اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
یک کارگردان تئاتر:
 یک کارگردان تئاتر معتقد است: مردم خوزستان با هنر نمایش تئاتر بیگانه اند و یکی از عوامل آن نبود حمایت از سوی مسئولان دستگاه های هنری و فرهنگی است.

محمد پرتوافکن که نمایشنامه خوانی 'ملودی شهر بارانی'اثر مرحوم 'اکبر رادی' را در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در تالار آفتاب اهواز روی صحنه برد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در خوزستان آنگونه که باید، مسئولان مربوطه از هنر تئاتر حمایت نمی کنند و تنها علاقه و پشتکار هنرمندان و دست اندرکاران است که کار را پیش می برد.

وی اضافه کرد: در خوزستان هنرمند حرفه ای که معیشت خود را از راه بازیگری به دست آورد وجود ندارد اما بی شک برخی از هنرمندان این استان با وجود این که از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارند دست کمی از هنرمندان پایتخت نشین ندارند و شاید بازی های بهتری از هنرمندان صاحب نام هم ارایه دهند.

پرتوافکن گفت: در خوزستان هنرمندان کلاسیک و برجسته ای داریم که مفهوم هنر را به خوبی می دانند اما از هنر خود هیچگونه درآمدی ندارند.

کارگردان نمایشنامه ملودی شهر بارانی به فرم نمایشنامه خوانی و جدیت در کار تئاتر اشاره کرد و گفت: فرم نمایشنامه خوانی اگر به صورت جدی برگزار شده و بتواند مفهوم را به خوبی منتقل کند فرم مناسبی است اما یکی از دلایل مناسب نبودن برخی از فرم ها مسایل مالی است و دلیل دیگر اینکه هیچ تضمینی برای تا مرحله اجرا بردن آن و دریافت مجوز کار وجود ندارد.

وی تفاوت تئاتر در ایران با بهترین مراکز تئاتر جهان را در رسانه و ابزارهای در اختیار آنها دانست و گفت: اکنون جدای از بحث اراده شخصی که می تواند نقش مهمی در ایفای نقش و اجرای یک تاتر مطلوب داشته باشد بحث ابزار و رسانه است که نقش تعیین کننده ای در بالا بردن کیفیت تئاتر در هر کشوری ایفا می کند.

پرتو افکن اظهار کرد: در خوزستان هنرمندانی داریم که مغز، روح و روان خود را برای تئاتر گذاشته اند اما آن ها سال هاست که با مشکلات خانوادگی، کار و زیست محیطی دست و پنجه نرم می کنند و به سختی می توانند در قالب کار هنری آنگونه که مد نظرشان است بر جامعه تاثیر گذار باشند.

وی به ارتباط و پیوستگی مردم با هنرمندان در دهه های گذشته اشاره کرد و گفت: در دهه های 20 و 50 ارتباط و پیوستگی مردم با هنرمندان بسیار زیاد بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرمندان احترام زیادی قائل بود و برخی از هنرمندان صاحب نام کشور را از نظر مالی تامین می کرد اما امروز هیچ ارتباطی میان مردم و هنرمندان وجود ندارد و هنرمندان باید برای گذران امور زندگی خود در اجتماع کار کنند.

کارگردان نمایشنامه ملودی شهر بارانی با بیان این که همیشه نگاه غالب نگاه درستی نیست گفت: در برخی مواقع ضعف هایی نیز در کارها وجود دارد اما زمانی که ما راه نقد را برخود می بندیم هیچگاه نباید منتقد عالم بشریت باشیم.

پرتوافکن همچنین با اشاره به نمایشنامه ملودی شهر بارانی و شخصیت بازیگران این نمایش اظهار کرد: متن نمایشنامه یکی از آثار مرحوم اکبر رادی است که در آن به مفاهیمی نظیر عدالت و جایگاه انسان در موقعیت و طبقات خاص پرداخته است.

وی به شخصیت هنری نویسنده این نمایشنامه اشاره کرد و گفت: مرحوم رادی یکی از هنرمندان متعهد ایران و از نظر بسیاری از منتقدان یکی از سه درام نویس برتر تاریخ معاصر ایران بود که بیضایی و ساعی نیز در کنار او از جمله هنرمندان بنام ایران به شمار می روند.

کارگردان نمایشنامه ملودی شهر بارانی با بیان این که نویسنده این اثر جزو افرادی بود که کمتر از دیگران دیده می شد گفت: رادی جزو افرادی بود که نسبت به هنرمندان دیگر تئاتر ایران کمتر دیده شد و خود و زندگیش را وقف هنر، تاریخ و انسان معاصر کرد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی این اثر عاشقانه و درام گفت: این نمایشنامه به پاییز 1945 زمانی که بمب اتم در تابستان همان سال جهان را تکان داد و در شوک فرو برد و اتفاقاتی که در آن زمان در رشت رخ می دهد پرداخته است.

پرتوافکن محوریت اصلی این داستان را عشق دانست و اظهار کرد: این داستان در سه لایه جنگ ایدئولوژی ها، نزاع طبقاتی و در نهایت تبعیت و آگاهی از عشق است که در پایان پیروزی و آگاهی از عشق را مطرح می کند.

وی آگاهی در کنار عشق را برای یک زندگی پایدار لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: آگاهی به تنهایی نمی تواند به زندگی ما جذابیت بخشد چرا که بدون عشق نمی توان زندگی پربار و گرمی داشت و بدون آگاهی نیز نمی توانیم زندگی هدفمندی داشته باشیم چرا که آگاهی به زندگی ما جهت و عشق گرما می دهد.

کارگردان نمایشنامه ملودی شهر بارانی با بیان این که نمایشنامه خوانی یک فرم اجرایی است که نباید به سادگی با آن برخورد کرد افزود: برای تعریف روایت یک داستان باید شرایط اقتصادی امروز هنرمندان خود را در نظر گرفت چرا که اگر آنها از نظر اقتصادی در شرایط خوبی نباشند در کنار مشکلات زندگی و کار نمی توانند تمرکز لازم را روی ایفای نقش خود بگذارند.

عزیز زنگنه، بازیگر نقش مهیار نیز گفت: تئاتر خوزستان به مثابه کودکی با یک سری ضعف هاست که به مراقبت بیشتری نیاز دارد و این مسئولیت به هنرمندان این عرصه، مسئولان و مخاطبان برمی گردد.

وی افزود: برای رشد و ارتقای هنر تئاتر این خواسته باید از سوی هنرمندان و دست اندرکاران، مسئولان دستگاه های مربوط و تماشاگران وجود داشته باشد که در زمان حاضر چنین مطالبه ای از سوی مسوولان وجود ندارد.

زنگنه اضافه کرد: هنر تئاتر مانند ساعتی است که حرکت عقربه های آن نیازمند چرخش تمام چرخ دنده هاست و اگر چرخ دنده ای نچرخد ساعت نیز کار نمی کند.

وی سرمایه گذاری مناسب در رشد و ارتقای هنر تئاتر را یک ضرورت خواند و گفت: هنر تئاتر در خوزستان متفاوت از دیگر نقاط کشور است و برای توانمندسازی آن باید تلاش بیشتری کرد و دغدغه مضاعفی داشت.

این بازیگر تئاتر اظهار داشت: برای جذب مخاطب باید هنری منطبق بر مزاج او ارائه کرد؛ خوزستان دارای فرهنگ های غنی و قومیت های مختلف است که اگر مخاطبان از تمام قشرها جذب شوند خوزستان به یکی از استان های پرمخاطب در زمینه هنر تئاتر تبدیل خواهد شد.

همچنین سپیده اسکندری، بازیگر نقش گیلان در نمایشنامه ملودی شهر بارانی به نقشش در این نمایش اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی داستان در خصوص عشق یک شخصیت انسان گرا به یک دختر روستایی و رعیت است.

وی ادامه داد: گیلان در این نمایشنامه یک بک گراند(پیشینه) روستایی دارد و از همان دوران کودکی تبعیض و اختلاف طبقاتی او را آزار می داد.

این بازیگر تئاتر به عشق گیلان به شاگردانش اشاره کرد و گفت: در واقع ما عشق عمومی گیلان را نسبت به شاگردهای خود در این نمایشنامه به وضوح مشاهده می کنیم و این عشق باعث می شود مهیار به عنوان شخصیتی که در خارج از کشور زندگی کرده به همین دلیل عاشق او می شود.

وی افزود: مهیار در این داستان نماد آگاهی است و به دنبال عشق خود می رود.

بازیگر نقش گیلان در این نمایشنامه به برقراری ارتباط نزدیک هنرمندان تاتر با مردم اشاره کرد و افزود: تنها تلاش ما ایجاد یک پل ارتباطی میان مردم و هنرمندان است اما به دلیل کمبود امکانات و نبود فرهنگ سازی در خوزستان در زمینه تئاتر هنوز نتوانسته ایم آنگونه که باید بین خود و مردم ارتباط نزدیکی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر مردم خوزستان با تئاتر بیگانه هستند تقصیر آن ها نیست چرا که اگر کار درستی ارایه شود و امکانات مناسب باشد مردم نیز به خوبی از تئاتر استقبال می کنند.

غزل کمالی، بازیگر نقش آفاق هم با اشاره به محور اصلی این نمایش گفت: در این داستان اختلاف طبقاتی میان اشراف و رعیت یکی از موضوع های اصلی است و ما به دنبال جامعه ای بی طبقه هستیم که همان انسان گرایی است که به عقیده من از همه مکاتب با ارزش تر است. 

وی به تاثیرگذاری تئاتر بر جامعه اشاره کرد و گفت: یک اثر هنری هرچه اصولی تر اجرا شود تاثیر بیشتری بر جامعه خواهد داشت همانگونه که نمایش 'سعادت لرزان' به عنوان نمایش قبلی ما به لحاظ تاثیر گذاری اجتماعی بسیار کار موفقی بود چرا که هنر نمایشی چه تئاتر و چه سینما تاثیر شگرفی روی تماشاگر دارد.

این بازیگر خوزستانی معتقد است: اگر نمی توانیم به جایگاهی که مد نظرمان است برسیم شاید تاکنون تحلیل های خوبی وجود نداشته است چرا که تحلیل و متن خوب در تاثیر گذاری بر جامعه نقش موثری دارد و هرچه بتوانیم اجرا را به زندگی خودمان نزدیک ترکنیم موفق تر خواهیم بود.

نمایشنامه ملودی شهر بارانی با شرکت هشت بازیگر در محل تالار آفتاب اهواز سالن پلاتو مشکی در روزهای 28 و 29 خردادماه برگزار شد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
تاتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
comment
0
0
comment باسلام من خیلی وقته نمایش های اهوازرودنبال میکنم ولی هیچ کدومشون به قشنگی نمایش اقای بهمن تقی پوربه نام چریکه مارال نبود واقعا همه بازیگرهای این نمایش حرفه ای بودن حتی بازیگرهای فرم این نمایش مخصوصاکسی که زیرطابوت هست ومیخوان باماربکشنش واقعا ترس توی چهرش رو نشون میده واقعا همشون حرفه ای بازی کردن مخصوصا خودبهمن تقی پورکه واقعا عالی بودبه امیدموفقیت کارگردان خوش اخلاقمون بهمن تقی پوروکادرهنریش.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار