شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۹
مراسم تشییع پیکر 270 شهید دوران دفاع مقدس، این بار حال و هوای دیگری داشت، زیرا 175 تن از این شهدا، غواصان اسیر دست بسته ای بودند که به دست بعثیان مظلومانه به شهادت رسیده بودند؛ اما در این میان، سخنان یکی از افرادی که به عنوان سخنران فرعی در این مراسم دعوت شده بود، آکنده از توهین به دو تن از مقامات بالای کشور بود.

به گزارش «تابناک»، در فایل صوتی و تصویری مراسم تشییع 270 شهید، از سخنان یکی از سخنرانان ـ که گفته می شود یکی از مداحان کشور است ـ توهین به شخص رئیس مجلس  استنباط می شود.

بنا بر این گزارش، وی در اظهاراتی در ارتباط با سفر یکی از زنان دیپلمات اروپایی که با پوششی نامناسب به ملاقات رئیس مجلس شورای اسلامی آمده بود، رئیس مجلس را بی غیرت و خاک بر سر خطاب می کند.


هر از چند گاهی در رسانه ها‌ گروهی یا برخی تریبون ها، شاهد اظهارنظرهای تند برخی احزاب، گروه‌ها و افراد علیه یکدیگر هستیم، به نحوی که عده‌ای هر که را تشخیص دهند در حکم انتقاد تخریب می‌کنند، ولی در چنین مراسم ملی که شهدا نماد وحدت آفرین هستند، توهین به سران کشور، جای تعجب دارد!

مرز میان تخریب و انتقاد سازنده روشن است. رهبر انقلاب نیز بارها بر این نکته تأکید کرده اند که مواظب باشید به جای انتقاد تخریب نکنید. برای مثال ایشان در خطبه های نماز عید فطر در سال 85 بیان می دارند: «آن كسانى هم كه دستى در تبليغات دارند، فضاى سياسى كشور را آشفته نكنند؛ بدگويى از اين، اهانت به آن، معارضه‌ى جناح هاى سياسى با هم. مردم چه تقصيرى كرده‌اند كه بايستى ذهن آنها به خاطر انگيزه‌هاى مختلف سياسىِ اشخاص و گروه ها و جناحها و مجموعه‌ها، آشفته و مغشوش شود؟» (خطبه‌‌هاى نماز عيد سعيد فطر02/08/85)

نقد و انتقاد و مخالفت با سیاست های دولت های مختلف و حتی اظهار آن در جلسات علنی و اجتماعات حق هر شهروندی است و نمی توان کسی را از ابراز مخالفت یا انتقاد از سران مملکت برحذر داشت؛ اما اظهارنظر و مخالفت هم خود آیین و چهارچوب هایی دارد که در صورتی که از سوی افراد رعایت نشود، به چشم بر هم زدنی تبدیل به توهین و تخریب می شود.

اینکه در یک تریبون عمومی به جای نقد سیاست های مجلس، به آنان توهین می شود، مسیری را باز خواهد کرد که آینده چندان خوشایندی را نمی توان برای آن متصور بود. این در حالی است که توهین به سران مملکت هر شهروند دیگری، جرم تلقی می شود و کسانی که به ویژه در تریبون های عمومی و در مراسمی که چشمان همه جهانیان به آن خیر شده است، عملا و علنا، به سران مملکت توهین می کند، قابل پیگرد قانونی هستند.

به نظر می رسد، لازم است  دستگاه های مسئول با دقت و سرعت، پیگیر این مسأله باشند و گزارش آن را به افکار عمومی بدهند، زیرا اگر باز هم پرده دری در این کشور باب شود، باید منتظر ایجاد شکاف هایی در بین مردم باشیم که ترمیم آن به سادگی امکان پذیر نیست. فایل هایی از سخنرانی شخصی که گفته می شود مداح است در سایت های مختلف منتشر شده است. بعید است شناسایی هویت این شخص برای مقامات مسئول کار چندان دشواری باشد.

بنابراین دست اندرکاران این گونه مراسم باید برای حفظ شأن شهدا و همچنین حفظ انسجام و وحدت ملی در دعوت از افراد برای حضور در جایگاه ویژه مراسم دقت بیشتری انجام دهند، چون شاید هر سخن بیجایی، باعث شود که عکس شهدا را ببینیم، ولی عکس شهدا حرکت کنیم. شهدا بی رنگ بودند؛ اما برخی رفتار ما نشان از رنگی بودن دارد.




comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
comment
1
1
comment هر وقت با هتاکان به علی مطهری در شیراز برخورد شد با اینها هم برخورد میشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار