اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
 شهره حسن پور (روانشناس ارشد و عضو کانون آینده نگری)

همه دوست دارند موفق باشند، اما راهش را نمی دانند.شما مطالب زیادی در مورد موفقیت افراد دیگر خوانده اید. و احتمالا در دنیایی پر از توصیه و نکته و دوره های آموزش موفقیت سردرگم شده اید.چرا هیچ کدام از آنها در مورد شما کارایی ندارند و در پایان هر کدام از این دوره ها نیز هنوز سرگردان هستید؟ واقعاً مشکل کار کجاست؟ هنوز هم جستجو می کنید. ساعت ها به اظهارات مربیان انگیزشی که می گویند، "هرگز تسلیم نشوید تا به آن چه که می خواهید برسید!”، گوش داده اید. و تمام آن چه را که گفته اند انجام داده اید، اما نتیجه ای نداشته اند. از این کار خسته و درمانده شده اید و چیزی را می خواهید که بتوانید همین الان شروع کنید و دیگر نمی خواهید به توصیه هایی چون هرگز تسلیم نشوید، گوش بدهید.

موفقیت چیزی است در درون شما، عادات روزانه ی شماست. موفقیت کارهای روزمره ای است که صبح ها انجام می دهید و اوقات خود را با آن سپری می نماید. موفقیت چیزی نیست که دیگران بخواهند با نکته ها و توصیه هایی به شما بفروشند، بلکه شیوه و روشی است که دنیا را از طریق آن می بینید! هرگز امید خود را از دست ندهید. در ادامه ۹ عادتی را که می توانید به کار برید تا ذهنی موفقیت زا شکل در وجودتان شکل گیرد، بیان می گردد.

۱- پذیرای تغییر باشید

تغییر تکیه گاه ثابت و مداومی است که می توانید در زندگی خود به آن اعتماد کنید. اگر همه چیز مطابق میل شما نبود، می توانید مطمئن باشید که تغییر در گوشه ای در کمین نشسته است. آیا با داشتن چنین باور ذهنی، از بین بردن ترس ناشی از تغییر ایده ی هوشمندانه نخواهد بود؟

افراد موفق قادرند خود را با تغییر وفق دهند. البته مجبور هستند که این کار را انجام بدهند. اگر ایده ای به نتیجه نرسد، که اغلب این گونه است، ذهن موفق می تواند آن موقعیت را پذیرفته و با تغییراتش انطباق یابد.

اما چگونه می توان تغییر را قبول کرد؟

به همان شیوه ای که همیشه بوده است، تنها کافی است که آن را ادامه دهید. بدانید که این جاست و همواره رخ خواهد داد، به آن اجازه ندهید شما را غافل گیر نماید. برایش برنامه ریزی کنید، آن را بپذیرید، در آغوش بگیرید و از آن به نفع خود بهره برداری نمایید.

۲- هدفگذاری نمایید

هدف گذاری مسیر سریعی به موفقیت محسوب می شود. با داشتن اهداف قابل دستیابی در ذهن، غلبه بر تمام کارهای سخت به منظور رسیدن به آن اهداف، مطبوع و خوشایند می شود. زمانی که انجام کارها سخت می شود، از خود بپرسید: چرا این کار را دوباره انجام می دهی؟ البته هدف همواره به عنوان انگیزه ای ضروری برای انجام کار محسوب می شود.

چگونه می توانید به اهداف خود پی ببرید؟ با پاسخ به این سئوال های ساده (و البته صادقانه):

چه کسی هستید؟
از زندگی چه می خواهید؟
چه بهره ای دارید که دیگران می توانند از آن بهره مند شوند؟
چگونه می خواهید به جایی که مد نظر دارید، برسید؟

منظور از هدفگذاری این نیست که هر هدفی را تعین نمایید. بلکه اهداف می بایست قابل دستیابی داشته باشند. مطمئناً می دانید چطور یک لیست از کارهای روزمره را بنویسید و با اتمام و انجام هر کدام از آنها، آن را تیک بزنید. به زمانی فکر کنید که هر کدام از آن کارها را تیک زده اید، حتماً می دانید چه حس و حال تسکین دهنده و آرامش بخشی را داشته اید و چه احساس نیرومند و پر انگیزشی را در شما ایجاد کرده است.

پس به لیست کارها در پایان روز نگاه کنید و بدانید که تمام چیزهایی را که می خواستید آن روز انجام دهید، کامل کرده اید. اهداف خود را به این شیوه تعیین نمایید و هر روز آنها را کامل کنید. اجازه دهید که همه روزه این لحظه شما را قدرتمند سازد! (با این حال لیست کارهای انجام نشده را نیز فراموش نکنید.)

همچنین بر اساس مطالعه ای که گیل ماتیوس در دانشگاه دومینیکن انجام داد، به طور علمی ثابت شده که نوشتن اهداف موفقیت ما را بیشتر می کند.

۳- به خود و اهدافتان ایمان داشته باشید.

این توصیه مربوط به همه اوقات است، چون بارها آن را شنیده اید، اما این بار لازم است آن را عمیقا درک کنید. اگر می خواهید موفق شوید، باید به خود باور داشته باشید.

بعضی وقت ها می شنویم که می گویند به خودت باور نداشته باش، چون این سرنوشت و تقدیر است که موجب رسیدن به موفقیت می شود، به خودت باور نداشته باش چون یک برنامه و خیال خام است. این گفته ها افسانه های هایی بیش نیستند که در درون ما رسوخ کرده و هیچ هدف واقعی را نیز برآورده نمی سازند.

به خودت ایمان داشته باش چون می دانی که می خواهی در عمل آن را انجام دهی. به خودت ایمان داشته باش چون می دانی تا زمانی که نفس داری و زنده هستی، برای رسیدن به جایی که می خواهی برسی، تلاش می کنی. به خودت ایمان داشته باش چون می دانی بر مانعی دیگری که سر راهت می آید، چیره می شوی.

با داشتن چنین باورهایی هر چیزی قابل دستیابی است. تنها لازم است ادامه دهی تا به آن جا برسی.

۴- نسبت به انجام کارها متعهد شوید

از سرسپردگی به ترس هایتان خلاص شوید. اگر موفقیت می خواهید ، لازم است نسبت به انجام کارها متعهد شوید. چه یک شغل جدید باشد، چه دوستی جدید، چه یک برنامه ورزشی، چه اشتراک یک مجله جدید، هر چه که باشد – لازم است با التزام و تعهد آن را انجام دهید!

اگر نمی توانید در خصوص انجام درست و به موقع کارها متعهد شوید، در واقع مانند کسی هستید که در گرداب کشتی را ترک می کند. که این امر قطعا منجر به موفقیت نمی شود. چون مدت زمانی را که برای رسیدن به هدف لازم است، صبر نکرده و منتظر نمی مانید. راه ساده و میان بری برای این امر وجود ندارد.

تخمین هزینه تعهد در برابر پاداش و نتیجه آن می تواند انگیزه خوبی به شما بدهد. علیرغم نتیجه ای که می تواند داشته باشد، تعهد کرده اید که با آن روبه رو شوید. این کارمعنای واقعی تعهد است.

۵- صبر، بردباری و پشتکار داشتن

این نکته توصیه همیشگی دیگری است که عدم ذکر آن در موضوعات مربوط به موفقیت، غیر موجه می نماید. باید صبور باشی. البته چیزهایی ممکن است یک شبه رخ بدهند، اما این ها اغلب موفقیت های کوچک و کم اهمیت تلقی می شوند.

اهمیتی ندارد که می خواهی چه چیزی را به دست آوری، منتظر ماندن برای کسب آن، بخشی از موفقیت محسوب می شود. یک وبلاگ موفق در یک شب نمی تواند هزاران بازدیدکننده داشته باشد. یک رمان قوی در یک روز نوشته نمی شود. یک مدل سوپر استار تناسب جسمی خود را در ۲۴ ساعت به دست نیاورده است.

موفقیت زمان بر است. لازم است به طور مداوم به سوی آن گام برداری.

۶- نقاط ضعف و کمبودهای خود را بشناسید.

هیچ ذهن نمی تواند موفق باشد مگر این که کمبود ها و نقاط ضعف خود را بشناسد. تنها با شناخت این کمبود هاست که می توان به طور بالقوه با آنها روبه رو شد. بسیاری از افراد منتقد سرسخت خود می باشند، بنابراین دائماً خود را پایش کرده و نقاط ضعف خود را بهبود می بخشند.

بخشِ مشکلِ این موضوع، اقدام عملی برای رفع کمبودها و نقاط ضعف شخصی است. دانستن این که فردی تنبل و سست هستید و اقدام در جهت رفع یا کاهش آن، دو چیز متفاوت هستند. برای موفقیت باید ابتدا قبول کرد که تنبل هستید و سپس راه حل پیشگیرانه ای را برای حل آن اتخاذ کرد. تنها گفتن این که "من تنبل هستم” دردی را دوا نمی کند.

آخرین و شاید سخت ترین بخش، دلسوزی و مهربانی – خود بخشودگی- نسبت به خود است. البته این امر در ابتدای کار به طور مطلق قابل حصول نیست که امری طبیعی به شمار می رود. شما زمان زیادی پیش رو دارید. مادامی که در مورد شناسایی و رفع نقاط ضعف خود تلاش می کنید – و نه ناله و شکایت – احتمالا از خیلی ها جلوتر هستید.

۷- از شکست نردبانی به سوی رشد و موفقیت خلق کنید.

می دانید تقریبا وجه مشترک تمام انسان های موفق چیست؟

بله، آنها شکست خورده اند.

اثر دکتر سیئوس ۲۷ بار توسط ناشران رد شد. استفن هاوگینک دست نوشته های حرفه ایش را در سطل آشغال انداخت، خوشبختانه همسرش آنها را برداشت. زمانی به والت دیزنی گفته بودند او هیچ تخیل و تجسمی ندارد.

آیا این افراد تسلیم شدند؟

خوب درست است، استفن هاوکینگ برای لحظه ای ناامید شد، اما نکته این جاست که آنها شکست خوردند ولی تسلیم نشدند. در عوض به جایی رسیدند که تقریبا همه افراد عادی، آنها را می شناسند. این شکست ها آنان را بیشتر تحریک کرد تا به افراد فوق العاده موفقی تبدیل شوند. شکست را دریاب و از آن درس بگیر، رشد کن و با اراده ی بهتری دوباره بازگرد.

تنها چیزی که مانع تلاش مجدد می شود، خود شما هستید.

۸- خلاقیت هیجانی را تمرین کنید.

خلاقیت هیجانی که تحت عنوان همدلی شناخته شده است، ستون فقرات موفقیت محسوب می شود. برقراری ارتباط و قرار گرفتن در موقعیت فرد دیگر، چیزی است که شما را به انسانی موفق تبدیل می کند.

دلایل متعددی برای این امر وجود دارد، مثلاً:
توانایی در ارائه خدمات به افرادی که خواهان آن هستند، کلید بسیاری از مشاغل و تجارت موفق قلمداد می گردد، لازم است که با شرایط و موقعیت آنها مرتبط باشید. اگر از نظر خلاقیت هیجانی جهت همدلی با شرایط آنها کمبود داشته باشید، نمی توانید به خوبی با آنها ارتباط برقرار کنید.
اگر خواهان پیگیری و دنبال نمودن موفقیت خود هستید و می خواهید از افراد دیگر به عنوان پایه های موفقیت خود استفاده کنید، چگونه می خواهید این امر به شیوه ای انسانی صورت گیرد؟ این امر تنها با داشتن ارتباط با آنان میسر می گردد. آیا می خواهید برای رسیدن به موقعیت برتر، دیگران را له کنید؟ خیر، فقط با همدلی با دیگران این امر امکان پذیر می شود.
افراد موفق – دست کم بسیاری از آنها- دوست داشتنی هستند. چون می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، به این دلیل که به اندازه کافی خلاقیت هیجانی دارند که ما را به سوی خود جذب کنند.
علاوه بر این، همدلی در کل می تواند چهره ی انسانی بهتری به شما ببخشد. خود را در موقعیت دیگری قرار دادن موجب درک وی و انجام رفتار بهتر در زمانی که با آنان سروکار داریم، گردد.

۹- به مدیتیشن روی بیاورید.

همراه با جنون موفقیت، داشتن آرامش بسیار ضروی است. شما به عنوان یک فرد موفق، احتمالا هر روز تصمیمات استرس زایی را می گیرید. اگر نتوانید استرس را مهار کرده و با آن مقابله نمایید، بر شما غلبه خواهد کرد.

خوشبختانه مدیتیشن می تواند به یاری افراد موفق بیاید. با توجه به فواید کاربردی مدیتشن در زمینه سلامت، انجام مدیتیشن می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد.

بنابراین هر روز چند دقیقه ای را به این امر اختصاص دهید. کلید مکث (pause) همه چیز را بزنید. وقتی برگشتید همه چیز سر جایش خواهد بود، فقط در این بین زمانی را به خودتان اختصاص دهید. در غیر این صورت استرس می تواند شما را درسته و زنده زنده قورت بدهد.

به همین راحتی!، حالا نوبت شماست که این روش ها را برای ایجاد ذهنی موفق در عمل به کار ببرید. آیا برای موفقیت آماده هستید؟

پیش به سوی فتح قله های موفقیت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار