی ها کلاس بالا، حیوانات را اسیر کرده و درون یک قفس گذاشته و در بدترین شرایط و ظالمانه ترین شکل ممکن از آنها نگهداری می کنیم و چه بسا به این روش ظالمانه افتخار هم می کنیم که من فلان پرنده منحصر به فرد با فلان قیمت را در قفس خانه ام دارم.

آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که در خلق و آفرینش این جانداران حکمتی نهفته است که قطعا باید آزاد باشند تا رسالتی که در به عهده اش گذاشته شده را جامعه عمل بپوشاند؛ همه این جانداران در خدمت چرخه طبیعت و اکوسیستم هستند و در نهایت سود آن را اشرف مخلوقات می برد؛ و نبود این جانداران در اکوسیستم به چالش کشیدن دیگر مخلوقات است .

حال اگر کمی همت کرده و به مرکز شهر خودمان اهواز بروید و به یکی از چند فروشگاه فروش حیوانات سری بزنید با وضع فاجعه باری مواجهه خواهید شد؛ حیواناتی را خواهید دید که در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعتIUCN قرار دارند و با شکلی بسیار بد و در شرایط نامطلوب دما و رطوبت قرار دارند و بدتر از آن دوزیستانی را خواهید دید که برای زندگی و زنده ماندن به شرایط آب و هوای منطقه کارائیب و تغذیه از گیاهان آن منطقه نیاز دارد ، پس سرنوشت این بی نوایان روشن است.

در نهایت تسلیم مرگ می شوند.اما از این بدتر هم وجود دارد؛ در این شهر پرنده فروشی هست که به قول فروشگاههای اطراف حدود 15 سال است که فقط 9 شب تا 12 شب فروشگاه خود را باز کرده و در این وقت به خرید و فروش می پردازد. بسیار جای تامل است که این پرندگان بیچاره چه گناهی کرده اند که سالهاست آنها را از حق طبیعی خود ؛ پرتوی روشنی صبح و آفتاب لذت بخش محروم نموده اند؛ وقتی سرکی به داخل فروشگاه میزنی می بینی که تقریبا 12 متربع مساحت دارد و از دحام چند صدتایی پرنده،سنجاب و .....، اما نه از تهویه خبری است و نه از سیستم خنک کننده وحتی درزی که بعد از بسته شدن مغازه مختصر هوای از آن جا رد و بدل شود هم وجود ندارد. پس در این هوای گرم 50درجه تابستان این حیوانات تنها و بی کس چه می کند؟!!

آری ای برادر عده ای فقط به فکر پرکردن جیب خود هستند و با فروش غیرقانونی حیوانات قاچاق که معلوم نیست چگونه و به شکل از قاره ای دیگر پا به اینجا نهاده اند پول کلان در کیسه خود می کنند و بعضا امراضی چون آنفولانزای مرغی و .... را هم بعنوان پیش کش طبیعت در جان مردم می کنند و عده ای دیگری نیز به فکر فیس و افاده خود بوده و مبالغ هنگفت برای لذت داشتن حیوانکی می پردازند.

اما این متولیان امر و مراجع ذیصلاح هستند و در رآس آنها سازمان محیط زیست که با توجه به رسالت قانونی خود باید حق و حقوق این بی زبانان معصوم را از سودجویان طلب کنند و این مخلوقات بی دفاع را به دامان طبیعت بازگردانند تا در آینده زانوی غم بغل نکنیم و هی نگوییم فلان جانوار ایرانی منقرض شد و فقط عکسش مانده تا آن هم حفظ نمادی بر پیراهن ورزشکاران شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
comment
comment
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
comment
1
0
comment این مطلبی که آقای بهزادفر نوشتند خیلی بجا و درخور تحسین می باشد و کمتر جایی به این نکات پرداخته می شود ممنون
comment
براتی فر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
comment
1
0
comment با توجه به گرمای شدید و شیوع بیماریهای خطرناک دست اندکاران بهداشت باید این مکان ها را بازدید وبررسی کننند.
با تشکر از آقای بهزاد فر
comment
نوشادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
comment
0
1
comment آقای بهزادفر
مشکل ریزگردها و انواع سرطان - مشکل غارت رودخانه و امنیت حل شده دیگه که شما به تنها مغازه پرده فروشی گیر دادی
واقعا که
comment
بهار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
comment
0
1
comment دوست عزیز حالاما تمام مشکلاتمان حل شده الا همین یک مورد خیلی موارد و مسائل دور ور ما است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
comment
0
0
comment سلام. دقيقا پانزده ساله كه مجريان امر مطلع هستند و كسي كاري نميكنه! ميدونين چرا؟! به اين علت كه هنوز مشكل خاصي پيش نيومده! ما وقتي به فكر ميفتيم كه فاجعه و بحران بشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار